۱۳ مرداد ۱۴۰۳، ۷:۴۷
کد خبر: 85556334
T T
۰ نفر

برچسب‌ها

شهرک‌های صنعتی، نبض توسعه اقتصادی استان فارس

۱۳ مرداد ۱۴۰۳، ۷:۴۷
کد خبر: 85556334
شهرک‌های صنعتی، نبض توسعه اقتصادی استان فارس

شیراز-ایرنا- توسعه شهرک‌های صنعتی فارس با هدف خودکفا شدن این استان در تولید سالهاست که در اولویت قرار گرفته و ریل‌گذاری در مسیر ارائه خدمات به صنعتگران، سرمایه‌گذاران و فعالان تولیدی و صنعتی در مناطق مختلف به صورت مستمر درحال انجام است.

به گزارش خبرنگار ایرنا، استقبال از راه‌اندازی و توسعه شهرک‌های صنعتی در طول سال‌های گذشته به صورت روزافزون افزایش یافته به گونه‌ای که شهرک‌های صنعتی فارس در حال حاضر بخش قابل‌توجهی از تولیدات استان را به خود اختصاص داده‌اند و شرایط مطلوبی را برای کارآفرینی فراهم کرده‌اند.

با توجه به نقش شهرک‌های صنعتی در رونق تولید و رشد اقتصادی، بهره‌گیری از ظرفیت این شهرک‌ها همواره در دستورکار متولیان قرار گرفته است.

شهرستان سپیدان که به مرکزیت شهر اردکان در ۸۰ کیلومتری شمال غرب شیراز واقع شده با فعالیت سه شهرک صنعتی دولتی و ۲شهرک صنعتی غیردولتی سهم مؤثری در توسعه صنعتی و اشتغال پایدار در استان فارس دارد.

اجرای پنج پروژه با اعتبار ۷۶میلیارد تومان در شهرک‌های صنعتی سپیدان و بیضا

اخیراً نیز در بازدید سرزده مدیرعامل شرکت شهرک‌های صنعتی فارس از زیرساخت‌های شهرک‌های صنعتی سپیدان و بیضا وضعیت اجرای پروژه‌های عمرانی و زیرساخت‌های این شهرک‌ها بررسی شد.

سید مسعود عظیمی در این برنامه از شهرک‌ها و نواحی صنعتی ملوسجان، تل بیضا، دارویی بیضا، شهید جاویدی، همایجان و سپیدان سه بازدید کرد.

مدیرعامل شرکت شهرک‌های صنعتی فارس در بازدید از شهرک صنعتی ملوسجان وضعیت زیرساخت‌های این شهرک صنعتی را مطلوب ارزیابی کرد و گفت: رفع برخی نواقص این شهرک صنعتی با همکاری شرکت خدماتی این شهرک صنعتی در دستور کار قرار دارد.

عظیمی اضافه کرد: در شهرک صنعتی ملوسجان واحدهای صنعتی و تولیدی شاخصی مستقر شده و به فعالیت می‌پردازند و تاکنون ۷۳قرارداد سرمایه‌گذاری در این شهرک صنعتی منعقد شده که از این تعداد ۳۹واحد با اشتغال افزون بریک هزار و ۳۰۰نفر در مرحله تولید قرار دارند.

وی از اجرای طرح تکمیل آسفالت با اعتبار سه میلیارد تومان خبر داد و گفت:طرح تکمیل شبکه روشنایی نیز در دستور کار این شرکت قرار خواهد گرفت.

مدیر عامل شرکت شهرک‌های صنعتی فارس همچنین از روند اجرای پروژه‌های زیرساختی در شهرک صنعتی دارویی بیضا بازدید کرد؛ شهرک صنعتی دارویی یکی از مهمترین شهرک‌های در حال ساخت در استان فارس است؛ ۱۶دی ماه سال ۱۳۹۸ ساخت مرحله نخست این شهرک آغاز و در آن مقطع زمانی مقرر شد که زیرساخت‌های این شهرک صنعتی در زمینی به مساحت ۱۸۰ هکتار در شهرستان بیضا واقع در ۳۰ کیلومتری شمال غربی کلانشهر شیراز ایجاد شود و در مراحل توسعه، مساحت آن به بیش از ۴۰۰هکتار برسد.

مدیرعامل شرکت شهرک‌های صنعتی در بازدید از پروژه‌های در حال اجرا در این شهرک صنعتی گفت: طرح‌های زیرساختی نظیر زیرسازی، خیابان‌کشی و شبکه داخلی آب و فاضلاب در فاز نخست شهرک صنعتی انجام شده و طرح‌های تکمیلی نظیر اجرای خط اختصاصی انتقال برق فشار متوسط نیز با پیشرفت فیزیکی ۹۵٪ هم در حال انجام است.

به گفته عظیمی عملیات اجرایی طرح خط انتقال برق شهرک صنعتی دارویی با ظرفیت حدود ۱۲مگاوات برق به طول ۱۱ کیلومتر و با اعتبار ۲۵میلیارد تومان به پایان رسیده و برای اتصال به پست برق بیضا مقرر شد اعتبار خرید و نصب کلید، توسط سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی به شرکت برق منطقه‌ای پرداخت و این پروژه برق‌دار شود.

وی همچنین از تکمیل عملیات زیرسازی فاز یک به مساحت ۱۰۰ هکتاربا اعتبار ۵۲میلیارد تومان، شبکه فاضلاب با مبلغ ۲۲میلیارد تومان و شبکه داخلی آب با هفت میلیارد تومان خبر داد و گفت: طرح شبکه داخلی برق نیز به طول ۶کیلومتر با اعتبار ۹میلیارد تومان و با پیشرفت ۶۰ درصد درحال اجراست.

عظیمی درباره این شهرک دارویی که در زمینی به مساحت ۱۸۰ هکتار ایجاد شده، افزود: در این شهرک صنعتی بیش از ۵۰۰ واحد تولیدی و صنعتی مستقر خواهند شد و پیش‌بینی می‌شود در این واحدها برای افزون‌بر پنج هزار نفر اشتغال پایدار ایجاد شود.

مدیرعامل شرکت شهرک‌های صنعتی فارس از زیرساخت‌های ناحیه صنعتی تل بیضا نیز بازدید کرد؛ ناحیه صنعتی که دارای چهار هکتار مساحت است و در آن چهار واحد مستقر شده است.

او در بازدید از نواحی صنعتی شهید جاویدی، سپیدان سه و شهرک صنعتی همایجان که در شهرستان سپیدان واقع شده‌اند نیز گفت: هم‌اکنون ۲ پروژه زیرساختی شامل زیرسازی، جدول و آسفالت و نیز روشنایی معابر با اعتبار حدود ۱۵ میلیارد تومان در شهرک‌های صنعتی سپیدان در حال اجراست و در ۲سال اخیر نیز ۱۲پروژه زیرساختی اجرا و به مرحله بهره‌برداری رسیده است.

آن طور که مدیر عامل شرکت شهرک‌های صنعتی فارس می‌گوید در این مدت هفت پروژه در شهرک صنعتی سپیدان سه اجرایی شده و طرح‌های روسازی، آسفالت، جدول‌گذاری، آسفالت خیابان‌ها و جاده اصلی، احداث مخزن هوایی و احداث شبکه روشنایی به پایان رسیده است.

وی همچنین از اجرای پنج پروژه در ۲ سال اخیر در شهرک صنعتی همایجان سپیدان نیز خبر داد و گفت: طرح‌های برق‌رسانی به واحد سردخانه‌ای و پروژه‌های جدول‌گذاری، زیرسازی و روسازی و آسفالت توپکا و احداث ایستگاه پمپاژ و شبکه برگشت پساب فاضلاب و طرح برق‌رسانی به مخازن به پایان رسیده است.

طبق گفته مدیر عامل شرکت شهرک‌های صنعتی فارس در شهرک‌های صنعتی همایجان، سپیدان ۳ و شهید جاویدی تاکنون ۵۱ واحد صنعتی با اشتغال افزون بر ۹۵۵ نفر نیز به مرحله بهره‌برداری رسیده است.

آمادگی منطقه ویژه اقتصادی کازرون برای جذب سرمایه‌گذار طرح‌های صنعتی صادرات محور

در بازدید مدیرعامل شرکت شهرک‌های صنعتی فارس از منطقه ویژه اقتصادی کازرون نیز پیشرفت اجرای طرح‌های زیرساختی و نیز روند ساخت وساز طرح‌های صنعتی در این منطقه ویژه اقتصادی بررسی شد.

در این بازدید که معاونان فنی و برنامه‌ریزی شرکت هم حضور داشتند بر تسریع در اجرای پروژه‌ها و حمایت از استقرار طرح‌های صنعتی تاکید شد.

مدیرعامل شرکت شهرک‌های صنعتی فارس از برنامه این شرکت برای تکمیل پروژه‌های زیرساختی در منطقه ویژه اقتصادی کازرون خبر داد و گفت:در حال حاضر پنج پروژه زیربنایی با اعتبار ۳۵میلیارد تومان در مرحله اجرا قراردارد.

عظیمی که معتقد است منطقه ویژه اقتصادی کازرون با بهره‌برداری از پروژه‌های موجود شاهد تحول در زیرساخت‌هاست، گفت: پروژه‌های خاکبرداری، زیرسازی، جدول‌گذاری، دال‌گذاری، احداث دیوار سنگی و روسازی و آسفالت، احداث ساختمان اداری و گیت ورود و خروج و سردرب و نیز اصلاح و تکمیل شبکه‌های گاز و فاضلاب با پیشرفت فیزیکی مناسب در حال اجرا است.

وی همچنین از آغاز عملیات اجرایی طرح احداث انباربه مساحت یک هزار مترو ساختمان جانبی آن خبر داد و گفت: این مجموعه انبار از زیرساخت‌های گمرکی منطقه ویژه محسوب می‌شود و با بهره‌برداری از آن فعالیت‌های واردات و صادرات در گمرک تسهیل می‌شود.

مدیرعامل شرکت شهرک‌های صنعتی فارس که بر این باور است که این منطقه ویژه اقتصادی زمینه‌ساز توسعه صنایع صادرات محور در غرب استان فارس است از آمادگی برای جذب سرمایه‌گذار خبر داد و گفت: این منطقه ویژه اقتصادی با توجه به موقعیت جغرافیایی و برنامه عملیاتی برای توسعه و تکمیل زیرساخت‌ها از چشم‌انداز مناسبی برای جذب سرمایه‌گذاری و توسعه صادرات برخوردار است.

او مساحت اولیه اراضی منطقه ویژه اقتصادی کازرون را ۷۳هکتار عنوان کرد و گفت: با توجه به افق چشم‌انداز توسعه این منطقه ویژه اقتصادی و اینکه این مساحت کم پاسخگوی حجم سرمایه‌گذاری‌ها در آینده نبود اجرای طرح توسعه اراضی به مساحت ۱۱۰هکتار در مراحل پایانی تملک قراردارد.

مدیر عامل شرکت شهرک‌های صنعتی فارس از انعقاد قرارداد با هفت قرارداد سرمایه‌گذار در منطقه ویژه اقتصادی کازرون خبر داد و گفت: طرح‌های صادرات محور نظیر مجتمع تولید الکترود گرافیتی با سرمایه‌گذاری ۱۰هزار میلیارد تومان، تولید تجهیزات ومخازن نفتی با سرمایه‌گذاری ۱۵میلیون یورو، تولید کابل آلومونیومی با ۶۵ میلیارد تومان و طرح‌های سردخانه، سورتینگ و بسته بندی نیز در این منطقه ویژه اقتصادی در مرحله ساخت وساز قرار دارد که با بهره‌برداری از آن‌ها جهش مناسبی در توسعه صنعتی و ایجاد اشتغال پایدار فراهم می‌شود.

عظیمی افزود: این منطقه ویژه اقتصادی که با اعتبارات شرکت شهرک‌های صنعتی فارس راه اندازی شده، دارای تمام مزایای قانونی مناطق ویژه اقتصادی کشور است.

مدیرعامل و معاونان شرکت شهرک‌های صنعتی فارس در سفر به شهرستان کازرون از ناحیه صنعتی جره و بالاده نیز بازدید کردند.

مدیر عامل شرکت شهرک‌های صنعتی فارس در این بازدید که با حضور شماری از متقاضیان سرمایه‌گذاری برگزار شد بر فعال‌سازی این ناحیه صنعتی تأکید کرد و گفت:برای سرمایه‌گذاران مشوق‌هایی در نظر گرفته خواهد شد تا شاهد استقرار واحدهای تولیدی و صنعتی در این ناحیه صنعتی باشیم.

لزوم استقرار صنایع در شهرک‌های صنعتی

استقرار صنایع در شهرک‌های صنعتی فارس افزون بر تأمین امکانات زیربنایی به شکل مناسب موجب حفظ مسائل زیست‌ محیطی با تجمیع واحدهای صنعتی در کنار یکدیگر و هم‌افزایی واحدهای صنعتی بیشتر می‌شود.

بدون شک توسعه این شهرک‌های صنعتی می‌تواند در تثبیت و نگه‌داشت جمعیت در نواحی مختلف استان، تأمین اشتغال و افزایش درآمد مؤثر باشد؛ لذا می‌طلبد توسعه این شهرک‌ها بیش از پیش مورد توجه متولیان امر قرار بگیرد.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha