۱۴ مرداد ۱۴۰۳، ۱۳:۲۹
کد خبر: 85558101
T T
۰ نفر

برچسب‌ها

سد یامچی اردبیل با کاهش ذخایر آب مواجه است

۱۴ مرداد ۱۴۰۳، ۱۳:۲۹
کد خبر: 85558101
سد یامچی اردبیل با کاهش ذخایر آب مواجه است

اردبیل - ایرنا - مدیر بهره‌برداری و نگهداری از تاسیسات آبی و برق آبی شرکت آب منطقه‌ای اردبیل گفت: با وجود افزایش بیش از ۴۵ درصدی بارش‌ها در سال آبی جاری در میزان ذخایر آبی سد یامچی اتفاق خاصی رخ نداده است.

فراهم کاظمی آذر روز یکشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار کرد: سد یامچی به‌عنوان بزرگترین منبع تامین کننده آب مرکز استان با وجود افزایش بارش‌ها در استان با کاهش ۲ درصدی ذخایر آبی روبرو شده و این در حالی است که هنوز نیمی از فصل گرما در سال جاری را سپری کرده‌ایم.

وی افزود: توزیع نامناسب بارش‌ها در استان عامل اصلی کاهش ذخایر آبی سدها در برخی شهرستان‌ها شده است ، طوری‌که در فصل آبی جاری در شهرستان‌های کوثر و نیر به ترتیب با کاهش هفت و یک درصدی بارش‌ها مواجه شدیم که تاثیر خود را در حجم ذخایر سدهای این مناطق گذاشته است.

کاظمی آذر بیان کرد: در سال آبی جاری بارش‌ها در بالادست سد یامچی کاهش چشمگیری داشته و به تبع آن ورودی این سد نسبت به مدت مشابه سال قبل کاهش داشته است.

مدیر بهره‌برداری و نگهداری از تاسیسات آبی و برق آبی شرکت آب منطقه‌ای اردبیل ادامه داد: با توجه به احتمال افزایش دمای هوا در استان، شهروندان از مصرف بی‌رویه آب خودداری کنند تا دچار تنش آبی در استان نشویم.

وی افزود: بر اساس اعلام کارشناسان اگر ۱۵ درصد در مصارف بهداشتی استان صرفه‌جویی شود، می‌توان از کمبود آب در استان جلوگیری کرده و مانع قطعی احتمالی آب شد.

به گزارش ایرنا ، حوضه آبریز یامچی به عنوان اصلی‌ترین منبع تامین آب شرب شهر اردبیل در وسعت حدود ۷۲۵ کیلومترمربع دارای پنج سرشاخه لای چای، نیرچای، امام چای، مشتقین چای و جوراب چای است که پس از به هم پیوستن این آبراهه‌ها در محل ساختگاه سد یامچی، رودخانه بالیخلی چای را تشکیل می‌دهند.

این سرشاخه‌ها و انشعابات از ارتفاعات کوه سبلان سرچشمه گرفته و در امتداد و جهت غرب به شرق استان و با عبور از مرکز شهر اردبیل به رودخانه قره‌سو می‌پیوندد.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha