خدمات دهی مرکز سلامت روانی - اجتماعی همدان به ۳۰۰ بیمار

همدان- ایرنا- معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی همدان گفت: امسال تاکنون به دنبال راه اندازی مرکز سلامت روانی ـ اجتماعی (مرکز سراج) ۳۰۰ بیمار در این مرکز پذیرش شدند.

دکتر فاطمه ترکمان اسدی روز یکشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: مرکز سلامت روانی اجتماعی جامعه نگر (سراج) همدان به صورت رسمی در سال جاری راه اندازی و شروع بکار کرد و در این مرکز یک روانپزشک، یک روان شناس با تحصیلات کارشناسی ارشد و یک مددکار اجتماعی به ارایه خدمات تخصصی مشغول هستند.

وی با بیان اینکه استقرار این مرکز به تکمیل چرخه خدمات سلامت روانی، کاهش آسیب های اجتماعی مرتبط، افزایش رضایت مراجعان، بیماران و خانواده آنها کمک می کند،اظهار کرد: خدمات این مرکز در بخش های اجتماعی، مردم پایه و مبتنی بر اقدامات بین بخشی طراحی شده است.

رییس مرکز بهداشت استان همدان گفت: همه خدمات مرکز سلامت روانی اجتماعی (سراج) رایگان و با تمرکز بر مناطق محروم ارایه می شود.

ترکمان اسدی ادامه داد: تشخیص و درمان متبلایان به اختلالات روان و اورژانس سلامت روان (خودکشی)، مداخلات اجتماعی توسط مددکار اجتماعی، مداخلات روان درمانی توسط روانشناس مرکز به مراجعان، پیگیری های تلفنی مبتلایان به اختلالات شدید روانی، آموزش بیمار و خانواده مبتلایان به اختلالات شدید روانی از جمله خدمات این مرکز است.

وی درباره اهمیت وجود این مراکز در سطح جامعه گفت: درگیری نزدیک به ۲۵ درصد جمعیت با یک یا چند اختلال روانپزشکی، برخوردارن نشدن بیش از ۷۰ درصد افراد مبتلا به اختلالات روانپزشکی از خدمات سلامت روان استاندارد، تحمیل هزینه و بار مالی شدید به خانواده ها در ارتباط با اختلالات روانپزشکی از جمله موارد لزوم ایجاد مرکز سراج بود.

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی همدان ادامه داد: مرکز سراج با ارائه خدمات مشاوره‌ای و درمانی و فراهم کردن فضایی امن برای افراد به‌ویژه در شرایط بحران و تنش‌های روانی، به عنوان یک منبع ارزشمند برای حمایت از سلامت روانی جامعه مطرح است.

ترکمان اسدی عنوان کرد: مرکز سراج همچنین برنامه‌هایی برای ارتقای آگاهی عمومی در زمینه سلامت روان و کاهش استیگما مربوط به اختلالات روانی دارد همچنین در نظر دارد با برگزاری کارگاه‌های آموزشی و فعالیت‌های فرهنگی، جامعه را به اهمیت سلامت روانی آشنا کند.

وی با اشاره به نحوه پذیرش بیمار در این مرکز، یادآور شد: پذیرش مراجعان تنها از طریق نظام ارجاع (از مراکز خدمات جامع سلامت ) یا بیمارستان ها صورت می گیرد و این مرکز مجاز به پذیرش مستقیم نیست.

ترکمان اسدی مهمترین دستاوردهای راه اندازی این مرکز را می توان ارایه خدمات همه جانبه برای درمان و مدیریت اختلالات روانپزشکی، کاهش بار مراجعات به بخش بستری، پیشگیری از بازگشت مجدد در بیماران مبتلا به اختلالات شدید روانپزشکی، کاهش ضریب اشغال تخت روانپزشکی، ارتقای سلامت روان، کاهش عوامل خطر و افزایش عوامل محافظت کننده در سطح جامعه عنوان کرد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha