۱۳ مرداد ۱۴۰۳، ۱۰:۵۷
کد خبرنگار: 2581
کد خبر: 85556464
T T
۱ نفر

برچسب‌ها

مرکز مدیریت بحران شرق گلستان؛ آرزویی در مدار تحقق

۱۳ مرداد ۱۴۰۳، ۱۰:۵۷
کد خبر: 85556464
مرکز مدیریت بحران شرق گلستان؛ آرزویی در مدار تحقق

گنبدکاووس- ایرنا- جلوگیری از آتش‌سوزی و گسترش آن در دل جنگل‌های هیرکانی به ویژه در مناطق شرقی گلستان به‌دلیل نوع درختان و وسعت زیاد از آرزوهای دیرینه مردم منطقه محسوب می‌شود که این روزها با آغاز عملیات اجرایی مرکز مدیریت بحران و اطفای حریق یک گام بزرگ به تحقق آن نزدیک شدند.

به گزارش ایرنا، جنگل‌های هیرکانی که برخی دانشمندان قدمت آن را ۴۰ میلیون سال برآورد کرده‌اند نمادی از فسیل‌های زنده‌ای محسوب می‌شود که ۱۴ تیرماه سال ۱۳۹۸ به عنوان دومین اثر بزرگ طبیعی ایران بعد از کویر لوت در چهل و سومین اجلاس کمیته میراث جهانی یونسکو در باکو آذربایجان در فهرست جهانی قرار گرفت.

این جنگل‌ها از آستارا در استان گیلان تا گلیداغ در شرق گلستان به طول ۷۰۰ کیلومتر و با عرض ۱۰ تا ۷۰ کیلومتر گسترده است.

وقوع آتش سوزی و سرایت آن به جنگل‌ها و منابع طبیعی از جمله چالش‌های اصلی دوستداران محیط زیست در گلستان است چرا که نتیجه آتش‌سوزی و گسترش آن نابودی فسیل‌های تاریخی هیرکانی خواهد بود و نسل آینده از دیدن این نعمت‌های خدادادی محروم می‌شوند.

طبق اعلام کارشناسان، عرصه‌های جنگلی و مرتعی کلاله و مراوه‌تپه واقع در شرق گلستان به‌دلیل نوع درختان و وسعت زیاد بیشترین زمینه را برای وقوع آتش‌سوزی‌ در روزهای گرم سال دارند.

وسعت کل مراتع گلستان ۸۶۲ هزار هکتار است که از این سطع بیش از ۴۲۱ هزار هکتار شامل ۲۶ هزار و ۹۸۶ هکتار جنگل طبیعی، ۵۴ هزار و ۶۲۳ هکتار جنگل دست کاشت و ۳۳۹ هزار و ۹۳۳ هکتار مرتع در این ۲ شهرستان واقع است.

همچنین عرصه‌های جنگلی شهرستان‌های گالیکش و مینودشت واقع در شرق استان گلستان در رتبه بعدی مستعد بودن برای آتش سوزی در فصل تابستان قرار دارند.

بر اساس تجربه سال‌های گذشته مهار آتش سوزی جنگل‌های شرق گلستان در ارتفاعات صخره‌ای، سخت گذر و جنگلی، نیاز به تجهیزات بیشتر دارد و ساخت پایگاه مدیریت بحران و اطفا حریق کمک خوبی به حضور به موقع نیروها برای مقابله با حوادث احتمالی می‌کند.

فرماندار کلاله با اشاره به سابقه آتش‌سوزی‌ها در جنگل‌های منطقه و ضرورت احداث مرکز مدیریت بحران و اطفای حریق، گفت: بر همین اساس ۱۲ تیرماه در نشستی با مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری، مدیرکل مدیریت بحران و مدیرکل دفتر فنی استانداری گلستان، ساخت این مرکز با هدف مقابله به موقع با آتش سوزی‌ احتمالی در عرصه‌های منابع ملی و بهره گیری در حوادث احتمالی در روستای «اجن‌سنگرلی» این شهرستان تصویب شد.

مرکز مدیریت بحران شرق گلستان؛ آرزویی در مدار تحقق

پیرو پیگیری‌های فرهاد شیبک، پنجشنبه هفته گذشته عملیات اجرایی مرکز مدیریت بحران و اطفا حریق شرق گلستان با اعتبار ۲۲۰ میلیارد ریال آغاز شد.

استاندار گلستان در این مراسم آتش‌سوزی در جنگل‌ها را از جمله وقایعی دانست که در استان رخ می‌دهد و گفت: در حلقه اقدامات و برنامه‌ریزی‌های استان، احداث پایگاه اطفا حریق در شرق استان مورد نظر است که عملیات اجرایی این پروژه با اعتباری بالغ ۲۲۰ میلیارد ریال اجرایی شد.

علی محمد زنگانه افزود: در مرحله نخست از محل اعتبارات مدیریت بحران و سایر منابع، پس از دستور رییس مدیریت بحران، ۶۰ میلیارد ریال به این پروژه تخصیص یافت و پیمانکار پروژه مشخص شده است.

وی تامین آب بالگرد را یکی دیگر از موارد مهم در زمان اطفا حریق برشمرد و گفت: یک حوضچه آب نیز برای این مهم در محل پیش بینی شده است.

شهرستان کلاله با بیش از ۱۳۰ هزار نفر جمعیت و هزار و ۷۵۲ کیلومتر مربع وسعت در شرق استان گلستان واقع است.

به گزارش ایرنا، گلستان بیشترین جنگل‌های دست کاشت سوزنی برگ کشور را دارد و در ماه‌های گرم سال این جنگل‌ها مانند انبار باروت بوده و با کوچکترین جرقه‌ای شعله‌ور می‌شود و عمده آتش سوزی‌های فصل تابستان در استان هم ناشی از آتش زدن عمدی و یا سهوی اراضی کشاورزی و سرایت آن به جنگل است و در داخل جنگل‌ها آتش سوزی کمتر و به ندرت رخ می‌دهد.

زمین‌های زیر پوشش اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری گلستان افزون بر یک میلیون و ۳۹۷ هزار هکتار است که ۴۵۲ هزار هکتار آن جنگل و ۸۶۲ هزار هکتار آن مرتع است.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha