توسعه میدان دیپلماسی اقتصادی تحقق سند چشم انداز ۱۴۰۴ را شتاب می‌دهد

اهواز- ایرنا- عضو کمیسیون امنیت ملی مجلس شورای اسلامی گفت: دستیابی به اهداف سند چشم‌انداز توسعه ایران در سال ۱۴۰۴ ضروری است که این امر با تقویت ارتباط با کشورهای همسایه و توسعه میدان دیپلماسی اقتصادی شتاب می‌گیرد.

امیر حیات‌مقدم روز جمعه در گفت‌وگو با خبرنگار ایرنا به فرمایشات رهبر معظم انقلاب در آیین تنفیذ حکم دکتر مسعود پزشکیان به عنوان رئیس جمهور کشورمان اشاره و بیان کرد: سال آینده مهلت دستیابی به اهداف سند چشم انداز ۱۴۰۴ به پایان می‌رسد و بر اساس آن باید، در مسیر تحقق برنامه ریزی های تعیین شده در این سند بیش از پیش تلاش کرد.

نماینده مردم بندر ماهشهر، بندرامام(ره)، هندیجان،امیدیه و بخش جولکی بر ضرورت توجه به سیاست خارجی تاکید کرد و گفت: تقویت ارتباط با کشورهای همسایه می‌تواند ما را به اهداف سند چشم انداز ۱۴۰۴ برساند.


امیر حیات مقدم اظهارکرد: برای رسیدن به اهداف سند چشم انداز باید روابط دوجانبه خود با کشورهای همسایه را تقویت کنیم و بعد از آن نیز توسعه روابط با سایر کشورهای منطقه، کشورهای اسلامی و کشورهای دیگر باید در دستور کار باشد.

کشورهای آسیایی و آفریقایی ظرفیت‌های ویژه‌ای برای جمهوری اسلامی دارند

وی با بیان اینکه کشورهای آسیایی و آفریقایی از جمله کشورهایی هستند که ظرفیت‌های ویژه‌ای برای جمهوری اسلامی دارند تصریح کرد: برای کاهش تاثیرات ناشی از تحریم های ظالمانه لازم است از ظرفیت این کشورها در راستای تقویت حوزه اقتصاد استفاده شود.

عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی گفت: طبق فرمایشات مقام معظم رهبری، ارتباط با کشورهای اروپایی ایرادی ندارد و دولت می‌تواند در صورت اصلاح رفتار غلط آنها، زمینه را برای برقراری ارتباط با این کشورها در دستور کار قرار دهد اما نباید اولویت سیاست خارجی باشد.

در سال ۷۵ برنامه ۲۵ ساله به نام چشم انداز ایران ۱۴۰۰ تصویب شد که طبق آن قرار بود سال ۱۴۰۰ ایران قطب برتر منطقه باشد، اما این چشم‌انداز ایران ۱۴۰۰ بعدها به سند رسمی چشم‌انداز ایران ۱۴۰۴ ارتقا یافت.

به همین دلیل جمهوری اسلامی ایران باید طبق این سند چشم انداز ۲۰ ساله توسعه تا ۱۴۰۴ جهت گیری اساسی و نگرش های اصولی خود در عرصه بین الملل را از مد نظر دور نداشته و همچنان موضوع توسعه روابط و گسترش مناسبات با آفریقا و ارتقاء سطح همکاری ها در ابعاد مختلف سیاسی، اقتصادی و فرهنگی با کنشگران این قاره را در دستور کار خود داشته باشد.

در آن سند که در ۱۳ آبان ۱۳۸۲ توسط رهبر معظم انقلاب به سران قوای سه گانه ابلاغ شده بود و به نقش موثر ایران در قالب بازیگری فعال و الهام بخش در عرصه روابط بین الملل پرداخته شد و همچنین بر برقراری تعامل سازنده و مؤثر ایران با جهان بر اساس اصول عزت، حکمت و مصلحت، مقابله با تک قطبی شدن جهان، گسترش همکاری های دوجانبه، منطقه ای و بین المللی، بهره گیری از روابط بین الملل برای افزایش توان ملی از طریق جذب منابع و سرمایه گذاری های خارجی و فن آوری های پیشرفته، گسترش بازارهای صادراتی و افزایش سهم ایران از تجارت جهانی تاکید شد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha