مخالفت ایران با هرگونه فشار و مداخله خارجی در امور داخلی ونزوئلا

تهران- ایرنا- سخنگوی وزارت خارجه در یکی از شبکه‌های اجتماعی با اعلام همبستگی و حمایت قاطع جمهوری اسلامی ایران از ملت و دولت ونزوئلا و مخالفت با هر گونه مداخله خارجی در امور داخلی این کشور، گفت: جمهوری بولیواری ونزوئلا از ظرفیت و اراده لازم برای حفاظت و تضمین حقوق اساسی مردم آن کشور در چارچوب قانون اساسی برخوردار است.

به گزارش خبرنگار سیاست خارجی ایرنا، «ناصر کنعانی» در شبکه اجتماعی ایکس نوشت: جمهوری اسلامی ایران با تاکید بر لزوم احترام به رای و انتخاب مردم ونزوئلا در چارچوب حق تعیین سرنوشت ملت‌ها و نیز احترام به حق حاکمیت دولت‌ها در چارچوب معاهدات و کنوانسیون‌های بین‌المللی به‌ویژه منشور سازمان ملل متحد، ضمن اعلام همبستگی و حمایت قاطع از ملت و دولت ونزوئلا، مخالفت خود را با هرگونه فشار و مداخله خارجی در امور داخلی این کشور ابراز داشته و اعتقاد دارد که جمهوری بولیواری ونزوئلا از ظرفیت و اراده لازم برای حفاظت و تضمین حقوق اساسی مردم آن کشور در چارچوب قانون اساسی برخوردار است.

به گزارش ایرنا، شورای انتخابات ریاست جمهوری ونزوئلا «مادورو» را پیروزی انتخابات روز یکشنبه (۲۸ ژوئیه/ هفتم مرداد) اعلام کرده است.

آمریکا پیروزی مادورو در انتخابات ونزوئلا را زیر سوال برده و «آنتونی بلینکن» وزیر خارجه این کشور ادعا کرد: روشن است که «گونزالس» بیشترین آرا را در انتخابات ریاست جمهوری این کشور در ۲۸ جولای (هفتم مرداد) به دست آورده است.

پیروزی ادعایی مخالفان دولت ونزوئلا در برابر اعلام پیروزی رسمی نیکلاس مادورو، به اعتراض‌های خیابانی و درگیری با نیروهای پلیس و تنش‌های دیپلماتیک این کشور منجر شده است.

ونزوئلا همچنین در واکنش به «اقدامات مداخله‌جویانه» هفت کشور آمریکای لاتین اعلام کردند که دیپلمات‌های خود را از این کشورها خارج می‌کنند.

این تنش دیپلماتیک پس از آن ایجاد شد که آرژانتین، کاستاریکا، اکوادور، گواتمالا، پاناما، پاراگوئه، پرو، جمهوری دومینیکن و اروگوئه در بیانیه مشترکی «خواستار بازنگری کامل در نتایج انتخابات با حضور ناظران مستقل انتخاباتی» شدند.

میزان مشارکت در انتخابات یکشنبه ونزوئلا ۵۹ درصد بود و بر اساس شمارش ۸۰ درصد آرا، نیکلاس مادورو ۵۱.۲ درصد آرا را به دست آورد و رقیب او ادموندو گونزالس نامزد ائتلاف اصلی اپوزیسیون با کسب ۴۴.۲ درصد آرا در جایگاه دوم قرار گرفت.

مادورو از پیروزی خود دفاع کرد و مخالفان به رهبری «ماریا کورینا ماچادو» نتیجه را رد کردند و مدعی شدند گونزالس ۷۳.۲ درصد آرا را کسب کرده است.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha