۱۳ مرداد ۱۴۰۳، ۱۱:۱۹
کد خبرنگار: 2330
کد خبر: 85556763
T T
۲ نفر

برچسب‌ها

اسقف اعظم انگلیس: پایان اشغالگری اسرائیل «ضرورت اخلاقی و قانونی» است

تهران-ایرنا- اسقف اعظم کلیسای کانتربری انگلیس گفت: واضح است که پایان دادن به اشغال سرزمین‌های فلسطینی توسط رژیم اسرائیل اکنون یک ضرورت قانونی و اخلاقی است.

به گزارش روز شنبه ایرنا، روزنامه انگلیسی تلگراف نوشت: جاستین ولبی حمایت خود را از حکم دادگاه عالی سازمان ملل که حضور رژیم اسرائیل در اراضی اشغالی فلسطین را «غیرقانونی» اعلام و خواستار پایان دادن به این اشغالگری است، ابراز کرده است.

ولبی از اعضای سازمان ملل از جمله انگلیس خواست به حکم غیرالزام آور دیوان بین المللی عدالت (ICJ) و به رسمیت شناختن حق بنیادین مردم فلسطین برای تعیین سرنوشت خود «پاسخ مثبت» دهند.

هیئت قضات دیوان بین المللی دادگستری از سراسر جهان در این حکم اعلام کرد که رژیم اسرائیل باید فورا همه فعالیت های شهرک سازی جدید را متوقف کرده و همه قوانین و اقدامات تبعیض آمیز علیه مردم فلسطین در سرزمین های اشغالی را لغو کند.

دیوان بین المللی دادگستری در بیانیه خود آورده است: سوء استفاده مداوم رژیم اسرائیل از موقعیت خود به عنوان یک قدرت اشغالگر از طریق «الحاق و اعمال کنترل دائمی بر اراضی اشغالی فلسطین و نیز نقض حقوق مردم فلسطین برای تعیین سرنوشت خود» مصداق بارز ناقض اصول اساسی حقوق بین المللی است و این دادگاه حضور (رژیم) اسرائیل در اراضی اشغالی فلسطین را غیرقانونی می داند.

ولبی در بیانیه روز جمعه خود گفت: حکم دیوان بین المللی دادگستری، به طور قطعی نشان می دهد که حضور (رژیم) اسرائیل در اراضی اشغالی فلسطین غیرقانونی است و باید هر چه سریع تر پایان یابد.

وی افزود: اکنون که جهان با افزایش نقض حقوق بین المللی مواجه است و تعهد به سیستم مبتنی بر قوانین زیر سوال است لازم است که دولت های سراسر جهان بار دیگر بر تعهد تزلزل ناپذیر خود به همه دستورات دیوان بین المللی دادگستری تاکید کنند. حقوق بین المللی از انسانیت مشترک و کرامت و شکوفایی ما حفاظت می کند.

اسقف کانتربری افزود: برای مقاومت در جهانی که در آن اقداماتی همچون شکنجه، گروگان گیری و خشونت بی رویه به امری عادی تبدیل شده است ما باید بدون ترس یا منفعتی در هر شرایطی، به قانون پایبند باشیم. اما اکنون مدتهاست که قوانین بین المللی به شکل گزینشی که صلح و امنیت مشترک ما را به خطر انداخته است اعمال و مورد حمایت قرار می گیرد. اکنون وقت آن رسیده این روند عمیقا مخرب را معکوس کنیم.

وی گفت: دیدارهایش در دهه های اخیر نشان داد که رژیم تحمیل شده در اراضی اشغالی توسط کابینه های متوالی اسرائیلی دچار تبعیض نظام مند شده است. (رژیم) اسرائیل از طریق شهرک سازی های غیرقانونی و محروم کردن مردم فلسطین از منابع طبیعی خود و تحمیل حکومت نظامی که عدالت و امنیت را نقض می کند، شان، آزادی و امید فلسطینی ها را انکار کرده است.

اسقف اعظم کلیسای انگلیس همچنین گفت: به ویژه از تاثیر این امر بر مسیحیان فلسطینی آگاه هستم؛ موضوعی که آینده و حیات آنها را تهدید می کند. واضح است که پایان اشغالگری قانونی و از نظر اخلاقی یک ضرورت است.

وی از همه اعضای سازمان ملل خواست تا درباره پایبندی اقدامات فردی و مشترک آنها با نظر دیوان بین المللی دادگستری درباره غیرقانونی بودن اشغالگری رژیم اسرائیل در اراضی اشغالی اطمینان دهند و راه را برای به رسمیت شناختن حق تعیین سرنوشت مردم فلسطین هموار کنند.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha