لرستان منزلگاه امن عاشقان اربعین حسین(ع)

خرم آباد - ایرنا - لرستان با جهانی شدن پیاده روی اربعین و شرکت گسترده مسلمانان در این همایش بی نظیر هرساله میزبان خیل عظیمی از زائران اباعبدالله الحسین(ع) است که این امر لزوم خدمت رسانی شایسته را در این منزلگاه امن دوچندان می کند.

به گزارش خبرنگار ایرنا، اربعین در زبان عربی به چهلمین شب شهادت حسین بن علی(ع) اشاره دارد که همزمان با بیستم ماه صفر است و هرساله عاشقان اباعبدالله الحسین(ع) و حضرت عباس با حضور در پیاده روی عظیم اربعین با چشمی گریان و دلی پر از شوق وصل یار خود را به حرم ارباب می رسانند تا در حریم امن حرمش باشند.

هزاران سال از شهادت مظلومانه امام حسین(ع) و یاران باوفایش می گذرد اما هنوز که هنوز است عاشقان و دلسوختگانش ذره ای از ارادتشان کم که نشده با قلبی مالامال از عشق به ساحتش در راهپیمایی عظیم اربعین ره می پیمایند تا با میلیون ها دل بیقرار در این کنگره عظیم که به نمادی از اتحاد شیعیان و جهان اسلام تبدیل شده است شرکت نمایند و گویی کربلا قطعه ای از بهشت است که بر زمین افتاده و همه برای سکونتی هرچند کوتاه در این منزلگه از یکدیگر پیشی می گیرند.

لرستان به دلیل هم مرز بودن با شهرهای غربی به یکی از مسیرهای عبور عاشقان حسینی تبدیل شده و هرساله میزبان ارادتمندانی است که با پای پیاده و سواره رو به سوی حرم امنش دارند از این رو با افزایش موج ترددهای زائران در این استان، طی سال های اخیر ستاد ساماندهی اربعین با هدف خدمت رسانی شایسته و مطلوب دستگاه های اجرایی به زوار و موکب های استان به ریاست استاندار تشکیل شده است.

هرچند مردم ولایتمدار، متعهد، معتقد و دوستدار اهل بیت(ع) لرستان هرساله با نزدیک شدن به ایام اربعین حسینی به صورت خودجوش اقدام به پذیرایی از زائران حسین(ع) می کنند اما اقدامات ساماندهی شده در تمامی بخش های حمل و نقل، اسکان و اطعام ذیل این ستاد صورت می گیرد و تلاش می شود کاستی های سال گذشته جبران شود و خدمات دهی مطلوب تر در دستور کار باشد.

به گفته عباس علیشاهی مدیر اجرایی ستاد اربعین لرستان پارسال موکبی در مرز مهران به نام ستاد اربعین حسینی لرستان استقرار یافت که مورد توجه زائران قرار گرفت و تعداد۱۸۰ هزار وعده غذا، ۱۵۰ هزار میان وعده، ۱۳۰ هزار بطری آب و سه هزار قالب یخ توزیع کرد و سه هزار زائر در این موکب اسکان داده و لرستان جزو پنج استان برتر در خدمات دهی به زائران معرفی شد.

هرساله موکب ها خط مقدم خدمت رسانی به زائران حسین(ع) هستند اما موکب هایی که در عراق مستقر می شوند با مشکلاتی مواجه هستند که خدمت رسانی مطلوب آن ها را تحت الشعاع قرار می دهد و منجر به گلایه مندی مسوولان این مواکب می گردد.

مشکل کمبود یخچال و هزینه بالای اجاره خودروهای یخچالی

اکثر مسوولان مواکب استان یکی از مهمترین مشکلات مواکب را حمل و نقل مواد غذایی فاسد شدنی و کمبود یخچال برای حمل گوشت و مرغ مورد نیاز مواکب عنوان می کنند و معتقدند هزینه اجاره خودروهای یخچال دار بسیار بالا و لازم است که جهاد کشاورزی استان همکاری بیشتری در این زمینه با آن ها داشته باشد ضمن اینکه برخی مواقع نیز تحویل ندادن به موقع گوشت و مرغ سهمیه ای و یا تخصیص کم باعث پایین آمدن کیفیت پذیرایی از زائران می گردد.

آنها همچنین از مشکل کمبود وسایل سرمایشی در مواکب گلایه دارند و با توجه به گرمای بیش از حد شهرهای عراق انتظار دارند سازمان اموال تملیکی در این زمینه با آن ها همکاری لازم را داشته و فروش کولرهای گازی را به مواکب تسریع کند تا بخش مهمی از مشکلات سرمایشی اسکان زائران رفع شود.

برخی از مسوولان مواکب نیز کمبود آب معدنی در حجم بالا و مورد نیاز را از دیگر مشکلات موجود در این زمینه عنوان می کنند که باعث تحمیل هزینه های اضافه می شود که نیاز است قبل از بارگیری در این خصوص چاره اندیشی شود.

لرستان منزلگاه امن عاشقان اربعین حسین(ع)

۱۱۰ موکب برای خدمت رسانی به زائران اربعین حسینی اعلام آمادگی کردند

رییس ستاد توسعه و بازسازی عتبات عالیات لرستان هم گفت: ثبت نام ۱۱۰ موکب این استان برای دریافت مجوز و خدمت رسانی به زائران اربعین کامل شده است.

اصغر حقی پور افزود: ۴۳ موکب از این مجموع در شهرهای کربلا، نجف و سامرا و ۶۷ موکب نیز داخل کشور خدمت رسانی به زائران اربعین حسینی را برعهده خواهند داشت و چنانچه موکبی دستورالعمل ها را رعایت نکند یا مجوزهای لازم را اخذ نکرده باشد اجازه فعالیت نخواهد داشت.

حقی پور بیان کرد: ۲ نماینده از طرف ستاد اربعین و یک نماینده در نجف برای مشکلات موکب ها مشخص شده است تا رفع آنها تسریع شود همچنین در مرز مهران نیز یک نماینده برای تسهیل در عبور موکب ها مشخص شده است.

وی با بیان اینکه امسال سخت گیری های بیشتری در خصوص عبور موکب ها از گمرک وجود دارد عنوان کرد: بهتر است موکب ها ارسال وسایل و امکانات خود را به روزهای آخر موکول نکنند همچنین انتظار می رود دستگاه ها نیز در خصوص مرخصی خادمان موکب ها هماهنگی لازم را صورت دهند.

وی ادامه داد: همچنین حواله مرغ نیز بر اساس نیاز موکب ها صادر خواهد شد و در خصوص تامین آب و برق هریک از موکب ها نیز شرکت های مربوطه همکاری لازم را خواهند داشت.

لرستان منزلگاه امن عاشقان اربعین حسین(ع)

لرستان منزلگاه امن عاشقان اربعین حسین(ع)

۱۶۵ دستگاه اتوبوس آماده خدمت رسانی به زائران اربعین

مدیرکل راهداری و حمل و نقل جاده ای لرستان نیز افزود: ۱۶۵ دستگاه اتوبوس با ظرفیت جابجایی روزانه پنج هزار و ۵۰۰ نفر برای ایام اربعین آماده شده است اما با توجه به محدودیت ناوگان حمل و نقل عمومی انتظار می رود رسانه ها نسبت به استفاده از ظرفیت بخش خصوصی نیز اقدام نمایند.

عارف امرایی افزود: همچنین خط،کشی، نصب علایم و روکش آسفالت جاده ها نیز در دستور کار قرار گرفته است و با شدت ادامه می یابد و از شرکت نفت منطقه لرستان نیز انتظار می رود از هم اکنون لیست جایگاه های سوخت گیری ناوگان عمومی را معرفی نمایند.

وی عنوان کرد: پنج درصد هزینه بلیط بابت عوارض به شهرداری پرداخت می شود که اگر شهرداری در طول این یک ماه محرم این هزینه را معاف کند ایجاد انگیزه ای برای مسافران خواهد بود.

لرستان منزلگاه امن عاشقان اربعین حسین(ع)

لرستان منزلگاه امن عاشقان اربعین حسین(ع)

ثبت نام بیش از ۲۱ هزار نفر لرستانی در سامانه سماح

مدیرکل حج و زیارت لرستان نیز با بیان اینکه تا کنون بیش از ۲۱ هزار نفر از استان در سامانه سماح ثبت‌ نام کرده‌ اند عنوان کرد: افرادی که قصد حضور در مراسم اربعین را دارند باید حتما در این سامانه ثبت‌ نام کرده و حق بیمه خود را پرداخت نمایند و چنانچه از پرداخت حق بیمه اجتناب نمایند در عراق با پرداخت هزینه های گزاف درمانی مواجه خواهند شد.

به گفته سید حمید مصطفایی زائران پیش از شروع ثبت‌نام پیاده‌ روی اربعین باید تاریخ رفت ‌و برگشت،نوع وسیله نقلیه برای عزیمت به مرز و همچنین مرز خروجی و ورودی خود را برای تردد تعیین کنند.

او بیان کرد: خروج از مرزهای کشور به ‌قصد زیارت اربعین مشروط به داشتن گذرنامه معتبر حداقل به‌مدت ۶ ماه است و متقاضیان فاقد گذرنامه معتبر باید هرچه سریعتر برای دریافت گذرنامه اقدام‌ کنند.

مدیرکل حج و زیارت لرستان با بیان اینکه فروش ارز اربعین امسال به ۲ شیوه غیرحضوری ( برخط) و حضوری است عنوان کرد: ارایه کارت ملی، شناسنامه، کارت بانکی و شماره تلفن به ‌نام خود متقاضی برای خرید ارز زیارتی اربعین الزامی است.

به گفته مصطفایی فروش ارز اربعین به ‌صورت دینار از هفتم مرداد آغاز شده است و تا سوم شهریور ادامه خواهد داشت.

لرستان منزلگاه امن عاشقان اربعین حسین(ع)

ترخیص ۱۰۰ دستگاه خودروی باری مواکب از گمرک لرستان

مدیر گمرک لرستان نیز از ترخیص۱۰۰ دستگاه خودروی باری مواکب استان طی مردادماه جاری خبر داد و اظهار کرد: این روند در روز های تعطیل نیز به صورت ۲ نوبت کاری همچنان ادامه خواهد داشت.

حسن حسینی با تاکید بر اینکه روند ترخیص بارها در گمرک لرستان با سرعت بالا از سوی کارکنان مجموعه در حال انجام است، افزود: در این راستا حدود ۱۵ نفر از نیروهای گمرک استان در ۲ نوبت کاری از صبح تا هر ساعت و در روزهای تعطیل که مراجعه ادامه داشته باشد کار ترخیص بارهای مواکب را انجام می دهند.

وی با بیان اینکه روزانه حدود ۲۰ ماشین باری مواکب استان از گمرک ترخیص و روانه مرزهای عراق می شود، ادامه داد: موکب ها باید هرچه سریعتر نسبت به دریافت برگه خروج موقت (کاپوتاژ) گمرکی خود اقدام کنند تا در کشور عراق با مشکل مواجه نشوند چرا که ملاک برای مسوولان کشور عراق براساس مدارکی تایید شده توسط گمرک استان است.

حسینی با اشاره به اینکه هزینه خروج موقت (کاپوتاژ) هر ماشین حدود ۱۳ میلیون ریال است، عنوان کرد: گمرک لرستان هزینه خروج موقت خودروهای مواکب را رایگان کرده است و نماینده مواکب می تواند با در دست داشتن مدارک و معرفی نامه ستاد عتبات استان، جهت خروج موقت خودرو و بار به گمرک مراجعه کنند تا مجوز آنها صادر شود.

اربعین پایگاه بزرگ معرفی حماسه حسینی

استاندار لرستان نیز با اشاره به اینکه اربعین پایگاه بزرگ معرفی حماسه حسینی است که باید قدر آن را بدانیم افزود: اربعین اقتدار جهان شیعه است بنابراین باید بهره برداری تبیینی نسبت به این حرکت عظیم مردمی برای بشریت صورت گیرد.

ابوطالب شفقت عنوان کرد: باید شرایط مناسبی برای رفت و آمد زوار اربعین در داخل استان، مرزها و در کشور عراق فراهم شود.

وی با بیان اینکه دولت حداکثر تلاش خود را برای تسهیل رفت و آمد زائران بکار خواهد گرفت افزود: با اقدامات صورت گرفته اکنون شرایط مناسبی در مسیر اربعین استان و همچنین مرزها فراهم شده است و دولت نیز حداکثر تلاش خود را برای آسایش و راحتی زائران در استان و خاک عراق بکار خواهد گرفت.

وی ادامه داد: با توجه به تاکید مقام معظم رهبری مساله اربعین جزیی از ماموریت های ما می باشد که در این زمینه سه حوزه کاری داخل کشور عراق، استان هاو مرزها برای برگزاری مراسم و فعالیت مواکب پیش بینی شده است.

لرستان منزلگاه امن عاشقان اربعین حسین(ع)

لرستان معین ایلام شد

وی تصریح کرد: استان لرستان در مرز مهران به عنوان معین ایلام معرفی شده که تعیین محلی برای استقرار و خدمت رسانی در این منطقه ضروری است تا زائران مشکلی نداشته باشند.

استاندار لرستان افزود: تاکید شده راه های اصلی و چهارخطه های استان تا قبل از شهریور ماه تسطیح و نقاط حادثه خیز رفع، مواکب شهرهای مسیر عبور زائران آماده و اماکن داخل شهر همچون بوستان ها و پارک ها توسط شهرداران و فرمانداران مهیا شود.

شفقت اضافه کرد: چند کیلومتر از عملیات جاده الیگودرز به اصفهان و محور چگنی به سمت کوهدشت باقی مانده است که چون مسیر ورود و خروج زائران به استان هستند باید تا قبل از اربعین زیر بار ترافیک بروند.

وی با تاکید بر اینکه وزارتخانه ها باید اجازه دهند ادارات در استان به صورت یکپارچه مدیریت شود تصریح کرد: لرستان علاوه بر پشتیبانی از ایلام، باید زیرساخت های لازم برای خدمات دهی به زائران خود را هم داشته باشد بنابراین تکلیف دینی حکم می کند با تمامی امکانات، محور خدمات دهی به آنان باشیم.

شفقت افزود: مواکبی که در عراق فعالیت می کنند نیاز به کمک دارند و باید تمامی دستگاه هایی که امکانات و تجهیزات حمل دارند به یاری آنها بیایند همچنین حمایت های دیگری همچون فراهم کردن لاستیک و سوخت مورد نیاز ماشین آلات حمل باید صورت گیرد و هماهنگی خوبی بین مدیران استانی و موکب داران برای خدمت رسانی به زائران وجود داشته باشد.

لرستان منزلگاه امن عاشقان اربعین حسین(ع)

توزیع ارز اربعین در ۳۳ شعبه پست بانک لرستان

مدیرکل ارتباطات و فناوری اطلاعات لرستان نیز گفت: مردم می توانند برای دریافت ارز اربعین به ۳۳ شعبه و باجه روستایی و شهری پست بانک استان مراجعه کنند.

مجتبی صارمی افزود: متقاضیان می توانند جهت دریافت ارز اربعین به صورت حضوری و یا غیرحضوری از طریق نرم افزار "بله" نسبت به ثبت اطلاعات خود اقدام و جهت دریافت ارز به شعب پست بانک مراجعه نمایند.

وی ادامه داد: ارز اربعین به افراد بالای پنج سال تعلق می گیرد و سرپرست خانوار می تواند با در دست داشتن گذرنامه و مدارک هویتی و مراجعه به شعب پست بانک در نقاط روستایی و شهری استان، نسبت به دریافت آن اقدام کند.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha