۱۳ مرداد ۱۴۰۳، ۱۰:۳۹
کد خبرنگار: 1540
کد خبر: 85556711
T T
۱ نفر

برچسب‌ها

برداشت گندم در شهرستان سمنان ۶ درصد افزایش یافت

۱۳ مرداد ۱۴۰۳، ۱۰:۳۹
کد خبر: 85556711
برداشت گندم در شهرستان سمنان ۶ درصد افزایش یافت

سمنان - ایرنا - مدیر جهاد کشاورزی سمنان با اشاره به برداشت گندم از مزارع این شهرستان، افزود: برداشت این محصول راهبردی امسال ۶ درصد افزایش یافت.

به گزارش خبرنگار ایرنا، مجید جندقیان روز شنبه به رسانه ها افزود: حدود سه هزار و ۴۰۰ تن گندم از مزارع شهرستان سمنان برداشت شد.

وی با اشاره به مبارزه با عوامل خسارت‌زای کشاورزی در سمنان در سطح چهار هزار هکتار، بیان کرد: عملیات مبارزه با عوامل خسارت‌زای مزارع غلات در سال زراعی ۱۴۰۳-۱۴۰۲ و به میزان بیش از سال گذشته اجرا شد.

مدیر جهاد کشاورزی شهرستان سمنان با اشاره به اقدامات انجام شده برای مبارزه با آفت غلات یادآور شد: افزایش بازدیدهای کارشناسان از مزارع غلات شهرستان سمنان و نرم‌گیری جمعیت آفت در مزارع، اطلاع‌رسانی به موقع و گسترده و همراهی کشاورزان از جمله این اقدام‌ها بوده است.

به گزارش ایرنا، خرید تضمینی ۸۰ هزار تن گندم در سمنان برای سال ۱۴۰۳ هدفگذاری شده بود که اکنون میزان خرید تضمینی به ۹۰ هزار تن رسیده است..

۷۵ هزار و ۹۵۹ تن مجموع خرید تضمینی گندم این استان در سال ۱۴۰۲ بود که امسال افزایش چشمگیر داشته است. میزان تولید محصول راهبردی گندم در نقاط مختلف سمنان بیش از میزان خریدتضمینی است.

طبق برآوردها، تولید گندم ۱۴۰۳ در این استان به بیش از ۱۱۰ هزار تن می‌رسد.

امسال قیمت پایه هر کیلوگرم گندم طبق جدول پاکی با اُفت غیرمفید یک درصد و اُفت مفید چهاردرصد، حدود ۱۷۵ هزار ریال تعیین شد.

بررسی عملکرد در واحد سطح مربوط به کشت گندم در استان سمنان نشان‌دهنده افزایش خرید تضمینی گندم و افزایش آن از ۶۴ هزار تن در سال ۱۴۰۱ به ۷۶ هزار تن در سال ۱۴۰۲ است.

۲ درصد از ۹۷ میلیون هکتار گستره استان سمنان را اراضی کشاورزی تشکیل می‌دهد.

استان سمنان با بیش از ۵۳ هزار بهره‌بردار، سالانه در مجموع بیش از یک میلیون و ۷۰۰ هزار تن انواع محصولات کشاورزی شامل زراعی، باغی، دام و طیور و آبزیان تولید می‌کند که بخش عمده‌ای از این تولیدات مازاد بر نیاز مردم استان سمنان است.

از کل گستره بخش کشاورزی استان سمنان ۸۷ هزار هکتار بخش زراعی، ۷۰ هزار هکتار باغ و ۴۰ هزار هکتار آیش است. تولیدات بخش زراعی استان سمنان سالانه ۹۲۰ هزار تن و میزان محصولات باغی سالانه ۴۸۰ هزار تن است و سالانه بیش از ۲۹۰ هزار تن نیز انواع محصولات دامی در استان سمنان تولید می‌شود.

بیش از ۵۰ درصد از گستره استان سمنان به میزان پنج و ۲ دهم میلیون هکتار نواحی بیابانی است و ۳۵۰ هزار هکتار را جنگل و سه و هشت دهم میلیون هکتار را مرتع شامل می شود.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha