نسلی سالم با شیر مادر

همدان- ایرنا- شیر مادر بهترین و مغذی‌ترین خوراکی برای نوزاد به شمار می رود و تغذیه با شیر مادر راهی برای تحویل نسلی سالم به جامعه و هدیه سلامتی به نوزاد و مادر است.

به گزارش ایرنا، همه ساله از یکم تا هفتم آگوست مصادف با ۱۰ تا ۱۶ مردادماه به نام هفته جهانی ترویج تغذیه با شیرمادر نامگذاری شده و شعار امسال این هفته با عنوان "حمایت همه جانبه ترویج تغذیه با شیرمادر برای همه" که برای اجرا شدن قوانین جوانی جمعیت و ترویج تغذیه با شیر مادر و با هدف حمایت از مادران شیرده بویژه مادران شاغل نامگذاری شده است.

در سال ۱۹۹۰ سازمان بهداشت جهانی با همکاری یونیسف با برگزاری اجلاسی در ایتالیا، بیانیه ای را برای تداوم، ترویج و حمایت از تغذیه با شیرمادر صادر کرد که در این بیانیه بر اهمیت تغذیه نوزاد با شیرمادر و تاثیر آن بر سلامتی مادر و نوزاد تاکید شده است.

در ایران هم سال ۱۳۷۰ قانون ترویج تغذیه با شیرمادر و حمایت از مادران در دوران شیردهی تصویب شد و ایران نخستین کشور در منطقه مدیترانه شرقی است که در جهت ترویج تغذیه با شیر مادر قدم برداشته و هم اکنون با تصویب قانون حمایت از خانواده و جوانی جمعیت یکی از کشورهای پیشرو در مسیر حمایت از مادران شاغل در دوران بارداری و شیردهی محسوب می شود.

برای بیان اهمیت تغذیه با شیر مادر این نکته کافی است که در قرآن کریم دست کم هشت بار به طور مستقیم به شیر مادر اشاره شده و در احادیث نیز مدت زمان تغذیه با شیر مادر ۲ سال (حداقل ۲۱ ماه) تعیین شده و شیر دادن کمتر از ۲۱ ماه، ستم به کودک محسوب می شود.

همچنین رسول اکرم (ص) در این باره می فرمایند: «برای کودک هیچ شیری بهتر از شیر مادرش نیست»، امام علی (ع) نیز شیر مادر را مبارک ترین غذای کودک می دانند و در این باره می فرمایند: «کودک با هیچ شیری تغذیه نمی شود که به اندازه شیر مادر خودش مبارک و با برکت باشد».

همچنین از دیدگاه اسلام تغذیه انحصاری با شیر مادر در ۶ ماه اول تولد بهترین غذای کودک است امام صادق (ع) نیز شیر دادن مادر را به مثابه جهاد در راه خدا دانسته و می فرمایند: «برای مادر شیر ده، اجر مجاهد در راه خدا منظور شده و حتی اجر شهادت برای مادری که در چنین زمانی از دنیا برود قایل شده است».

استفاده ۵۱ درصد مادران از شیر مصنوعی برای تغذیه کودک

کارشناس ترویج تغذیه با شیر مادر معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی همدان در گفت و گویی با خبرنگار ایرنا به بیان اهمیت این موضوع پرداخت و گفت: در حال حاضر ۸۲ درصد شیرخواران استان تا پایان ۶ ماهگی به صورت انحصاری فقط از شیرمادر تغذیه می کنند.

زهرا سهل البیع افزود: تغذیه انحصاری با شیر مادر تا سن ۶ ماهگی ( ۱۸۰ روزگی ) از اهمیت بالایی در ارتقای سلامت شیرخواران برخوردار است بنابراین به همه مادران توصیه می شود در ۶ ماه اول زندگی شیرخوار به این موضوع توجه ویژه داشته باشند.

نسلی سالم با شیر مادر

وی با بیان اینکه ۸۰ درصد شیرخواران زیر یکسال در همدان با شیرمادر تغذیه می شوند اضافه کرد: ۲۰ درصد نیز با شیرمصنوعی تغذیه می شوند که ۴۹ درصد از این کودکان پس از بررسی کارکنان بهداشتی و بر اساس دستورالعمل تجویز شده، از سیستم بهداشت، شیرمصنوعی یارانه ای دریافت می کنند.

کارشناس ترویج تغذیه با شیر مادر معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی همدان تصریح کرد: ۵۱ درصد مادران نیز از شیرمصنوعی بدون مشورت با کارکنان بهداشتی برای تغذیه کودک استفاده کرده و این کار را با توصیه سایر افراد از داروخانه و بازار آزاد تهیه می کنند.

سهل البیع ادامه داد: تغذیه مصنوعی تنها در صورت مطلوب نبودن نمودار رشد کودک، چندقلویی زایی، بیماری های مزمن و سخت درمان مادر، مصرف برخی داروها و مواد رادیو اکتیو توسط مادر، جدایی والدین و در صورتی که نگهداری فرزند بر عهده پدر باشد، فوت مادر و فرزندخواندگی تجویز می شود.

شیرمادر عامل حیاتی برای رشد و تکامل شیرخوار

سهل البیع گفت: تغذیه با شیر، نتایج مهمی برای سلامت مادر و نوزاد به همراه دارد و کودکانی که با شیر مادر تغذیه می شوند دارای ضریب هوشی بالاتر، تکلم روان تر، ارتباط عاطفی قوی تر با مادر و تربیت پذیری بهتر هستند.

وی افزود: بیماری های اسهالی، عفونت های تنفسی، عفونت ادراری، آلرژی و آسم، پوسیدگی دندان، سوء تغذیه و چاقی، بیماری های بدخیم و سرطان در کودکانی که با شیر مادر تغذیه می شوند کمتر دیده می شود.

کارشناس ترویج تغذیه با شیر مادر معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی همدان با عنوان اینکه ترکیب شیر مادرانی که نوزاد نارس دارند با بقیه مادران متفاوت است اظهار کرد: بهترین تغذیه برای نوزادان نارس، شیر مادر خودشان است چراکه باعث تقویت سیستم ایمنی بدن آن ها و ارتقای ضریب هوشی در سنین بالاتر می شود.

سهل البیع گفت: تغذیه با شیر مادر یک غذای طبیعی و تجدید پذیر است که بدون آلودگی، بسته بندی و مواد زاید، تولید و ارائه می شود.

وی بیان کرد: ترکیب شیرمادر بر حسب سن شیرخوار، تغییر نیازهای او و حتی در هر وعده، تغییر می کند با این توضیح که هنگام بیماری مادر ترکیب شیر مادر تغییر کرده و به دفاع کودک علیه بیماری ها کمک می کند.

کارشناس ترویج تغذیه با شیر مادر معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی همدان اظهار کرد: مادرانی که نوزاد را با شیر خود تغذیه می کنند کمتر دچار بیماری ها از جمله سرطان های پستان، تخمدان، دهانه رحم و نیز پوکی استخوان، سنگ کیسه صفرا، دیابت و بیماری های قلبی و عروقی می شوند.

سهل البیع بهترین راه اطمینان از کافی بودن شیر مادر را افزایش وزن شیرخوار دانست و بیان کرد: نوزادان در روزهای اول تولد ممکن است هفت تا ۱۰ درصد وزن خود را از دست بدهند که اگر این کاهش وزن، بدون علائم کم آبی و بیماری نوزاد باشد و نوزاد به خوبی شیر دریافت کند طبیعی است.

وی افزود: به طور معمول در ۱۰ تا ۱۴ روزگی نوزاد به وزن بدو تولد خود می رسد و شیرخواران در ۲ تا سه ماهگی بیشترین وزن گیری را داشته و از آن به بعد رشد شیرخواران آهسته تر می شود.

کارشناس ترویج تغذیه با شیر مادر معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی همدان اظهارکرد: شیرخواران تا پایان پنج ماهگی به ۲ برابر و تا یکسالگی به سه برابر وزن بدو تولد خود می رسند.

به گفته سهل البیع، دفعات دفع ادرار و مدفوع نوزادان در روز اول حداقل یکبار یا بیشتر، در روز دوم حداقل ۲ بار یا بیشتر و روز سوم حداقل سه بار یا بیشتر است و از روز پنجم به بعد ۶ تا ۸ بار دفع ادرار و مدفوع در روز، نشان دهنده کافی بودن شیر مادر است و از یک ماهگی به بعد شیرخوار ممکن است هر ۲ تا سه روز، دفع مدفوع داشته باشد.

ضرورت حمایت از مادران در دوران شیردهی

وی تاکید کرد: همه اقشار جامعه از جمله خانواده، همسر، دوستان، پرسنل بهداشتی درمانی، مدیران و قانون گذاران در حمایت از مادران شیرده نقش دارند و اعضای خانواده می توانند مادر را در انجام کارها و مراقبت از کودکان دیگر کمک کنند و در تشویق مادر به شیردهی نقش مهمی داشته باشند

کارشناس ترویج تغذیه با شیر مادر معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی همدان افزود: مادران در دوران شیردهی می توانند از راهنمایی های مشاوران شیرمادر در بیمارستان ها و مراکز جامع سلامت استفاده کنند.

سهل البیع بیان کرد: مهمترین علت قطع شیردهی تصور ذهنی مادر درخصوص ناکافی بودن شیر است در حالیکه با مشاوره صحیح این تصور اصلاح شده و شیردهی می تواند به خوبی انجام شود.

به گفته کارشناس ترویج تغذیه با شیر مادر معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی همدان شیردهی و برقراری ارتباط عاطفی بین مادر و نوزاد موجب بهبود افسردگی پس از زایمان می شود.

همدان دارای ۱۲ بیمارستان دوستدار کودک

سهل البیع گفت: هم اکنون در استان همدان ۱۲ بیمارستان دوستدار کودک با بخش های مادر و نوزاد فعال است که در این بیمارستان ها اقداماتی برای شروع موفق تغذیه نوزادان با شیرمادر پس از تولد همچنین تداوم تغذیه با شیرمادر در بخش های بستری انجام می شود.

وی از مزایای بیمارستان های دوستدار کودک را تغذیه انحصاری شیرخواران با شیرمادر دانست که منجر به رشد و نمو مطلوب نوزاد و سلامت کودک می شود.

نسلی سالم با شیر مادر

کارشناس ترویج تغذیه با شیر مادر معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی همدان ابراز امیدواری کرد: با اجرای قانون حمایت از مادران شیرده در تمامی ادارات و سازمانها و ایجاد تسهیلات لازم در این خصوص مادران بتوانند شیردهی موفقی تا پایان ۲ سالگی داشته باشند و فرزندانی سالم و با نشاط تحویل جامعه دهند.

سهل البیع افزود: بر اساس ماده ۱۷ قانون حمایت از خانواده و جوانی جمعیت، مادران شیرده شاغل در ادارات باید تا ۲۴ ماهگی کودک از یک ساعت مرخصی استفاده کنند و این زمان برای مادران دارای فرزند ۲ قلو و بیشتر ۲ ساعت (پاس شیر) است.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha