۱۴ مرداد ۱۴۰۳، ۱۵:۴۳
کد خبرنگار: 2201
کد خبر: 85557942
T T
۰ نفر

برچسب‌ها

۱۳۴ طرح تحقیقات کشاورزی در دزفول در دست اجرا است

۱۴ مرداد ۱۴۰۳، ۱۵:۴۳
کد خبر: 85557942
۱۳۴ طرح تحقیقات کشاورزی در دزفول در دست اجرا است

دزفول-ایرنا- معاون پژوهشی فناوری مرکز تحقیقات و آموزش کشاورزی و منابع طبیعی صفی آباد دزفول گفت: ۱۳۴ طرح تحقیقاتی کشاورزی در مرکز تحقیقات و آموزش کشاورزی و منابع طبیعی صفی آباد دزفول در دست اجرا است.

به گزارش ایرنا، فریدون عجم‌گرد روز یکشنبه در نشست خبری در سالن مرکز تحقیقات و آموزش کشاورزی و منابع طبیعی صفی آباد دزفول بیان کرد: این طرح‌های تحقیقاتی توسط ۲۶ نفر عضو هیات علمی و هشت عضو غیر هیات علمی در زمینه‌های مختلف در دست اجرا است.

وی با اشاره به تاثیر فعالیت‌های این مرکز در امنیت غذایی افزود: سالانه ارقام مختلف پرمحصول توسط این محققان معرفی می‌شود که این موضوع باعث شده خوزستان با تولید حدود ۱۸ میلیون تن انواع محصولات زراعی و باغی به عنوان قطب کشاورزی شناخته شود.

معاون پژوهشی فناوری مرکز تحقیقات و آموزش کشاورزی و منابع طبیعی صفی آباد دزفول، تمرکز بر بالابردن توان دیم‌کاران خوزستان و افزایش عملکرد دیمزارهای گندم را از جمله اقدامات این مرکز عنوان کرد و گفت: بهره‌وری آب در مقابل خشکسالی نیز یکی دیگر از وظایف مهم این مرکز است.

وی حفظ امنیت غذایی با نوآوری را از دیگر وظایف این مرکز دانست و افزود: این مرکز جزو قدیمی‌ترین مراکز کشور بوده و اثربخشی زیادی در توسعه کشاورزی منطقه داشته است.

عجم‌گرد با بیان اینکه مرکز تحقیقات کشاورزی صفی آباد جزو هشت مرکز برتر کشور است، اظهارکرد: ۶ بخش تحقیقات در این مرکز فعال است و با ۹ موسسه کشوری ارتباط دارد.

معاون پژوهشی فناوری مرکز تحقیقات و آموزش کشاورزی و منابع طبیعی صفی آباد دزفول خاطرنشان کرد: این مرکز در بخش زراعی دامی، دانه‌های روغنی، نباتات علوفه‌ای سبزی و صیفی و باغات و حبوبات فعالیت دارد که برای بهره‌وری بهتر محصول راه اندازی شده‌اند.

وی با اشاره به بخش‌های مختلف این مرکز تحقیقاتی افزود: عمده فعالیت امور دامی مرکز بر روی اصلاح گاومیش، مدیریت تغذیه گاومیش و دام‌های سبک است.

۱۳۴ طرح تحقیقات کشاورزی در دزفول در دست اجرا است

معاون پژوهشی فناوری مرکز تحقیقات و آموزش کشاورزی و منابع طبیعی صفی آباد دزفول گفت: تحقیقات بر روی چغندرقند به علت تغییر الگوی کشت منجر به معرفی کشت پاییزه این محصول توسط محققان مرکز، تغییر مصرف آب در عرصه‌های تولیدی نباتات قندی و فعالیت مرکز تحقیقات کشاورزی صفی آباد به عنوان سایت اصلی تحقیقات چغندرقند در جنوب غرب کشور شد.

وی با اشاره به اینکه بیشترین گواهی هسته‌های بذری توسط واحد کنترل بذر صادر شده است، افزود: تغییر الگوی کشت به سمت مصرف آب کمتر توسط محققان این مرکز در حال انجام است.

عجم گرد تصریح کرد: استفاده از منابع آب غیرمتعارف و ارقام با بهره‌وری بالا و آب کمتر از دیگر اقداماتی است که در این مرکز در حال انجام است.

وی کاهش مصرف سموم و کنترل آفات را از دیگر اقدامات در دست اجرای این مرکز عنوان کرد و افزود: معرفی ارقام مقاوم به آفات، مدیریت تغذیه و استفاده بهینه از منابع کودی یکی دیگر از اقدامات در حال انجام این مرکز است.

معاون پژوهشی فناوری مرکز تحقیقات و آموزش کشاورزی و منابع طبیعی صفی آباد دزفول گفت: الگوی کشت در راستای کشاورزی پایدار و متناسب با اقلیم خوزستان است که می‌تواند در مصرف آب، کود، سموم و حفاظت از محیط زیست موثر باشد.

وی افزود: اگرچه عملکرد مرکبات شمال خوزستان در مقایسه با سایر نقاط کشور کمتر است ولی محصول تولیدی شمال خوزستان کاملا ارگانیک است و کمترین میزان مصرف سم و کود را دارد.

عجم‌گرد اظهارکرد: سالهای گذشته تمرکز نخیلات در جنوب خوزستان بود، اکنون تمرکز نخیلات در شمال خوزستان بیشتر شده به طوری که رکورد تولید نخیلات کشور در شمال خوزستان ثبت شده است.

۱۳۴ طرح تحقیقات کشاورزی در دزفول در دست اجرا است

وی به اجرای طرح ملی سایه‌بان و استفاده از چتر نخیلات برای مدیریت باغات در تابستان و اوج گرما اشاره کرد و گفت: این طرح‌ها دمای هوا را چند درجه معتدل، میزان مصرف آب را کمتر و محصول سالم‌تری تولید می‌کند.

معاون پژوهشی فناوری مرکز تحقیقات و آموزش کشاورزی و منابع طبیعی صفی آباد دزفول تصریح کرد: سالانه ۳.۲ میلیون تن سبزی و صیفی در دزفول تولید می‌شود که چهار عامل ژنتیک، تجمع نیترات، تجمع فلزات سنگین و مانده بقایای سموم در این محصولات بررسی می‌شود که پس از انجام آزمایشات مختلف، محصولات دزفول بالاترین کیفیت را داشتند.
عجم گرد گفت: با وجود بقایای نیترات در محموله‌های سیب زمینی کل کشور، سیب‌زمینی دزفول بیشترین کیفیت را داشت و گندم و آرد خوزستان جزو باکیفیت‌ترین‌های کشور است.
وی بر ضرورت آموزش و تربیت کشاورزان آینده تاکید کرد و افزود: با وجود شرایط موجود، وضعیت سلامت محصولات کشاورزی شمال خوزستان خوب است.

تربیت کشاورزان جوان برای حفظ امنیت غذایی ضروری است

معاون آموزشی مرکز تحقیقات و آموزش کشاورزی و منابع طبیعی صفی آباد دزفول نیز در این نشست با تاکید بر لزوم تربیت کشاورزان نوپا و جوان برای حفظ امنیت غذایی گفت: یکی از چالش‌های مهم کشاورزی شمال خوزستان بالابودن سن کشاورزان و بهره‌برداران است.

مجید همتی افزود: میانگین سنی کشاورزان ۵۴ سال است که پیش‌بینی می شود به ۶۴ سال نیز برسد.
وی بر ضرورت گرایش جوانان به کشاورزی تاکید و اظهارکرد: کمتر از یک درصد از دانش‌آموزان شمال خوزستان در حوزه کشاورزی تحصیل می‌کنند در حالی که ۲۰ درصد جمعیت منطقه کشاورز است و باید تبلیغات بهتری به ویژه برای دانش‌آموزان کشاورز زاده برای تحصیل در این رشته‌ها ارایه شود.

معاون آموزشی مرکز تحقیقات و آموزش کشاورزی و منابع طبیعی صفی آباد دزفول گفت: خبرنگاران می‌توانند مشوقی برای تحصیل دانش‌آموزان دختر در رشته کشاورزی باشند زیرا تعداد این دانش آموزان صفر است.

وی به پیگیری‌های لازم برای ایجاد مرکز آموزش کشاورزی دخترانه در رشته کارو دانش اشاره کرد و افزود: کشاورزان کمتر از دانش استفاده می‌کنند که دلیل این امر ممکن است سن بالای کشاورزان باشد.

همتی تصریح کرد: ۲۵۲ دوره سال گذشته برای بهره‌برداران شمال خوزستان از جمله شهرهای شوش، کرخه، شوشتر، اندیمشک، لالی، مسجد سلیمان، اندیکا و دزفول برگزار شد.

وی افزود: ارایه آموزش‌های لازم به کارکنان وزارت جهاد کشاورزی در ۹ شهر شمالی خوزستان، آموزش کشاورزان و بهره‌برداری شمال خوزستان، آموزش ۱۳۱ دانش آموز در هنرستان کشاورزی از جمله اقدامات انجام شده است ضمن اینکه ۲۳۷ دانش آموز در رشته‌های کار و دانش از آموزش‌های کارشناسان این مرکز بهره‌مند شدند.

معاون آموزشی مرکز تحقیقات و آموزش کشاورزی و منابع طبیعی صفی آباد دزفول بیان کرد: برگزاری آزمون سنجش مهارت برای تکمیل دیپلم بزرگسالان، برگزاری ۵۶ دوره برای آموزش سربازان و نیروهای مسلح در سال گذشته، برگزاری دوره زنبورداری و کپوبافی و آموزش‌های تکمیلی برای عشایر و زنان روستایی و کارآفرین از دیگر اقدامات انجام شده این مرکز است.

به گزارش ایرنا، سالانه حدود ۲.۵ میلیون تن انواع محصولات زراعی و باغی در دزفول تولید می‌شود.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha