۱۴ مرداد ۱۴۰۳، ۱۳:۰۸
کد خبر: 85558079
T T
۳ نفر

برچسب‌ها

خیز زرندیه برای سوگواره استانی تعزیه

۱۴ مرداد ۱۴۰۳، ۱۳:۰۸
کد خبر: 85558079
خیز زرندیه برای سوگواره استانی تعزیه

ساوه - ایرنا - رییس اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی زرندیه گفت: این شهرستان در حال تکمیل زیرساخت ها برای برگزاری سوگواره تعزیه به صورت استانی است.

احمد جوانمرد روز یکشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا با اشاره به آغاز هشتمین سوگواره تعزیه زرندیه در آستانه اربعین حسینی اظهار کرد: این سوگواره با هفت تجربه شهرستانی گذشته خود در سال جاری آماده برگزاری به صورت استانی بود به دلیل مشکلات مالی موفق به تحقق این هدف نشدیم.

وی اضافه کرد: براساس برنامه ریزی های صورت گرفته در صدد هستیم نهمین دوره این تعزیه با جذب حمایت های مالی به صورت استانی برگزار شود که تکمیل زیرساخت ها و برنامه ریزی برای تامین اعتبار آن از هم اکنون توسط دست اندارکاران در حال انجام است.

جوانمرد با بیان اینکه زرندیه به پشتوانه تعزیه خوانان خود و تاریخ تعزیه گردانی در روستای پیک دومین قطب تعزیه استان مرکزی پس از تفرش است یادآور شد: برگزاری سوگواره تعزیه به صورت استانی در این شهرستان علاوه بر ارتقای هنر تعزیه شهرستان باعث معرفی توامندی های منطقه در عرصه ملی نیز خواهد شد.

هشتمین سوگواره تعزیه زندیه شنبه شب با ۲ اجرا شامل مجلس شهادت حضرت عباس(ع) توسط گروه محبان علی(ع) مامونیه و مجلس شهادت حضرت زهرا(س) توسط گروه حضرت سیدالشهداء(ع) امیرآباد آغاز شد و هشت گروه دیگر حاضر در آن نیز تا روز چهارشنبه ۱۷ مرداد ماه مجالس خود را اجرا خواهند شد.

این سوگواره در محل تکیه تعزیه خورشیدآباد، جنب مسجد جامع هر روز بعد از نماز مغرب و عشا هر شب با ۲ اجرا و مراسم اختتامیه نیز پنجشنبه شب ۱۸ مردادماه برگزار می‌شود و مسیح اله کریمی، مجید حاج زکی و استاد سیدحسن شهیدیان داوری بخش های مختلف آن را عهده دار هستند.

در این دوره از سوگواره ۹ گروه تعزیه‌خوانی از شهرستان به همراه یک گروه تعزیه خوانی میهمان از استان قزوین به اجرای تعزیه مجلس شهادت حضرت عباس(ع) ، حضرت فاطمه(س)، امام حسین(ع)، شوذب(ع)، علی اکبر(ع)، شاهچراغ(ع) و ۲ طفلان حضرت زینب(س) و وهب (ع) می پردازند

گروه‌های تعزیه حاضر در این سوگواره شامل محبان علی(ع) مامونیه، سیدالشهدای امیرآباد، تعزیه داران حسینی خورشیدآباد، حضرت ابوالفضل عین‌آباد، حضرت ابوالفضل زرند کهنه، علی ابن ابی طالب مامونیه، تعزیه داران پیک، قمر بنی هاشم پرندک، حضرت ابوالفضل زاویه هستند.

هنر تعزیه از قدیم‌الایام در زرندیه رواج داشته و تعزیه خوان‌هایی از روستای تاریخی «پیک» این شهرستان در نزدیکی شهر پرندک در زمان ناصری در تکیه دولت تهران حضور داشتند.

همچنین تعزیه خوان‌های شهر مامونیه و حومه آن نیز مشمول تعزیه‌خوان‌های خوب و صاحب سبک هستند، حتی یکی از نسخه نویس های قدیمی تعزیه کشور از روستای خورشید آباد است.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha