اکونومیست: ترور چهره‌های مقاومت، موقعیت راهبردی تیره اسرائیل را تغییر نمی‌دهد

تهران-ایرنا- «اکونومیست» با اشاره به عدم دست‌یابی رژیم صهیونیستی به اهداف خود در غزه و شمال سرزمین‌های اشغالی نوشت: گروه های مقاومت با از دست دادن هنیه، رییس دفتر سیاسی حماس و ترور فواد شکر، فرمانده حزب‌الله، نه تنها تضعیف نشدند، بلکه مجبور هم نشدند حملات خود در شمال اسرائیل را متوقف کنند.

به گزارش روز شنبه ایرنا، این رسانه تحلیلی با اشاره به حملات اسرائیل به غزه و ترور چهره‌های شاخص جبهه مقاومت از سوی این رژیم و همچنین واکنش های جسورانه مقاومت به آن نوشت: به نظر می رسد قوانین قدیمی تعامل در خاورمیانه از بین رفته و هر حمله ای می تواند خطر گسترش جنگ همه جانبه را افزایش دهد.

اکونومیست افزود: مسیر جلوگیری از چنین درگیری با آتش‌بس در غزه آغاز می شود. ترور اسماعیل هنیه، ‌رییس دفتر سیاسی حماس، بدون شک روند مذاکرات آتش بس را موقتاً متوقف خواهد کرد. اما واقعیت غزه را تغییر نخواهد داد. این بدان معناست که هر کسی که جایگزین هنیه شود، با همان انگیزه با اسرائیلی‌ها معامله خواهد کرد. با این حال هنوز مشخص نیست که آیا بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر اسرائیل خواهان توافق هست یا خیر.

در بخشی از این مقاله آمده است: نخست‌وزیر اسرائیل ماه‌ها است که به دلیل ترس از تمرکز جامعه اسرائیل به مشکلات داخلی و محاکمه‌اش به اتهام فساد، موضوع توافق برای آتش‌بس را نادیده می‌گیرد. یک دیدگاه این است که مرگ (شهادت) اسماعیل هنیه بهانه ای به جانشین او بدهد تا با اعلام یک پیروزی (ادعایی) بالاخره توافق را بپذیرد. از سوی دیگر، ممکن است کشتن (شهادت) هنیه راهی برای نتانیاهو به منظور انجام خرابکاری در مذاکرات آتش بس باشد.

اکونومیست نوشت: شاید این ترورها شاهکارهای اطلاعاتی و عملیاتی موساد را به رخ بکشد، اما موقعیت استراتژیک تیره اسرائیل را تغییر نمی دهد؛ چرا که جنگ این رژیم در غزه ماه‌هاست که بی‌هدف ادامه یافته و مهمتر از آن اینکه اسرائیل نمی تواند به طور نامحدود در همه جبهه‌ها نبرد کند.

این مقاله با اشاره به راه‌های پیش روی رژیم صهیونیستی نوشت: اسرائیل می تواند با حماس برای آزادی اسرای اسرائیلی از غزه معامله کرده و موجب فراهم آمدن آرامش محدودی در مرزهای شمالی خود شود. این فرصتی برای دیپلماسی منطقه‌ای فراهم خواهد کرد؛ موضوعی که اسرائیلی‌ها، افسران ارشد ارتش این رژیم و حتی برخی از قانونگذاران جناح راست آن نیز از آن حمایت می کنند. از سوی دیگر، اسرائیل می‌تواند توافق برای آتش بس را رد کرده و زمینه را برای ادامه جنگی که در هر زمانی ممکن است از کنترل خارج شود، فراهم کند.

اکونومیست در پایان می‌نویسد: هر چند بازدارندگی از آغاز جنگی فراگیر در خاورمیانه بسیار بعید به نظر می رسد، اما احتمال آن همچنان وجود دارد. جو بایدن، رئیس‌جمهوری آمریکا ماه‌ها تلاش کرد تا نتانیاهو را به سوی آتش‌بس سوق دهد. وی متعهد شده بود که در ماه‌های پایانی ریاست‌جمهوری خود به نحوی در پی آتش‌بس باشد. بایدن باید از مدت ها پیش سخت گیری کرده و در صورت ادامه امتناع نخست وزیر اسرائیل برای آتش بس، تهدیدات جدی را متوجه او می کرد. این ممکن است مطابق امیال طرفدارانه او از اسرائیل نباشد، اما اگر بایدن در این مورد به اندازه کافی سرسختانه عمل نکند، ممکن است نتیجه برای منطقه، از جمله خود اسرائیل بدتر شود و آن درگیری ویران‌کننده‌ای است که هیچ‌کس نمی‌تواند آن را کنترل کند.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha