تغییرات شدید اقلیمی، هیزم آتش‌سوزی‌های عظیم جنگلی آمریکا

نیویورک- ایرنا- آتش‌سوزی گسترده در شمال کالیفرنیا نشانه‌ای از تاثیر پذیری غرب آمریکا از تغییرات شدید اقلیمی است و نوسان بین دوره‌های بسیار مرطوب و خشک که با گرم شدن جو تشدید شده است، مانند هیزم اضافی برای این آتش‌سوزی‌ها عمل می‌کند.

به گزارش خبرنگار ایرنا، این تغییرات اقلیمی شدید، همراه با دهه‌ها شیوه‌های مدیریت زمین که آتش را به شدت محدود کرده است، به طور فزاینده‌ای شرایط را در برخی مکان‌ها برای آتش‌سوزی‌های مخرب و ویرانگر ایجاد می‌کند.

یک رسانه آمریکایی روز شنبه به وقت محلی در این باره در گزارشی نوشت: چندین مطالعه علمی به آینده‌ای با جابجایی‌های مکرر بین فصل بسیار مرطوب و خشک اشاره می کنند.

دانیل سواین، دانشمند آب و هوا در UCLA در این خصوص به رسانه آمریکایی آکسیوس گفت: «افزایش این تغییرات شدید اقلیمی» وجود خواهد داشت و یک سناریوی ایده‌آل برای تشدید آتش‌سوزی‌های جنگلی به وجود خواهد آمد؛ شرایطی که فصل بسیار مرطوب، موجب رشد انبوه پوشش گیاهی شده و سپس در فصل بسیار خشک این پوشش در آتش می سوزد.

آتش‌سوزی پارک که در شهرستان بوت در شمال کالیفرنیا آغاز شد، تاکنون بیش از ۳۹۷ هزار هکتار را سوزانده است و چهارمین آتش‌سوزی بزرگ در تاریخ کالیفرنیا است. مقامات آمریکایی می گویند که آتش‌سوزی عمدی بوده است.

سازمان آتش‌ نشانی کالیفرنیا اعلام کرده است که ۹۵ درصد از آتش‌سوزی‌ها توسط انسان ایجاد می شود. بیشتر ایالت کالیفرنیا در آغاز فصل آتش‌سوزی در خشکسالی نبود. اکثر مخازن آب آن، بالاتر از سطح متوسط خود قرار داشتند و دلیل آن یک زمستان با بارندگی فرا نرمال بود که در برخی نقاط رکوردهای ۲۵ ساله نیز شکسته شد.

این دوره مرطوب پس از یک خشکسالی شدید دو دهه ای اتفاق افتاد که از شدت هر گونه خشکسالی مشاهده شده برای بیش از یک هزار سال فراتر رفت. زمستان مرطوب باعث رشد سریع درختچه ها و علف ها شد. سپس یکی از پربارش ترین فصل بهار تاریخ معاصر، به یکی از گرمترین تابستان های تاریخ تبدیل شد.

دانیل سواین یک کارشناس آب و هوا به تارنمای آکسیوس گفت: یک موج گرمای شدید و طولانی مدت که از ژوئن تا ژوئیه ادامه داشت، «مقدار فوق العاده ای آب» را از خاک و گیاهان، به خصوص آنهایی که در ارتفاعات پایین تر قرار دارند، بخار کرد و «آنها را تا حدی زیادی خشک کرد.»

وی افزود که گرمای پایدار و بخار شدن رطوبت «ترکیب بی‌سابقه‌ای از شرایط» است.

این کارشناس توضیح داد: این ترکیبی است که به نظر نامناسب می رسد. اما این نیز از مواردی است که «ما با گرم شدن هوا بیشتر شاهد آن خواهیم بود.»

بسیاری از مناطق کالیفرنیا گرم‌ترین ماه جولای خود را داشتند. همانطور که جو زمین در اثر تغییرات آب و هوایی ناشی از اقدامات انسان گرم می شود، می تواند آب بیشتری تبخیر کرده و آن را حمل کند و باران‌های شدیدتری تولید کند که باعث رشد پوشش گیاهی می شود.

کارشناسان آمریکایی اعلام کردند در عین حال، دهه‌ها سرکوب آتش‌سوزی‌های طبیعی در برخی مکان‌ها باعث رشد بی‌نظیر گیاهان و جنگل‌های انبوه شده است.

دانیل سواین دانشمند آب و هوا می گوید: «مشکل کمبود آتش سوزی طبیعی است» زیرا منجر به افزایش تراکم پوشش گیاهی خشک می شود. سپس تغییرات آب و هوایی است که گیاهان بیشتری را خشک کرده و آنها را به یک هیزم عالی برای گسترش آتش سوزی تبدیل می کند.

در کالیفرنیا، آتش‌سوزی‌های جنگلی بیش از ۷۵۰ هزار هکتار را سوزانده است درحالی که میانگین پنج ساله اخیر آتش سوزی در این منطقه ۱۴۱ هزار هکتار بوده است. آتش‌سوزی پارک تنها یکی از ۸۹ آتش‌سوزی بزرگ در سراسر غرب است.

یک مطالعه اخیر نشان داد که فراوانی و بزرگی حوادث شدید آتش‌سوزی در دو دهه گذشته بیش از دو برابر شده است.

مایک فلانیگان، استاد آتش‌سوزی در مناطق جنگلی در دانشگاه تامپسون ریورز در بریتیش کلمبیا، می‌گوید منطقه‌ای که در اثر آتش‌سوزی‌های جنگلی در غرب آمریکا سوخته است از دهه ۱۹۷۰ به میزان چهار برابر افزایش یافته است و به تغییرات آب و هوایی ناشی از انسان نسبت داده می‌شود.

فلانیگان افزود که جهان گرم‌تر به معنای رعد و برق بیشتر است و این رعد و برق منبع اصلی آتش‌سوزی در اکوسیستم‌های خاص است.

سواین در رسانه اجتماعی ایکس نوشت: درحالی که موج گرمای دیگری در غرب درحال ایجاد شدن است، خطر رعد و برق خشک و شروع آتش جدید در حال افزایش است.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha