پیکر شهید «سامی مقام» چگونه پس از ۴۴ سال پیدا شد+فیلم

تهران- ایرنا- محل شهادت «حسین سامی مقام» همان شهیدی که پیکرش پس از ۴۴ سال پیدا شد، توسط کارگردان و فیلمسازی صورت گرفت که برای ساخت مستندی به نام «سرود غمگین دوله تو» به منطقه سردشت رفته بود و با پیدا کردن سر نخ هایی موضوع را به مسئول کمیته تفحص شهدا اعلام کرد. 

به گزارش خبرنگار ایثار و شهادت ایرنا، زمانی که فرود پاک‌نیا فیلمساز، کارگردان و تهیه کننده مستند «سرود غمگین دوله‌تو» برای تهیه بخش نخست مستند خود به منطقه سردشت رفت، در میان خاطره گویی اسرای زندان دوله تو، نام شهید «حسین سامی مقام» را زیاد می‌شنود. او ماجرا را از ساکنان محلی جویا می‌شود تا به محل دفن این شهید می‌رسد و موضوع را به مسئول کمیته تفحص شهدا اعلام می‌کند.

پاک‌نیا گفت: وقتی برای تهیه بخش مستند در کردستان با افرادی که در دوله‌تو زندانی بودند، صحبت می‌کردیم، با همراهی مهدی پسر شهید سامی مقام که در این سفر با ما بود و براساس شنیده ها مسیر عبور اسرا در آن سال را حدس زدیم و از راهی که شهید سامی‌مقام عبور داده شده بود تا روستای گوره‌شیر که روستایی نزدیک مرز عراق است پیش رفتیم، کمی جلوتر چند پیرمرد نشسته بودند و ماجرا را برایشان تعریف کردیم، یکی از افراد محلی گفت من آن سال‌ها را به یاد دارم و دیدم که سه نفر را اینجا تیرباران کردند و جنازه‌ها را گذاشتند و رفتند و ما آنها را در این محل خاکسپاری کردیم.

وی افزود: جالب آنکه نقل این خاطرات با عملیات تیم تفحص شهدا در همان اطراف تقارن پیدا کرده بود. آنها پیکر ۱۷ شهید را در گودالی پیدا کرده بودند که اسم آن‌را دره‌ اعدام گذاشته بودند. ما هم مکانی که یکی از ساکنان محلی به عنوان جایی که این شهدا خاک شده بودند را نشانمان داده بود به سید محمد باقرزاده فرمانده کمیته جستجوی مفقودین ستاد کل نیروهای مسلح اعلام کردیم. بعد از اینکه از کردستان برگشتیم آقای دکتر ( پسر شهید) تست DNA داد؛ چند ماه طول کشید تا پاسخ آزمایش آماده شود تا اینکه چندی پیش سردار باقرزاده تماس گرفت و خبر داد که پیکر شهید را پیدا کردیم؛ در جیب لباس شهید یک کارت شناسایی است که بر روی آن نوشته شده حسین سامی‌مقام فرزند عباس و اینگونه پیکر این شهید والا مقام پس از ۴۴ سال با دستان بسته پیدا شد.

حسین سامی مقام نهم خرداد سال ۱۳۱۵ در آبادان چشم به جهان گشود. پدرش عباس و مادرش گلستان نام داشت. تا پایان دوره متوسطه در رشته تجربی درس خواند و دیپلم گرفت. افسر ارتش بود. سال۱۳۴۲ ازدواج کرد و صاحب دو پسر و یک دختر شد. او فروردین سال ۱۳۵۹ به همراه ۶ نفر از همرزمانش در جریان نجات یک فرمانده شهید دیگر به شکل ناجوانمردانه توسط عامل نفوذی دشمن به اسارت دموکرات‌ها درآمد و به زندان دوله‌تو منتقل شد.

زندان دوله‌تو در نقطه‌ای کوهستانی در انتهای یک دره، دور از دید و در محلی مخفی میان جنگل‌های طبیعی، در روستای دوله‌تو واقع در نقطه صفر مرزی شمال‌غرب سردشت قرار داشت. این مکان برای شکنجه و نگهداری افرادی بود که حزب دموکرات در درگیری‌های کردستان به اسارت می‌گرفت و زندانبانانِ آن بیشتر از سرسپردگان رژیم شاهنشاهی بودند.

چندی بعد مرداد همان سال در دومین شب قدر گروه های ضدانقلاب که نتوانسته بودند شهید سامی مقام را تخلیه اطلاعاتی کنند با ترفند وانمود کردن به آزادی او و همرزمانش آنها را از زندان خارج کردند و در جنگل‌های روستای آلواتان از توابع آذربایجان غربی، با مشارکت جوخه های اعدام تیرباران کردند.

پیکر شهید «سامی مقام» چگونه پس از ۴۴ سال پیدا شد+فیلم

شهیدی که با دستان بسته راه را نشان داد

ماجرای پیداشدن پیکر شهید سامی مقام پس از ۴۴ سال فراق شنیدنی است. او در سن ۴۴ سالگی به شهادت رسید و پیکر مطهر وی ۴۴ سال بعد تفحص شد. گویی شهید خود راه را نشان داده و پیگیری‌های یک مستندساز او را به محل تفحص می‌کشاند.

پس از آنکه پیکر شهید سامی مقام همچنان مفقود بود با درخواست عموی شهید و مشارکت بنیاد شهید شهرستان سمیرم در گلستان شهدای این شهر، سنگ قبری برای وی نصب شد که حالا پس از سال‌ها در همان مکان به خاک سپرده شد.

پیکر شهید «سامی مقام» چگونه پس از ۴۴ سال پیدا شد+فیلم

تفحص پیکر شهدای انقلاب با دستان و پاهای بسته

فرمانده کمیته جست‌وجوی مفقودین ستاد کل نیروهای مسلح گفت: کشف پیکرهای مطهر تعدادی از شهدای حوادث سال های نخستین انقلاب در منطقه کردستان و استان آذربایجان غربی به ویژه در منطقه عمومی سردشت، آن هم با دستان و پاهای بسته شده که مدت طولانی در زندان های منحط و منفور دموکرات به گروگان گرفته شده و اسیر و زندانی بودند، فرصتی را ایجاد می کند تا بتوانیم این معنا را یادآوری کنیم که ملت بزرگ ایران هیچوقت به گروگان گرفته نمی شود.

سردار سیدمحمد باقرزاده افزود: اخیرا ۲۵ شهید کاوش شده که هشت پیکر مربوط به شهدای دفاع مقدس هستند و بقیه شهدایی هستند که توسط گروهک ها در مناطق عملیاتی در کردستان و آذربایجان غربی به شهادت رسیده اند و توانسته ایم با همکاری مردم محلی، عشایر قهرمان و مرزنشینان پیکرهای این عزیزان را شناسایی کنیم.

وی اظهار داشت: با پیروزی انقلاب عده‌ای فرصت طلب در کردستان جمع شده و مسیر سازندگی در این استان را با مشکل روبه‌رو کردند و ۱۰ لشکری که باید در مقابل صدام می‌ایستاد مجبور شدند برای تامین امنیت کردستان در این استان باشند.

سردار باقرزاده با بیان اینکه بازگشت پیکر شهدا فرصت مناسبی برای دشمن شناسی است، گفت: شهید سامی مقام با چنین دشمنان بی‌منطق مبارزه کرد و به شهادت رسید.

فرمانده کمیته جست‌وجوی مفقودین ستاد کل نیروهای مسلح درباره جایگاه شهید سامی‌مقام قبل از انقلاب نیز گفت: او تحمل ظلم به سرباز گماشته را هم نداشت. ضدفساد و ظلم ستیز بود و پرونده درخشانی دارد؛ زمانی که دشمن در کردستان توطئه کرد او را با ۶ نفر از همرزمانش در زندان دولتو از زندان خارج کرده و در سن ۴۴ سالگی به شهادت می رسد.

پیکر شهید «سامی مقام» چگونه پس از ۴۴ سال پیدا شد+فیلم

مراسم تشییع پیکر شهید سامی‌مقام همراه با صبحگاه مشترک نیروهای مسلح استان روز گذشته، شنبه ۱۳ مرداد در مرکز آموزش توپخانه نزاجا اصفهان برگزار شد. همچنین براساس برنامه ریزی ها مراسم استقبال خودرویی از پیکر این شهید ساعت ۱۸ از مقابل پلیس راه (ورودی بخش وردشت) و مراسم شبی با شهید نیز شامگاه گذشته در حسینیه انقلاب سمیرم برگزار شد.

مراسم تشییع و خاکسپاری پیکر این شهید امروز -یکشنبه ۱۴ مرداد- ساعت ۷:۳۰ دقیقه صبح از مقابل بنیاد شهید شهرستان سمیرم به سمت گلزار شهدا و امامزاده ابراهیم (ع) برپا شد.

پیکر شهید «سامی مقام» چگونه پس از ۴۴ سال پیدا شد+فیلم

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha