۱۲ مرداد ۱۴۰۳، ۷:۳۵
کد خبرنگار: 2785
کد خبر: 85555883
T T
۱ نفر

برچسب‌ها

ترویج تغذیه کودک با شیر مادر در گرو عزم همگانی

۱۲ مرداد ۱۴۰۳، ۷:۳۵
کد خبر: 85555883
ترویج تغذیه کودک با شیر مادر در گرو عزم همگانی

زنجان - ایرنا - به گفته کارشناسان امر، حمایت از تغذیه اطفال با شیر مادر امری حیاتی است و امید می‌رود که عزمی همگانی در راستای ترویج ارزش‌های تغذیه کودک با شیر مادر وجود داشته باشد.

به گزارش ایرنا، شیر مادر به عنوان مغذی ترین خوراکی برای نوزاد شیرخوار، زمینه‌ای برای ارتقای ایمنی مادر و کودک و به عنوان واکسنی برای سلامتی آنها عمل کند.

کارشناسان سلامت نیز با تاکید بر ضرورت شیردهی به نوزاد، تغذیه انحصاری با شیر مادر را زیربنای سلامت کودک عنوان کرده و معتقدند: شیر مادر تغذیه ای ضروری، بی نظیر و بدون جایگزین برای رشد و تکامل کودک محسوب می شود.

همچنین متخصصان حوزه سلامت بر این باورند که تغذیه انحصاری با شیر مادر اولین رویکرد ایمن سازی کودکان، حفاظت در برابر عفونت های تنفسی، بیماری اسهال و سایر بیماری های بالقوه تهدید کننده زندگی است.

شیر مادر در عین حال دارای اثر حفاظتی در برابر چاقی و بعضی از بیماری های غیرواگیر در مراحل بعدی زندگی است همچنین تغذیه با شیر مادر سبب رشد و تکامل مطلوب، ارتقای بهره هوشی کودکان، تحکیم روابط عاطفی مادر و کودک و تکامل شخصیت روانی و اجتماعی آینده کودک می شود.

باتوجه به اهمیت هفته ترویج تغذیه با شیر مادر خبرنگار ایرنا، با رباب بیات، مسئول کلینیک شیردهی مرکز آموزشی درمانی آیت‌الله موسوی زنجان گفت و گو کرده است:

ترویج تغذیه کودک با شیر مادر در گرو عزم همگانی

ایرنا: در خصوص اهمیت شیر مادر و انجام اقدامات لازم توضیحاتی بفرمایید.

هفته جهانی شیر مادر هر ساله از دهم تا ۱۶ مرداد در سراسر دنیا با یک پیام مشخص شروع می‌شود که امسال با شعار "حمایت همه جانبه‌ ترویج تغذیه با شیرمادر برای همه " اعلام شده است.

همانطور که از پیام امسال بر می‌آید تغذیه با شیر مادر یک وظیفه همگانی می‌باشد که از بدو تولد نوزاد شروع می‌شود، جهت اجرای بهتر دوره شیردهی، تداوم شیردهی برای رشد و تکامل نوزاد سالم از همان ابتدا و در ساعت اول تماس پوستی مادر و نوزاد اصلی‌ترین موضوع می‌باشد که باید مورد تمام سیاستگذاران بیمارستان قرار گیرد.

از آنجایی که بنای اولیه شیردهی در ساعت اول تولد می‌باشد پس شیردهی موفق از همان موقع باید شروع شود.

در ادامه به اهمیت دوران شیردهی در منزل و مشاوره‌های شیردهی در طی ۱۰ روز اول تولد نظارت لازم و پیگیری‌های متعدد مبنی بر اجرای صحیح شیر دادن توسط مادران صورت گیرد.

ترویج تغذیه کودک با شیر مادر در گرو عزم همگانی

ایرنا: در موضوع تغذیه با شیر مادر چه مولفه های دیگری تاثیر گذار است؟

طبق پیام امسال همه باید در رشد نوزاد سهیم باشیم، بنابراین از آموزش پدران و خانواده‌ها و آگاهسازی آنها غافل نباشیم و با برگزاری کلاس‌های آموزشی اهمیت شیردهی موفق نوزاد را به عموم مردم توضیح دهیم و سعی کنیم وظیفه شیر دادن را فقط وظیفه مادر ندانیم و یک حمایت همه جانبه از مادران چه در محیط کار فراهم آوریم.

به منظور حمایت همه جانبه از همه مادران شیرخواران و خانواده‌های آنها بهتر است راهکارهایی در زمینه آموزش‌های وزارت بهداشت صورت گیرد.

به نظر می‌رسد آگاه‌سازی عموم با آموزش در تمامی سطوح جامعه امکان‌پذیر می‌گردد و در سیستم‌های آموزشی نیز با برگزاری دوره‌های آموزشی ترویج تغذیه با شیر مادر جهت دانشجویان در گروه‌های مختلف پزشکی و نیز فراهم کردن زیرساخت‌های لازم جهت اجرای قانون جوانی جمعیت جهت دانشجویان در رده‌های مختلف می‌توان به شعار امسال نظارت لازم را داشت و همچنین در خصوص خانواده‌ها می‌توان آموزش‌های جهت پدران و خانواده‌ها در نظر گرفت.

ترویج تغذیه کودک با شیر مادر در گرو عزم همگانی

ایرنا: از نظر شما در این خصوص چه راهکارهایی برای از مادران شاغل وجود دارد؟

نکته حائز اهمیت حمایت‌های اجتماعی از زنان شاغل در تمامی ارگان‌ها می‌تواند در تشویق به تغذیه با شیر مادر اهمیت داشته باشد، قوانینی شامل مرخصی زایمان، وجود یک اتاق شیردهی در محل کار، وجود مهد کودک در کنار محل کار، مرخصی ساعتی شیردهی از جمله مواردی است که تمامی سازمان‌ها ادارات می‌توانند از زنان شاغل حمایت کنند و این امکانات رفاهی همه در تداوم شیردهی مادران و در نهایت کاهش مرگ و میر شیرخواران تاثیرگذار است و این امر موجب بهبود سلامت نوزادان و تکامل آنان در تمامی جوامع بشری می‌شود.

در آخر به ضرورت آموزش اطرافیان که در کنار مادر شیرده حضور دارند بیشتر تاکید می‌شود و علاوه بر آن، آموزش نحوه صحیح شیردهی به مادران شیرده و ارتقای مهارت آنان نیز باید توجه ویژه ای صورت گیرد که این موارد را می‌توان با مراجعه و هدایت آنان به مراکز مشاوره شیردهی امکان‌پذیر کرد.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha