زیارت اربعین و مشکلات تامین ارز

مشهد- ایرنا- سال گذشته بود که در مسیر آسان‌سازی دریافت ارز برای سفر زیارتی اربعین حسینی(ع)، برخی از شعب بانک‌ها، امکان پرداخت دینار به زائران را فراهم کردند.

به گزارش خبرنگار ایرنا، زائران بعد از ثبت نام در سامانه سماح و پس از ۲۴ ساعت می توانند در پیامرسان‌های داخلی "بله، آیگپ، روبیکا" و یا با مراجعه به پرتال بانک های مشخص شده، درخواست دینار خود را بر اساس تاریخ و شعب مورد نظر به ثبت برسانند و در تاریخ مدنظر خود به شعب مراجعه کرده و با ارائه کارت ملی و گذرنامه، ارز مسافرتی دریافت کنند.

تجربه خوب سال گذشته، موجب شد تا مردم، امسال نیز از طریق این پیام رسان ها، درخواست های خود را برای دریافت ارز اربعین در شعب معرفی شده بانکی ه ثبت برسانند ولی انگار امسال مشکلی در میان است که باعث ایجاد چالشی برای متقاضیان ارز اربعین شده است.

یکی از مراجعه کنندگان به یکی از بانک های توزیع کننده ارز اربعین در مشهد گفت: بر اساس زمانبندی، در هنگام ثبت نام، روز پنجشنبه را برای دریافت دینار از این شعبه انتخاب کردم. ساعت ۶ صبح به این شعبه مراجعه و مشاهده کردم که قبل از آغاز به کار رسمی شعبه، حدود ۱۵ نفر در اطراف شعبه حاضر شده و نام خود را در فهرست کاغذی ثبت کرده اند.

صفرلی افزود: ساعت ۶.۳۰ دقیقه وارد شعبه شده و برگه کاغذی مربوط به دریافت ارز را ثبت کردیم ولی وقتی عقربه های ساعت به هفت صبح نزدیک می شد، رئیس شعبه اعلام کرد که در تماس با خزانه بانک ملی، اعلام شده امروز ارز و دینار برای توزیع به این شعبه ارسال نمی شود و متقاضیان باید صبح شنبه مراجعه کنند.

وی ادامه داد: این در حالی است که بر اساس زمانبندی موقع ثبت نام قرار بود روز پنجشنبه دینار خود را دریافت کنم، حتی بلیت حرکت به سمت نجف در عصر جمعه را تهیه کردم و اکنون علاوه بر هزینه واریزی باید از بازار آزاد ارز مورد نیاز خود را تهیه کنم و مسوولان بانک هم پاسخگو نیستند.

بود و نبود ارز اربعین

یکی دیگر از مراجعان به این شعبه گفت: متاسفانه به علت پرداخت نشدن ارز در روز پنجشنبه و از سوی دیگر حضور افرادی که خواهان دینار از این شعبه در روز شنبه بودند، حجم مراجعه کنندگان بسیار افزایش یافته بود ولی متاسفانه تنها یک باجه پاسخگوی این افراد بود.

خانم زنگنه افزود: اعتراض خود را نزد معاون شعبه مطرح کردیم تا از دیگر همکاران خود برای ایجاد باجه دیگری به صورت موقت به منظور راه اندازی کار مردم استفاده کند ولی او اظهار کرد که تنها یک نفر مجوز ثبت و فروش ارز در این شعبه را دارد و دیگر همکاران، نمی‌توانند در این خصوص همکاری داشته باشند.

وی بیان کرد: قرار بود با ثبت نام در یکی از پیام رسان های داخلی بتوانیم به راحتی ارز خود را دریافت کنیم وگرنه چرا باید هم هزینه پرداخت کنیم و هم در نهایت نتوانیم به راحتی دینار مورد نیاز خود را دریافت کنیم.

این مراجعه کننده بانک اظهار کرد: با این روش، اگر از بازار آزاد ارز و دینار مورد نیازم را تهیه می‌کردم، اکنون و تا این ساعت سرگردان نبودم.

یک شهروند دیگر نیز به خبرنگار ایرنا گفت: حدود ۱۰ روز قبل قیمت دینار در بازار آزاد، ۴۵۰ ریال بود و قیمت اعلامی بانک برای من مناسب تر بود و بر این اساس برای دریافت ارز، این شعبه را انتخاب کردم ولی اکنون دیگر حاضرم از درخواست خود انصراف دهم، چرا مسوولان به این موضوع توجهی نمی‌کنند؟

او افزود: مگر قرار نبود با این کار، مشکلی از میان برداشته شود و مردم به راحتی بتوانند دینار مورد نیاز خود را تهیه و به این سفر زیارتی بروند ولی اکنون دچار مشکل شده ایم.

بود و نبود ارز اربعین

این شهروند ادامه داد: بر اساس زمانی که ثبت کرده بودم باید امروز دینار خود را دریافت می‌کردم و از این رو برای عصر امروز بلیت پرواز به نجف را تهیه کردم ولی مسوولان بانک اعلام می کنند "برو فردا بیا".

وی بیان کرد: آخر این چه کاری است که سر مردم درآورده اند و به جای اینکه کار من را راه بیندازند، می گویند بروم و فردا بیایم و وقتی که گفتم بلیت دارم و نمی توانم فردا مراجعه کنم، گفتند تا ۱۰ شهریور می‌توانی بیایی و دینار خود را بگیری؟

بیشتر بخوانید:

ارز اربعین، مرز اربعین

اربعین امسال هم دینار به زائران داده خواهد شد

عرضه ارز اربعین در ۳ هزار شعبه و باجه ۷ بانک عامل

این شهروند مشهدی گفت: چنین رفتار کردن با زائر امام حسین (ع) زیبنده نیست و بانک‌ها نباید به جای پاسخگویی، بهانه بیاورند.

رییس این شعبه بانک نیز به خبرنگار ایرنا گفت: روز چهارشنبه خودرو حمل پول دچار نقص فنی شد و نتوانست ارز مورد نیاز را به این شعبه برساند؛ متاسفانه روز پنجشنبه هم اعلام کردند که ارز مورد نیاز امروز به این شعبه نمی‌رسد.

وی افزود: این اتفاق باعث شد تا حجم مراجعه به این شعبه افزایش یابد و نتوانیم پاسخگوی نیاز مردم در این خصوص باشیم.

خبرنگار ایرنا تلاش کرد در این خصوص با یکی از مسوولان ارشد بانکی در خراسان رضوی گفت و گو کند و او با اشاره به ملاحظات شغلی، تنها به شرطی حاضر به اظهار نظر شد که نام و سمتش فاش نشود.

این مسوول بانکی با ابراز تاسف از ناهماهنگی هایی که در توزیع دینار در چند روز گذشته روی داده است،‌ گفت: تلاش شد تا با برنامه‌ریزی مناسب تا حدودی این مشکل برطرف شود و امید است تا چند روز آینده زائران اربعین حسینی(ع) دیگر شاهد این وضعیت نباشند.

او ادامه داد: این بانک از بیشترین شمار شعب بانکی در مشهد برخوردار است و به نوعی بیشترین مراجعان را نیز دارد، و با وجودی که مشکل توزیع ارز در چند روز گذشته برای همه بانک های توزیع کننده دینار در مشهد رخ داده است، ولی چون شمار مراجعه کنندگان به دیگر بانکها کمتر است،‌ این مشکل در این بانک نیز نمود بیشتری داشته است.

این مسوول بانکی در خصوص تعداد کم نیرو در باجه های ارزی نیز افزود:‌ در شعب ارزی، معمولا یک نفر مسوول این کار است که دوره های آموزشی ویژه را گذرانده است و از سویی مجاز نیست تا شناسه کاربری خود را در اختیار دیگر همکاران شعبه قرار دهد، از این رو دیگر همکاران شعبه امکان یاری رساندن به مسوول باجه ارزی را ندارند و برای همین باجه دیگری نمی‌تواند در این خصوص در بانک فعال باشد.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha