پیشمرگان کُرد مسلمان راوی یادمان‌های شهدا می‌شوند

تهران- ایرنا- مسئول راویان و یادمان‌های سپاه و بسیج، گفت: تصمیم گرفتیم به جای اینکه راوی از دیگر استان‌ها به یادمان‌ها اعزام کنیم از بین پیشمرگان کُرد مسلمان، افرادی که قبلا به عنوان استاد راوی در دوره‌های توانمندسازی شرکت کرده بودند، استفاده کنیم.

به گزارش خبرنگار ایثار و شهادت ایرنا، محمد جان نثار روز شنبه - ۱۳ مرداد- در جمع خبرنگاران با تسلیت به مناسبت ایام شهادت سیدالشهدا و شهادت اسماعیل هنیه رئیس دفتر سیاسی جنبش مقاومت اسلامی (حماس) اظهار داشت: در راهیان نور غرب ۶ یادمان در استان کرمانشاه، چهار یادمان در کردستان و چهار یادمان در آذربایجان غربی وجود دارد که فضاسازی و امور فرهنگی این یادمان ها برای حضور زائران انجام شده است.

وی با بیان اینکه زائران از اول مرداد تا آخر شهریور می توانند از یادمان های شهدا در استان های یاد شده بازدید کنند، افزود: تصمیم گرفتیم به جای اینکه راوی از دیگر استان ها به یادمان ها اعزام کنیم از بین پیشمرگان کُرد مسلمان، راوی هایی که قبلا به عنوان استاد راوی در دوره های توانمندسازی شرکت کرده بودند، استفاده کنیم.

مسئول راویان و یادمان‌های سپاه و بسیج ادامه داد: ماموریت ما در حوزه یادمان‌ها فضاسازی فرهنگی، گویاسازی و اداره یادمان است؛ علاوه بر اینکه راویان در یادمان ها روایتگری می‌کنند. در دل کاروان ها همراه هر اتوبوس یک راوی که مسلط به منطقه و جبهه‌های غرب و شمال‌غرب است از مبدا اعزام می‌شود.

جان نثار گفت: راویان در طول مسیر اتفاقاتی که افتاده را برای زائران روایت می‌کنند تا به یادمان برسند بعد در یادمان کاروان‌ها در اختیار راوی استقراری قرار می‌گیرند یا وی در مورد آن یادمان برای آنها اتفاقاتی که رخ داده را روایت کند.

یادمان‌های پربازدید؛ از مسیح کردستان تا بازی دراز

مسئول راویان و یادمان های سپاه و بسیج در مورد استقبال زائران از یادمان ها با بیان اینکه در یادمان‌های استان کرمانشاه ۶ یادمان وجود دارد، خاطرنشان کرد: زائران به خاطر گرمای هوا کمتر به بازدید یادمان قصر شیرین و بازی دراز می روند اما یادمان های مرصاد در تنگه چارزبر و پاوه مورد اقبال زائران قرار گرفته است.

جان نثار افزود: در استان کردستان هم زائران بیشتر از یادمان مریوان، یادمان والفجر ۴ یا خانم شیخان، یادمان شهدای دریاچه زریوار و یادمان بوالحسن و یادمان شهدای غریب سیرانبند بازدید می کنند.

وی ادامه داد: در آذربایجان غربی نیز زائران از یادمان شهید بروجردی (مسیح کردستان) در شهر نقده که در مسیر اصلی قرار دارد و یادمان بُلفَت و دوپازا که در نقطه صفر مرزی قرار دارد بازدید می کنند.اما یادمان های دارساوین و دارلک که زائرین کمتری دارد.

ترویج ایثار و شهادت با خاطرات طنز

مسئول راویان و یادمان های سپاه و بسیج گفت: تعداد زیادی از راویان راهیان نور آموزش‌های لازم را فرا گرفته اند تا از طریق بیان خاطرات طنز دوران دفاع مقدس برای قشر جوان، مفاهیم جهاد و شهادت را انتقال بدهند. بنده نزدیک به ۲۰ سال تجربه ای که دارم، در زمینه روایت طنز کتابی نوشتم به نام شوخی به رنگ جبهه، وقتی خاطرات را بیان می‌کردیم پل مستحکمی بین راوی و مخاطب ایجاد می‌شد.

جان نثار افزود: در دوره‌های آموزشی راویان در استان‌ها شیوه‌های ارتباط گیری موثر با مخاطب جوان را آموزش دادیم. خروجی این کار و موفقیت راویان در ارتباط گیری باعث شد زائر دانش‌آموز بعد از بازگشت به خانه، دست خانواده خود را بگیرد و دوباره برای بازدید به منطقه بیاید.

برنامه‌های راهیان نور

وی دایر کردن غرفه فروش کتاب و پخش کتاب در راستای جذب مخاطب به کتابخوانی، روایتگری راویان مستقر در یادمان ها، اجرای روایتگری در اردوگاه‌ها به صورت شبانه یا جلسات شب خاطره از برنامه‌های در نظر گرفته شده برای زائران راهیان نور برشمرد.

جان نثار گفت: غرفه کاپشن صورتی هم سال گذشته برای اولین بار در یادمان هویزه برگزار شد که بازخورد خوبی داشت که توصیه شد در یادمان های دیگر هم برای کودکان اجرا شود. همچنین زائران در طول مسیر در اتوبوس از روایتگری بهره مند می‌شوند و مسابقه برای آنها برگزار می شود.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha