۱۴ مرداد ۱۴۰۳، ۹:۰۹
کد خبرنگار: 757
کد خبر: 85556910
T T
۱ نفر

برچسب‌ها

یک کشف بزرگ در مریخ و چند خبر فضایی دیگر

۱۴ مرداد ۱۴۰۳، ۹:۰۹
کد خبر: 85556910
یک کشف بزرگ در مریخ و چند خبر فضایی دیگر

تهران- ایرنا- یک کشف مهم در مریخ درباره سابقه احتمالی وجود حیات در سیاره سرخ، پرتاب مجموعه دیگری از ماهواره‌های استارلینک با راکت فالکون شرکت اسپیس ایکس و پایان ساخت یک ماه‌نورد جدید توسط شرکت ژاپنی «آی‌اسپیس» از جمله چند خبر فضایی در هفته گذشته هستند.

به گزارش گروه علم و آموزش ایرنا از پلنتری، هفته گذشته ناسا اعلام کرد مریخ نورد «استقامت» یک سنگ شگفت‌انگیز پیدا کرده که برخی شواهد نشان می دهد ممکن است میزبان حیات میکروبی در میلیاردها سال گذشته بوده باشد هر چند تحقیقات بیشتری در این زمینه لازم است.

یک کشف بزرگ در مریخ و چند خبر فضایی دیگر

مریخ‌نورد استقامت یک سنگ موسوم به چیاوا فالز پیدا کرده که ممکن است زمانی میزبان تمام شرایط لازم برای حیات بوده باشد: ترکیبات ارگانیک، آب مایع و انرژی فراوان. این سنگ با لکه‌های ریز سیاه و سفید پوشیده شده است که تا پیش از این چیزی شبیه آن در مریخ دیده نشده بود. این لکه‌ها تا جایی که می‌دانیم از طریق واکنش‌های شیمیایی ضروری برای تامین انرژی حیات ایجاد می‌شوند. هر چند این لکه‌ها ممکن است از فرایندهای غیرزنده ناشی شده باشند؛ چنین لکه‌هایی در روی زمین اغلب با سابقه فسیلی میکروب‌هایی در سطوح زیرین مرتبط هستند.

مریخ نورد استقامت این سنگ را با ابزارهایی که دارد آنالیز کرده است اما برای فهمیدن اینکه آیا این امضاها یا نشانه‌های زیستی بالقوه در این سنگ واقعا ناشی از وجود حیات بوده‌اند، نمونه‌ها باید به زمین منتقل شوند.

یک ماه‌نورد میکرو جدید آماده کاوش در ماه است

یک کشف بزرگ در مریخ و چند خبر فضایی دیگر

شرکت ژاپنی آی‌اسپیس به تازگی ساخت ریزماه‌نورد «تناسیوس» خود را به پایان رساند. این ماه نورد میکرو به عنوان بخشی از ماموریت «هاکوتو-آر»۲ عازم ماه خواهد شد. تناسیوس به اندازه یک مایکروویو معمولی است. این اولین ماه‌نورد ساخته شده در اروپا است و انتظار می‌رود با یک راکت «فالکون ۹» شرکت اسپیس‌ایکس از کیپ کاناورال فلوریدا آمریکا اواخر سال ۲۰۲۴ پرتاب شود.

راکت فالکون ۹ شرکت اسپیس ایکس بار دیگر پرواز کرد. این پرتاب در روز ۲۷ ژوییه مجموعه دیگری از ماهواره‌های «استارلینک» را وارد مدار کرد. این اقدام تنها دو هفته پس از آن انجام شد که ناوگان فالکون به علت یک نقص منجر به شکست در پرتاب زمین‌گیر شد.

زحل؛ سیاره خوش‌عکس

یک کشف بزرگ در مریخ و چند خبر فضایی دیگر

عکس بالا تلسکوپ هابل از غول گازی زحل، طوفان‌های این سیاره و حلقه‌های جالب هچنین دو تا از قمرهای آن به نام «میماس» در سمت راست و «انکلادوس» در قسمت پایین را نشان می دهد.

آیا «مشتری» از زمین در برابر سیارک‌ها و شهاب‌سنگ‌ها محافظت می‌کند؟

از گذشته‌ها این تصور وجود داشته تاثیر گرانشی نیرومند سیاره مشتری از زمین و سایر سیاره‌های درونی در برابر اجرام کوچک محافظت می‌کند. اما تحقیقات جدیدتر این تصور و فرضیه را به چالش کشیده است و شبیه‌سازی‌ها نشان داده اند حضور سیاره مشتری در منظومه خورشیدی ممکن است در واقع خطر تصادف‌ها و اصابت‌ها (اجرام) به زمین را افزایش دهد.

نگاهی به مریخ‌نوردها

یک کشف بزرگ در مریخ و چند خبر فضایی دیگر

مریخ نوردها راه درازی را طی کرده‌اند. در تصویر بالا می‌توانید سه نسل از مریخ نوردها را در یک منطقه آزمایشی در لابراتوار «محرکه جت» محل ساخت این مریخ‌نوردها را مشاهده کنید. در جهت حرکت عقربه‌های ساعت از پایین سمت چپ تصویر، مدل‌های کاملی از مریخ‌نورد «سوجورنه» از پروژه «مسیریاب مریخ»، مریخ‌نوردهای دوقلوی کاوشگر «اسپریت» و «اپورچونیتی» همچنین مریخ‌نوردهای «کنجکاوی» و «استقامت» را مشاهده می‌کنید.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha