پنج هزار کودک اصفهانی با زدن واکسن «پنوموکوک» ایمن می‌شوند + فیلم

اصفهان- ایرنا- برنامه واکسیناسیون «پنوموکوک» در اصفهان آغاز شد تا بر اساس آن پنج هزار کودک ۲ ماهه استان علیه بیماری‌های عفونی ناشی از این میکروب ایمن شوند.

به گزارش ایرنا، واکسن«کونژوگه»(Conjugate vaccin) یا «کونژوگه پنوموکوک» با هدف ایمن‌سازی کودکان در برابر عامل بیماری‌ عفونت‌های میکروبی پنوموکوک ساخته شده است. این میکروب بیشتر در پوشش مخاطی بینی و در پشت گلو وجود دارد و اگر رشد کند باعث عفونت در گوش میانی یا حفره‌های سینوسی و تنفسی می‌شود و از طریق تماس نزدیک و سرفه و عطسه، انتشار می‌یابد و می‌تواند به بدترین بیماری‌های دوران کودکی تبدیل شود.

امروز برنامه واکسیناسیون پنوموکوک به جدول برنامه ملی واکسیناسیون کودکان ۲ماهه در استان اصفهان اضافه شد تا با تزریق آن از بیماری‌های عفونی مغزی و ریوی ناشی از میکروب پنوموکوک پیشگیری شود.

معاون فنی مرکز بهداشت استان اصفهان روز شنبه در آیین رونمایی از این واکسن در مرکز بهداشت ابن سینای اصفهان گفت: بیماری‌های ناشی از میکروب پنوموکوک شایع و بسیار جدی است و هر سال شیوع این بیماری‌ها در کودکان زیر پنج سال مشاهده می‌شود.

علی پارسا افزود: در بیمارستان امام حسین(ع) اصفهان همواره گزارش‌هایی از موارد بستری کودکان بدلیل ابتلای به این بیماری‌ها ارائه می‌شود بطوری که در سال ۱۴۰۲ تعداد مبتلایان به انواع بیماری‌های ناشی از پنوموکوک در این بیمارستان به ۷۵۰ کودک بستری رسید که از این تعداد ۴۶ نفر بخاطر ابتلای به این میکروب جان سپردند.

وی تاکید کرد: این بیماری‌ها قابل پیشگیری و درمان است و ما می‌توانیم با پیشگیری، خدمات ارزشمندی به خانواده‌ها ارائه دهیم.

مسوول بیماری‌های واگیر مرکز بهداشت اصفهان نیز در این آیین به ضرورت اجرای طرح واکسیناسیون اشاره کرد و گفت: زمانی برای پیشگیری از بیماری فلج اطفال، مراکز بهداشت برای توجیه خانواده‌ها بشدت تلاش می‌کردند و حالا پس از ۲۰ سال، هیچ موردی از فلج اطفال گزارش نمی‌شود.

رضا فدایی افزود: در حال حاضر بیش از ۱۲۰ کشور، واکسن پنوموکوک را استفاده می‌کنند و ایران نیز بتازگی به این گروه پیوسته است.

وی گفت: به استان اصفهان ۳۸ هزار دوز واکسن تعلق گرفته است و در مرحله نخست پنج هزار کودک ۲ ماهه واکسینه می‌شوند و همین کودکان در چهار ماهگی و ۱۲ ماهگی نیز باید واکسینه شوند و با تزریق این آن می‌توانیم از عفونت‌هایی که سلامت کودکان را بشدت تحت تاثیر قرار می‌دهد، پیشگیری کنیم.

وی به لزوم جلوگیری از واکسن‌ هراسی و ترویج واکسیناسیون بویژه در میان کودکان تاکید کرد و گفت: حتی دانش آموزان دبستانی و کسانی که بیماری زمینه ای دارند نیز می‌توانند با خرید این واکسن، خود را در قبال بیماری‌های ناشی از این میکروب واکسینه کنند.

یکی از پیشکسوتان متخصص اطفال نیز در حاشیه این مراسم در گفت وگو با خبرنگار ایرنا به مشکلات واکسن‌گریزی و بی‌توجهی خانواده‌ها به‌ واکسن کودکان اشاره کرد و آن را اقدامی دانست که نیاز به مقابله جدی دارد.

بهزاد شمس گفت: تبلیغات منفی علیه واکسیناسیون کودکان هنوز وجود دارد و ما هنوز خانواده‌هایی را می‌بینیم که کودک یکساله خود را واکسینه نکرده‌اند.

شمس ادامه داد: نزدیک به چهل سال است که واکسیناسیون کودکان جدی گرفته شده است، زمانی کودکان بدلیل نزدن واکسن به بیماری‌های خطرناکی مثل فلج اطفال مبتلا می‌شدند و سرخک و سیاه سرفه، ریه‌ها را از بین می‌برد و خانواده‌ها سال‌ها درگیر بیماری کودکان‌ خود بودند اما الان این مشکلات وجود ندارد و دانشجویان تنها با مراجعه به کتاب‌ها می‌توانند چنین وقایعی را بخوانند.

وی افزود: در جمهوری اسلامی سال هاست برای ایمنی کودکان برنامه واکسیناسیون دارد و بی‌انصافی است این اقدامات که در جهت حفظ سلامت جامعه است، دیده نشود .

شمس ادامه داد: افرادی که واکسن ستیزی می‌کنند باید مستندات علمی و آماری ارائه دهند زیرا اگر بگوییم واکسن نزنند، مسوولیت عقلی، علمی و شرعی دارد اما ما مثل سایر کشورها واکسیناسیون کودکان را ادامه می‌دهیم و در این کار موفق خواهیم شد.

استان اصفهان دارای نزدیک به ۶ هزار تخت بیمارستانی، ۵۲ بیمارستان(۳۷ دولتی و ۱۵ خصوصی و خیریه)، ۵۰۰ پایگاه سلامت شهری، بیش از ۵۲۰ باب خانه بهداشت روستایی و ۸۰ مرکز خدمات جامع سلامت روستایی است.

همچنین نزدیک به یکهزار واحد بهداشتی درمانی شامل ۴۹۳ خانه بهداشت روستایی، ۲۲۳ پایگاه سلامت شهری، ۸۸ مرکز خدمات جامع سلامت روستایی، ۱۲۷ مرکز خدمات جامع سلامت شهری به مردم استان خدمت رسانی می کنند و بیش از ۶۰ درصد از کل جمعیت اصفهان زیر پوشش مراقبت‌های بهداشت اولیه قرار دارند و برای آنها پرونده سلامت الکترونیک تشکیل شده است.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha