معرفی تعدادی از نامزدهای نخستین دوره جایزه روستا آزاد

تهران- ایرنا- هم‌بنیانگذار و عضو شورای سیاست‌گذاری جایزه فناوری و حکمرانی «روستا آزاد» برخی از نامزدهای اولین دوره این جایزه را معرفی کرد.

به گزارش خبرنگار گروه علم و آموزش ایرنا، سالن شیخ بهایی معاونت علمی، فناوری و اقتصاد دانش بنیان ریاست جمهوری صبح امروز (شنبه) میزبان اعضا شورای سیاست گذاری جایزه فناوری و حکمرانی تحت عنوان «روستاآزاد» بود.

نخستین نشست کمیته علمی این جایزه نیز اواخر خرداماه امسال با هدف بررسی شاخصه‌های ارزیابی و انتخاب آثار، انتشار فراخوان و زمانبندی نخستین دوره اعطای این جایزه برگزار شد.

معاونت علمی‌، فناوری و اقتصاد دانش‌بنیان ریاست‌جمهوری با مشارکت اندیشکده حکمرانی شریف به همراه گروهی از اعضای هیات‌علمی و دانشمندان و نخبگان جایزه‌ای به نام مرحوم رضا روستا آزاد استاد و رئیس اسبق دانشگاه صنعتی شریف در حوزه فناوری و حکمرانی پایه گذاری کرده اند.

مرحوم رضا روستاآزاد (۱۳۴۰ تا ۱۹ مهر ۱۴۰۱) استاد دانشکده مهندسی شیمی دانشگاه صنعتی شریف و رئیس این دانشگاه (۱۳۸۹ تا ۱۳۹۳)، دانش‌آموخته رتبه اول دبیرستان خوارزمی، دانش‌آموخته رتبه اول مقطع کارشناسی از صنعتی اصفهان، کارشناسی ارشد دانشگاه فنی استانبول و دکتری واترلو کانادا بود.

زنده یاد روستاآزاد در زمستان ۱۳۹۶ دچار سکته مغزی شد پس از چند هفته بستری شدن در بیمارستان بهبود یافت و در بهار ۱۳۹۷ به دانشگاه بازگشت. وی عضو هیات مرکزی جمعیت ایثارگران انقلاب اسلامی بود همچنین در تیرماه ۱۴۰۱ به‌ عنوان رئیس اندیشکده حکمرانی شریف انتخاب شد. وی مهرماه ۱۴۰۱ پس از تحمل یک‌ دوره بیماری در سن ۶۱ سالگی در بیمارستان خاتم الانبیاء (ص) درگذشت.

محمدصادق امامیان در نشست شورای سیاستگذاری جایزه روستا آزاد که در محل ساختمان معاونت علمی برگزار شد، حوزه های اعطای این جایزه را شامل فناوری حکمرانی، دیپلماسی نخبگانی، نوآوری سیاسی و فرهنگ حکمرانی داشت و گفت: در اولین جلسه شورای دز مهر ماه اعطای این جایزه اعلام شد.

وی حامیان این جایزه را نهادهایی چون معاونت علمی، صندوق نوآوری و شکوفایی، بنیاد ملی نخبگان، بنیاد علم ایران ، کمیسیون ملی یونسکو، ایستگاه نوآوری شریف عنوان کرد.

هم‌بنیانگذار و عضو شورای سیاستگذاری جایزه روستا آزاد با بیان اینکه هزینه های اجرایی دبیرخانه از سوی معاونت علمی تامین می‌شود ادامه داد: تمرکز این جایزه بر حکمرانی فناوری است.
امامیان شاخص های ارزیابی نامزدهای این جایزه را شامل مواردی چون نوآوری خلاقیت و تحول افرین، مردمی سازی و جلب مشارکت عمومی، اقتدار افرینی، اثربخشی و کارایی، شفاف سازی و پاسخگویی، کاهش هزینه ها و افزایش بهره وری ، مشروعیت و وفاق اجتماعی، نفوذ و رقابت پذیری بین المللی، عدالت محوری و الگوی ایرانی اسلامی، پایدار سازی و تثبیت نهادی و خدمت رسانی عمومی ذکر کرد.

هم‌بنیانگذار اندیشکده حکمرانی صنعتی شریف دسته بندی نامزدها حوزه دیپلماسی نخبگانی را شامل شخصیت‌ها و چهره های فعال ایرانی در عرصه بین المللی، نهادهای فعال غیر دولتی درعرصه های بین المللی، فعالان در احقاق حقوق مردم ایران، مبتکران عرصه های دیپلماسی‌ علنی، محتوای انقلاب اسلامی یه زبان بین المللی، کنشگران غیر دولتی حامی فلسطین و ضد صهیونیستی دانست.

معرفی نامزدهای جایزه روستاآزاد

امامیان همچنین در این نشست به تعدادی از نامزدهای احتمالی که قابلیت دریافت جایزه روستا آزاد را دارند اشاره و تصریح کرد: یک پلتفرم برای تبدیل مطالبات خرد اجتماعی با دستور کاری سیاست‌گذاری اقتصادی، فناوری‌های درمان ناباروری توسط یک شرکت‌ دانش‌بنیان، هوشمندسازی کنتور آب چاه‌ها و راه‌اندازی حق آبه‌های دشت‌ها، سامانه نسخه الکترونیکی توسط یک شرکت دانش‌بنیان، سامانه بازرسی کانتینری گمرکات و پنجره ملی خدمات دولت هوشمند در زمینه هوشمندسازی و یکپارچه‌سازی خدمات عمومی دولتی به عنوان نامزدهای راه یافته در بخش فناوری حکمرانی جایزه روستا آزاد انتخاب شده اند.

وی همچنین با اشاره به نامزدهای بخش نوآوری سیاسی، طرح جامع شناسایی و پرورش نخبگان در حوزه دیجیتال، شبکه ملی تنظیم‌گری، اندیشکده مرصاد با تمرکز بر مسائل جهان اسلام و محور مقاومت و بسته سیاسی پیشنهادی برای نجات اقتصاد ایران به دولت‌های سیزدهم و چهاردهم از سوی اندیشکده کسب و کارهای شریف را از جمله نامزدهای دریافت جایزه روستا آزاد در این بخش نام برد.

هم‌بنیان گذار جایزه روستا آزاد در ادامه با بیان اینکه، آیین اعطا جایزه فناوری و حکمرانی روستا آزاد روز ۱۶ مهرماه امسال و همزمان با سالگرد درگذشت دکتر روستا آزاد برگزار و در هر حوزه یک اثر و یک فرد حقیقی و حقوقی معرفی می‌شود، همچنین از افرادی همچون کیومرث اشتریان، دکترسیدمحمد صاحبکار معاون برنامه‌ریزی و نظارت قوه قضائیه، دکتر هادی معصومی زراعی طلبه سطح سه حوزه علمیه به عنوان برخی دیگر از نامزدهای دریافت این جایزه نام برد.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha