زیرساخت انرژی خراسان جنوبی در حال تقویت است

بیرجند - ایرنا - معاون هماهنگی امور اقتصادی استاندار خراسان جنوبی گفت: زیرساخت انرژی یکی از پیش نیازهای سرمایه گذاری در این استان بوده که با اجرای طرح‌های مختلف در حال تقویت است.

به گزارش خبرنگار ایرنا، مهدی جعفری روز شنبه در نشست شورای گفت و گوی دولت و بخش خصوصی استان افزود: سرمایه گذاران برای ایجاد ۴۵۵ مگاوات انرژی تجدیدپذیر در استان ورود پیدا کردند که اگر این طرح‌ها به سرانجام برسد، خراسان جنوبی تولیدکننده مطلق در زمینه خودکفایی برق خواهد بود.

وی بیان کرد: پیک مصرف برق استان ۴۳۰ مگاوات است که با ورود سرمایه گذاران به راحتی می‌توانیم در مصرف برق خودکفا باشیم.

معاون استاندار خراسان جنوبی گفت: در زمینه احداث نیروگاه خورشیدی در جوار چاه‌های کشاورزی استان باید مدت زمان واگذاری اراضی برای ساخت نیروگاه خورشیدی ۱۰ تا ۱۵ ساله باشد که با پیگیری این موضوع امکان پذیر است.

وی با اشاره به دستور کار دیگر این نشست درباره وضعیت اجرای موادی از قانون بهبود مستمر محیط کسب و کار اظهار کرد: درگاه ملی مجوزها یکسری اشکالات دارد اما در حال تکامل است.

جعفری با تاکید بر برگزاری جلسات موردی و تخصصی برای بهبود محیط کسب و کار توسط مدیران و کارشناسان دستگاه‌های متولی ادامه داد: در جلسات آینده شورا دستگاه‌های برتر و ضعیف در زمینه بهبود محیط کسب و کار معرفی شوند.

مدیرکل امور اقتصادی و دارایی خراسان جنوبی هم در این نشست گفت: تاکنون ۷۳ هزار و ۶۷۵ درخواست از خراسان جنوبی در درگاه ملی مجوزها ثبت شده که تعداد مجوزهای صادره تاکنون ۵۶ هزار و ۸۸۱ مورد بوده‌ است.

مجتبی ذاکریان با اشاره به اینکه روند مالیات ستانی در کشور همیشه افزایشی بوده‌ است افزود: با پیگیری‌های مختلف این روند برای اولین در خراسان جنوبی روند نزولی به خود گرفته است.

وی عنوان کرد: سال ۱۴۰۱ سهم مصوب درآمدهای عمومی استان از محل‌های مختلف ۳۴ دهم درصد کل مالیات‌های کشور بوده که سال گذشته به ۲۹ صدم درصد و امسال به ۲۸ صدم درصد کاهش یافت.

مدیرکل امور اقتصادی و دارایی خراسان جنوبی گفت: در سال جاری مالیات ۲۷ هزار و ۴۱۱ واحد صنفی در استان معادل ۶۶.۶ درصد صفر بود و از مجموع تعداد واحدهایی که مالیات پرداخت کردند، ۹۷.۴ درصد مالیات زیر ۲۰۰ میلیون ریال پرداخت می‌کنند.

وی یادآور شد: خراسان جنوبی سی امین استان از نظر پرداخت مالیات در کشور است و باید داده‌های اقتصادی استان بر هم منطبق باشد، اگر استانی هستیم که تولید ناخالص ملی آن سی و یکم است نباید در مالیات ستانی رتبه ۱۵ یا ۱۶ را داشته باشیم.

ذاکریان گفت: خراسان جنوبی در زمینه مولدسازی هم رتبه آخر کشور است و پیش‌بینی درآمد استان در سال ۱۴۰۱ از محل مولدسازی ۲ هزار میلیارد ریال بود که در سال جاری کمتر از ۱۶۰ میلیارد ریال رسید.

وی تاکید کرد: به همان میزان که دولت باید در زمینه سرمایه گذاری استان‌های توسعه یافته خروج پیدا کند به همان میزان باید دولت برای سرمایه گذاری بیشتر و تامین زیرساخت‌های استان های کمتر برخوردار ورود جدی داشته باشد تا فاصله‌ها کمتر شود.

مدیرکل امور اقتصادی و دارایی خراسان جنوبی گفت: مهمترین آسیب در خراسان جنوبی درخصوص نبود سرمایه گذاری کلان، ضعف زیرساخت‌ها به خصوص زیرساخت انرژی است.

وی با اشاره به بیش از ۳۰۰ روز آفتابی در خراسان جنوبی که بیشترین ظرفیت برای تولید انرژی تجدیدپذیر است افزود: درخصوص نیروگاه خورشیدی نیز مهمترین چالش ضعف زیرساخت انتقال انرژی است.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha