فضای مجازی؛ تحریف واقعیات و رسالت آگاهان جامعه

۱۲ مرداد ۱۴۰۳، ۸:۵۸
کد خبر: 85555947
سیدحرمت الله موسوی مقدم
فضای مجازی؛ تحریف واقعیات و رسالت آگاهان جامعه

ایلام - ایرنا- فضای مجازی تحولی بزرگ و آشکار در فرایند پیشرفت علمی عالمان و خدمتی موثر و ماندگار به جامعه بشریت است که بخشی از آلام و آسیب های انسانها را کاهش داده و روند رسیدن به رفاه نسبی را هم تسهیل میکند اما در کنار این مزیت‌ها، مسائل و مشکلاتی را نیز در پی دارد که رفع آن مستلزم هوشیاری، هدایت عالمان و آگاهان جامعه است.

به گزارش خبرنگار ایرنا- توسعه فنآوری های نوین درحوزه ارتباطات و شکل گیری شبکه های پرشتاب اجتماعی در بستر تعاملات انسانی و تبادلات فضای مجازی دنیای جدیدی را به وجود آورده و فراگیری و تغییر کیفیت سبک زندگی را هم در جامعه ما ضروری کرده است.

در این تحول آنی و بروز گفتمان های متنوع مجازی، هویت افراد بدون اختیار آنان تغییر کرده و پدیدارهای ناهمگون و فاقد تقسیم و تمایز، ظهور و بروز یافته و ناخواسته، جهانی شدن فرهنگ ها را رقم می‌زند.

فهم فضای کارکردی و نوع خط و مشی این رسانه نو پدید، سیطره ارتباطات الکترونیکی بر فضای روحی جامعه را افزایش و یک قالب نو و الگوی جدیدی با هویت خاص و متفاوت و گسترده و شتابزده را برای تعاملات اجتماعی به وجود آورده و مشارکت‌های مدنی را نیز توسعه داده است.

این وسیله ایده آل ارتباطی در کنار مزیت‌های متعدد و راهگشای خود، مشکلات و محدودیت‌های زیادی را هم به وجود آورده که می‌توان به " کاهش ارتباطات حقیقی افراد و اقوام، توسعه تنهایی و کسالت فردی، آسیب پذیر کردن روابط خوب خانوادگی، کاهش گفت و شنودهای مفید اجتماعی و رقیق شدن معیار و میزان صفا و صداقت در جامعه و اشاعه سیمای مجهولات و صعب شدن مسیر دستبابی به معلومات اشاره کرد".

در جامعه‌ جدید و جهان شمولِ اینترنت و فضای آزاد مجازی در هیئت یک رشته راهور نامرعی و گسترده، اندام های جوامع جهانی را با هم پیوند داده و به عنوان‌ یک قرارداد هوشمند توسعه یافته، اعضای جهان را به تعامل و تعاطی باهم وادار می کند.

پدیده عالم گیر اینترنت با اعجاز علم و آگاهی و ضریب نفوذ وسیع ۸۰ درصد جمعیت هشت میلیارد نفری جهان را بر سفره سحر انگیز خودگِرد آورده و آموزش و پرورش و جَهِش و پژوهش را در دهکده جهانی به سوی فرا گیری سواد رسانه ای مجبور و متمایل کرده است.

رشد انفجاری فضای مجازی فارغ از دامنه مضرات و مخاطراتش، بر عرصه عالم و عرشه ثانیه ها تکیه کرده و بر آسمان آگاهی و اطلاعات سایه افکنده، قدرت، ثروت، تحلیل، تفسیر و ارزیابی و انتقال مفاهیم را تسخیر، مرزها را تخریب و با عبور از کیستی و چیستی عالم، مسیر و معبر اقوام و اتبار را مسدود و همه ارزش‌ها و اعتقادات را در هم آمیخته است.

فضای مجازی؛ تحریف واقعیات و رسالت آگاهان جامعه

مالکان و متولیان و مبتکران فضای مجازی با سودای تخدیر افکار و تسخیر رفتار جهان، اهداف استعماری خودرا دنبال می‌کنند و مانیز وظیفه داریم که برای حفظ هویت خود و اثبات، سلامت حریم خانواده و حُریت نیاکانمان از لاک تدافعی خارج و در موضع تهاجم، پاسدار عزت و نگاهبان شریعت خود وآیندگان باشیم.

رهبر معظم انقلاب اسلامی، کار فرهنگی را عرصه جهاد توصیف کرده و می فرمایند: "فضای مجازی به اندازه انقلاب اسلامی اهمیت دارد، ایشان در ادامه از فضای مجازی به عنوان خط مقدم جبهه فرهنگی نام برده و تأکید می‌کنند:" دشمن دارد با ابزار فضای مجازی ایمان، غیرت و اعتقادات جوانان ما را نشانه می‌گیرد، بنابراین باید جواب کار فرهنگی باطل دشمن را با کار فرهنگی حق داده شود".

دراین مصافِ نرم و نامتعارف رسانه ای عقل و اندیشه حکم می‌کند که قبل از تلاش بی حاصل برای توقف کاروان پرشتاب فضای مجازی، به فکر ارتقای اندوخته های علمی و تقویت سواد رسانه ای خود و جوانان و خانواده های خویش باشیم.

قدرت شگرف و توان تخریب فضای مجازی، ضرورت فراگیری، آموزش و تفهیم زبان این هیولای چند چهره و آشنایی کامل با محتواهای مکتومِ متکی بر مهارت، تفسیر و تحلیل فرآورده های سمعی و بصری آن در سطح جامعه دوچندان کرده است.

فضای مجازی فرایندی است فاخر که جریان تبادل اخبار و اطلاعات را در بستر آزاد اندیشی برای جهان بشریت میسور و ممکن کرده است اما عدالت، انصاف و انتفاع از آن، برای عموم مردم درآن یکسان نیست.

در دنیای مجازی ضمن به مسلخ رفتن انصاف و انسانیت، جهان بر اساس تلاوت، تدابیر و تفاسیر انسانی اداره نمی شود و قرائت‌های قبیح و برداشت های بی جا از ثروت، قدرت، امنیت و عدالت اعمال شده و به جای صلح جهانی، بر طبل جنگ جهانی کوبیده می‌شود.

در جهانِ جذاب مجازی، هدایت دنیا در دستان کسانی است که بر بنگاه‌های قدرتمند و هویت ستیز رسانه‌های دیجیتال مسلط شده و با اقیانوسی سرشار از تشنج و تخاصم بر حقایق عالم می تازند و در تلاش اند که با تهی کردن عالم کنونی، جهان متفاوتی را خلق کنند که برای تنفس در آن باید با کلید واژه هایش انس گرفته و به منظور بقای خود باید با حیات دیگران به تنازع بپردازیم.

فضای مجازی؛ تحریف واقعیات و رسالت آگاهان جامعه

در این عالم مجاز، عواطف جمعی تضعیف، عشق کاذب پر رونق، کانون گرم خانواده کم اثر، هنجارهای انسانی در سایه، ستون فقرات فکری متزلزل، خودشیفتگی افزون، آداب و عادات ملی در حال افول و جنگ و جهود و جهالت جهانی در حال فراگیرشدن است.

جذابیتهای جهان گوگل و دانش رسانه ای موجود، دنیای کنونی را به یک باشگاه بذل و بخشش غیر واقعی تبدیل کرده که برای عضویت در آن باید دست خود را دراز، چشم خویش را تیز و ذائقه زندگی را به ابزار آگاهی و اینترنت مجهز کنیم.

آموزه اثبات شده فضای فراگیر مجازی در عالم کنونی بیانگر این واقعیت است که حاکمانِ دُول و حافظانِ ملل مختلف اگر توانایی آینده نگری، اقدامات باز دارنده و هویت مقاوم فرهنگی را نداشته باشند از گردونه قدرت حذف و از قافله قله نشینی قرنها نیز جا می مانند.

دقت نظر در فعل و انفعالات جهان و سرعت فوق العاده تعمیم و توسعه شبکه‌های اجتماعی و سیطره حیرت‌انگیز پدیده اینترنت، حجت را بر مدیران جامعه و نهاد خانواده تمام کرده تا برای حفظ هویت ملی و شاکله شریعت، نجات جامعه و جوانان و حفظ قداست خانواده از گردباد آسیب‌های ناشی از شبکه‌های اجتماعی، با تدوین قوانین راهبردی و ترویج آموزش‌های کاربردی، امانت الهی و رسالت انسانی خویش را به سرانجام مقصود برسانند و حریم و حرم پاک خانواده را از گزند آسیب فضای مجازی مصون کنند.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha