۱۴ مرداد ۱۴۰۳، ۸:۱۹
کد خبرنگار: 1459
کد خبر: 85557118
T T
۵ نفر

برچسب‌ها

مستمری بگیران گیلان طی ۲ دهه ۶ برابر شد

۱۴ مرداد ۱۴۰۳، ۸:۱۹
کد خبر: 85557118
مستمری بگیران گیلان طی ۲ دهه ۶ برابر شد

رشت - ایرنا - مدیرکل تامین اجتماعی گیلان گفت: تعداد مستمری بگیران تحت پوشش تامین اجتماعی استان در ۲ دهه اخیر ۶ برابر شده‌ است.

کیوان مرتضوی روز یکشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار کرد: مستمری بگیران تامین اجتماعی گیلان از حدود ۳۲ هزار نفر در ابتدای دهه ۸۰ با رشد ۵۰۰ درصدی به بیش از ۱۹۲ هزار نفر رسیده‌ است.

وی افزود: هر چند مهاجرت بیمه‌پردازان استان‌های دیگر به گیلان و سالمندی استان در این آمار نقش بسزایی دارد اما بازنشستگی‌های پیش از موعد به ویژه در مشاغل سخت و زیان‌آور با سهم بالا در ۲۰ سال اخیر از عوامل اثرگذار در این رشد غیرعادی و نامتعارف در گروه اصلی تعهداتی استان بوده‌است.

مدیرکل تامین اجتماعی گیلان بیان کرد: سال گذشته متوسط پرداخت مستمری‌ها ماهانه معادل ۱۳ هزار و ۷۰۰ میلیارد ریال بود

که در مجموع سال با احتساب عیدی به رقمی حدود ۱۷۰ هزار میلیارد ریال رسید و این رقم در سال جاری به ماهانه ۱۹ هزار و ۳۰۰ میلیارد ریال افزایش یافته‌است.

وی اظهار کرد: افزون بر هفت هزار و ۳۰۰ نفر ماهانه از تامین اجتماعی گیلان مقرری بیمه بیکاری دریافت کردند که رقم تعهداتی آن در سال ۱۴۰۲ بالغ بر پنج هزار میلیارد ریال و در سال جاری به ماهانه نزدیک به ۶۰۰ میلیارد ریال رسیده‌است.

مدیرکل تامین اجتماعی گیلان بیان کرد: اتفاقات خوبی در سال‌های اخیر در عرصه تولید و اشتغال رقم خورد که نتایج آن در مواردی از جمله کاهش چهار درصدی مقرری بگیران ملموس و مشهود است.

وی اظهار کرد: به طور متوسط حدود هزار نفر از بیمه‌شدگان در هر ماه به جرگه مستمری بگیران گیلان ملحق می‌شوند و سالانه شاهد رشدی معادل هفت تا هشت درصد در مستمری بگیران هستیم و رشد بیمه شدگان اصلی نیز در هر سال حدود چهار درصد است.

مرتضوی اضافه کرد: هوشمندسازی لیست‌های حق بیمه برای تسهیل و تسریع در کار، کاهش و حذف خطاهای کاربری و صیانت از حقوق کارفرما و بیمه‌شدگان از اقدامات خوب تامین اجتماعی در ماه‌های گذشته بوده که در کنار حذف محدودیت پرداخت‌های آنلاین حق بیمه و امکان بیمه‌پردازی کارفرمایان برای خود در لیست کارگاه از خدمات ارائه شده برای این بخش از شرکای اجتماعی است.

وی با تشریح سایر اقدامات تامین اجتماعی گیلان بیان کرد: احداث ساختمان جدید شعبه یک تامین اجتماعی استان در مراحل پایانی قرار دارد و مجوز ساختمان‌های جدید شعب لاهیجان و صومعه‌سرا نیز اخذ شده و با هدف حفظ شان بیمه شدگان و بازنشستگان به زودی ساخت آنها در دستور کار قرار می‌گیرد.

یک میلیون و ۴۰۰ هزار نفر در گیلان تحت پوشش بیمه تامین اجتماعی هستند؛ حدود ۵۰۴ هزار نفر بیمه شده اصلی تحت پوشش تامین اجتماعی استان بوده و بیمه شدگان اجباری (مشمولان قانون کار که کارفرما برای آنان لیست حق بیمه ارسال می‌کند) با ۲۹۰ هزار نفر بزرگترین گروه را با سهمی ۵۷ درصدی به خود اختصاص داده‌است.

تامین اجتماعی گیلان در بخش بیمه‌ای با یک واحد ستادی، ۲۸ شعبه، هفت واحد اقماری و ۹ کارگزاری رسمی عهده‌دار تعهدات بلندمدت در قالب انواع مستمری‌های بازنشستگان، بازماندگان، از کارافتادگان و تعهدات کوتاه‌مدت شامل مقرری بیکاری، کمک هزینه‌ها و غرامت‌ها به بیمه‌شدگان تحت پوشش است.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha