۱۱ مرداد ۱۴۰۳، ۱۷:۱۲
کد خبرنگار: 2785
کد خبر: 85555640
T T
۰ نفر

برچسب‌ها

اختلافات مانع حضور جودوکاران زنجانی در مسابقات انتخابی تیم ملی شد + فیلم

زنجان - ایرنا- مسوولان هیات جودی استان می‌گویند، ۳۲ جودوکار زن و مرد زنجانی در رده سنی نوجوانان و جوانان از شرکت در مسابقات منطقه‌ای و رقابت‌های تیم ملی بازمانده‌اند که دلیل آن بروز اختلافات بین رییس فدراسیون و هیات استان است.

به گزارش خبرنگار ایرنا، جودو جزو ورزشهای رزمی و مهارتی است که اولین بار در سال ۱۸۸۲ در ژاپن پایه گذاری و به جامعه جهانی معرفی شد.

این ورزش همانند دیگر رشته ها دارای قوانین و درجاتی است که ورزشکاران فعال در آن بر اساس رنگ کمربندها رده بندی می شوند که این رنگها به ترتیب شامل سفید، زرد، نارنجی، سبز، بنفش، قهوه ای و مشکی است همچنین در رده های مختلف ۱۲ دان دارد.

این رشته ورزشی برخلاف ظاهر اولیه آن ورزشی آرام و پیوسته برای تربیت روح، روان و جسم است و تکنیکهایی که در این ورزش به کار می رود بر همین پایه استوار است و در آن از هیچ حرکت خشن و آسیب زا و یا ضربه‌ای استفاده نمی شود.

این ورزش رزمی معمولا در رده های سن پایه، استقبال کنندگان زیادی دارد به طوری که برخی افراد، آموزش آن را از پنج سالگی آغاز می کنند و تا بالاتر از ۵۰ سالگی نیز ادامه می دهند.

افزایش آمادگی بدنی، دفاع شخصی، تمرکز ذهنی، حس اعتماد به نفس، فروتنی و خویشتن داری از نتایج بارز فعالیت در این رشته ورزشی است که اغلب افراد را جذب خود می کند.

حضور این رشته ورزشی در بازی های المپیک باعث مضاعف شدن انگیزه این ورزشکاران برای فعالیت هرچه بیشتر و پیشرفت در این رشته شده به طوری که در زمان حاضر این رشته ورزشی در ۱۷۵ کشور جهان علاقه مندان زیادی دارد.

جودو استان زنجان با وجود ظرفیت ها و استعدادهای زیاد، علاقه مندان زیادی را به خود جلب و طی سالهای گذشته فراز و فرودهایی را تجربه کرده است به طوریکه هم اکنون بیش از ۴۰۰ ورزشکار در این رشته فعالیت دارند که البته بانوان زنجانی فعالیت چشمگیری در ورزش جودو دارند و تیم این استان جزو قدرتمندترین ها در ایران است.

طی چند ماه اخیر بنا بر اعلام مسوولان هیات جودوی استان اختلافات به وجود آمده میان رییس هیات استانی و فدراسیون جودو، فعالیت و برنامه های کاری هیات را با مشکل جدی مواجه کرده است به طوری که حتی جودوکاران توانمند استان نیز از اعزام به مسابقات کشوری محروم شده اند.

و همچنین علاوه بر داوران، مربیان هم اجازه حضور در هیچ دوره و مسابقه ای را ندارند و به مدت چندین ماه هم ورزشکاران به دلیل تحریم در آزمون های ارتقای کمربند نیز باز مانده اند.

این موضوع، علاقه‌مندان این رشته ورزشی را به شدت با نگرانی مواجه کرده است.

به گفته همین متولیان ، رییس هیات جودو استان در انتخابات اخیر به صورت قانونی با تایید مدیر کل ورزش و جوانان استان و هیات رئیسه بر کرسی ریاست هیات نشسته است اما متاسفانه برخورد سلیقه‌ای رییس فدراسیون موجب شده، جودو استان با تحریم مواجه شود و علاوه بر آن امکان حضور ۲ داور بین المللی نیز در رقابت ها میسر نشود.

بنا بر اعلام همین مسوولان، امروز/پنجشنبه/ مسابقات انتخابی تیم ملی جودو در رده سنی جوانان در حال برگزاری است اما متاسفانه ورزشکاران ملی پوش زنجانی به دلیل تحریم بودن امکان حضور در این رقابت‌ها را نداشته اند.

یک مسوول مربوطه در هیات جودوی زنجان به خبرنگار ایرنا گفت: حتی با وجود ارسال نامه ای از سوی وزیر ورزش و جوانان مبنی بر اینکه فعالیت رییس جودوی زنجان مانعی ندارد، اما رفتارهای سلیقه ای رئیس فدراسیون موجب شده جودوی زنجان در آستانه نابودی قرار بگیرد.

وی که نخواست نامش ذکر شود با بیان اینکه برای حل این موضوع نیز نماینده مردم زنجان و طارم در مجلس شورای اسلامی ورود پیدا کرد، اضافه کرد: بر چه اساس و قانونی ورزشکار زنجانی عضو تیم ملی که مدتهاست برای حضور در انتخابی تیم ملی زحمت کشیده محروم شود؟

این مسوول یادآور شد: بانوان جودوکار زنجان سال گذشته مقام دوم تیمی نوجوانان و اول تیم جوانان را کسب کردند و هر روز بر تعداد علاقه‌مندان به این رشته ورزشی در استان اضافه می شود ولی با وجود چنین پتانسیل هایی تیم زنجان را حذف کردند.

زینب پیری از جمله ورزشکاران ملی پوش جودوی کشورمان است که با حضور در خبرگزاری ایرنا مرکز زنجان به مشکلات پیش آمده اشاره کرد و خواستار رسیدگی مسوولان امر شد.

وی گفت: ۱۳ سال است که در این رشته فعالیت می کنم و در چندین دوره اردوی تیم ملی حضور مستمری داشته‌ام و حالا به خاطر بروز همین مسائل از شرکت در مسابقات انتخابی تیم ملی محروم شده ام .

بنا به گفته پیری، آخرین فرصت حضور او در مسابقات انتخابی تیم ملی جوانان برای کسب مدال از دست رفت و چه کسی می تواند پاسخگوی این موضوع باشد؟

برچسب‌ها

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha