مبادله زندانیان روسیه و غرب؛ استثنا یا سرآغاز تحولات؟

مسکو- ایرنا- مبادله زندانیان روسیه و غرب از منظر رسانه‌های مسکو به عنوان بزرگترین مبادله دهه گذشته یاد شده است؛ در این پیوند برخی تحلیلگران به این موضوع پرداخته‌اند که آیا این اقدام یک استثنا در روابط با غربی است که روز به روز به خاطر مناقشه اوکراین بر وخامت آن افزوده می‌شود و یا اینکه می‌تواند سرآغاز تحولات برای مصالحه طرفین در موضوعات اختلافی باشد.

به گزارش روز جمعه ایرنا از رسانه‌های روسیه، هواپیمای حامل زندانیان روس مبادله شده در آنکارا شامگاه پنجشنبه در مسکو به زمین نشست و آنها با استقبال ولادیمیر پوتین رئیس‌جمهور این کشور به موطن خود بازگشتند.
بیشتر این رسانه‌ها از این اقدام به عنوان بزرگترین مبادله دهه گذشته یاد کردند و نوشتند: هشت نفر از شهروندان روسیه که در تعدادی از کشورهای عضو ناتو زندانی بودند و همچنین کودکان آنها شامگاه پنجشنبه ۱۱ مرداد ۱۴۰۳ وارد کشور خود شدند.
بنا بر اعلام سرویس امنیت فدرال روسیه (ف اس ب)، این افراد را با اشخاصی که به نفع کشورهای خارجی به امنیت روسیه لطمه زده بودند، مبادله شدند؛ آمار فهرست‌ مبادله زندانیان همه طرفها بیش از ۲۰ نفر است.
به گفته الکساندر لوکاشنکو، رئیس‌جمهور بلاروس، تبادل زندانیان بین آمریکا، روسیه و آلمان منحصرا از طریق سرویس‌های ویژه اطلاعاتی این کشورها انجام شد و بلاروس نیز کمک‌های ممکن را برای انجام این روند ارائه کرد.
رئیس جمهور بلاروس خاطرنشان کرد:‌ رئیس جمهور آمریکا هیچ ارتباطی با سازماندهی روند مبادله زندانیان میان روسیه و غرب نداشت، اگرچه اکنون در تلاش است تا اعتبار آن را از آن خود کند.
در این پیوند، رئیس‌جمهور روسیه و کرملین از کمک لوکاشنکو در روند پیچیده مبادله زندانیان قدردانی کردند.

مبادله زندانیان روسیه و غرب؛ استثنا یا سرآغاز تحولات؟

یک استثنا یا نشانه مصالحه بزرگ؟
گنادی پتروف تحلیلگر روس در این باره معتقد است:‌ این رویداد در تاریخ ثبت خواهد شد، هرچند معلوم نیست که از چه نظر ماندگار خواهد بود.
وی در تحلیلی در روزنامه «نیزاویسیمایا گازیه تا» نوشت: مبادله صورت گرفته یا نشانه مصالحه نزدیک روسیه و غرب است یا اینکه تنها نمایش سیستم های متفاوت ارزشهایی است که مسئولان کشورهای گوناگون به آن پایبند هستند.
پتروف در ادامه این پرسش را مطرح کرد: آیا مبادله زندانیان در ماه اوت یک مورد استثنایی است یا سرآغاز تحولات اساسی در روابط روسیه و غرب
وی در ادامه نوشت: در مقطع کنونی، مبادله صورت گرفته شبیه به سرآغاز تحولات اساسی در روابط روسیه و غرب نیست، حداقل اینکه مسئولان غربی یک چنین چیزی را نمی گویند.

مبادله زندانیان روسیه و غرب؛ استثنا یا سرآغاز تحولات؟

مبادله امیدبخش
نیکولای دولگوپولوف دیگر تحلیلگر روس نیز درباره تبادل زندانیان روسیه و غرب نوشت:‌ منتظر خبر آن بودیم. خبر آن دست به دست می شد. تا اینکه مبادله انجام شد و در تاریخ معاصر، مبادله ای به بزرگی آن را به یاد ندارم.
وی در روزنامه «راسیسکایا گازیه تا» در این باره افزود: ۲۶ زندانی از هفت کشور به خانه های خود بازگشتند. تعداد زندانیان ما هشت نفر بزرگسال و دو کودک بود.
به نوشته وی، مبادله بین روسیه و بلاروس از یک سو و آمریکا، آلمان، لهستان، اسلوونی و نروژ از سوی دیگر انجام شد.
این تحلیلگر روس ضمن اشاره به اینکه ولادیمیر پوتین رئیس جمهور روسیه در فرودگاه از زندانیان روسی مبادله شده استقبال کرده است، ادامه داد: روشن است که مذاکره کنندگان کشورهای گوناگون کار کرده اند، تماس برقرار کرده اند و احتمالا با مقامات در بالاترین سطوح گوناگون تماس گرفته اند و به تفاهم رسیده اند.
در ادامه این مطلب آمده است: ترکیه را فراموش نمی کنیم. تلاش های میانجی گرانه آنها شایسته ستودن است و همچنین لوکاشنکو رئیس‌جمهور بلاروس که جاسوس آلمانی را عفو کرد و حکم او را از اعدام به آزادی تبدیل کرد.
دولگوپولوف معتقد است: کل فرایند مبادله و نتیجه آن امیدواری ایجاد می‌کند.

در این میان، مواضع مسکو و طرف‌های مرتبط در این فرایند مبادله، گمانه‌زنی‌ها درباره تغییرات جدی در مناسبات روسیه و غرب در آینده نزدیک و امکان مصالحه در موضوع اوکراین را تأیید نمی‌کند. مخصوصا سخنگوی کرملین روز جمعه تأکید کرد: تبادل زندانیان بین فدراسیون روسیه و ایالات متحده و موضوع اوکراین زمینه‌های کاری متفاوتی است و بر اساس اصول یکسانی نیست.
دیمیتری پسکوف خاطرنشان کرد:‌ موضع استوار ولادیمیر پوتین رئیس جمهور روسیه، که بر مبادله زندانیان به جای تحویل آمریکایی‌ها به عنوان نشانه حسن نیت اصرار داشت، به روس ها اجازه آزادی داد.
وی ادامه داد: زمانی، تاکر کارلسون (مجری تلویزیونی در مصاحبه با رئیس‌جمهوری روسیه) از وی خواست تا آمریکایی‌هایی را که در آن زمان در زندان بودند، به عنوان یک نشانه حسن نیت آزاد کند؛ سپس پوتین به او پاسخ داد که در اینجا هیچ گونه نمایش حسن نیت وجود ندارد،‌ وقتی از مردم ما دست بردارند، ما می‌توانیم درباره مبادله صحبت کنیم.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha