رونمایی از طرح‌های فناورانه و معرفی جهادگران ممتاز در جشن ۴۴ سالگی جهاد

تهران- ایرنا- آیین جشن چهل و چهار سالگی تشکیل جهاد دانشگاهی با رونمایی از ۵ طرح فناورانه در حوزه‌های پزشکی، فنی مهندسی، کشاورزی و علوم انسانی همچنین تجلیل از جهادگران نمونه و ممتاز همراه خواهد بود.

به گزارش خبرنگار گروه علم و آموزش ایرنا، رئیس، معاونان و مشاوران جهاد دانشگاهی امروز (یکشنبه) در آستانه چهل و چهارمین سالگرد تشکیل این نهاد برخاسته از انقلاب اسلامی در نشست مطبوعاتی به تشریح دستاوردها و برنامه‌های جهاد پرداختند.

رئیس جهاد دانشگاهی در این نشست پس از محکوم کردن ترور شهید اسماعیل هنیه توسط رژیم صهیونیستی در روزهای اخیر اظهار داشت: توصیه مقام معظم رهبری به رئیس جمهور و مسئولان دولت چهاردهم در آغازین روزهای فعالیت دولت جدید، داشتن روحیه جهادی بود و همه باید در ترویج این فرهنگ فعال باشیم.

حسن مسلمی نائینی افزود:‌ با توجه به روی کار آمدن دولت چهاردهم، همانطور که در ۴۴ سال گذشته، جهاد دانشگاهی معین دولت‌های مختلف بوده، امروز هم برای رفع مشکلات کشور و استفاده از ظرفیت‌های بالفعل و بالقوه موجود، در خدمت دولت است.

وی ناکافی بودن بودجه را از معضلات جهاد دانشگاهی برشمرد و گفت:‌ این مشکلات تا جایی پیش رفته که حتی برای پرداخت بموقع حقوق و پاداش مشکل داریم؛ اما برای جبران این مشکل، سعی کرده ایم مشارکت بخش خصوصی را در طرح‌های خود جلب و از این طریق‌ درآمدزایی داشته باشیم.

مسلمی خاطرنشان کرد: در همین راستا طی یک سال و نیم اخیر، چند کار موفق با بخش خصوصی داشتیم که ایجاد یک شرکت مشترک با بخش خصوصی برای تولید داروهای گیاهی از جمله این اقدامات است که در نتیجه آن چهار داروی جدید برای ترک اعتیاد، درمان لاغری و کبد چرب به خط تولید رسیده و همزمان با آیین گرامیداشت ۴۴ سالگی جهاد دانشگاهی به شکل رسمی تولید انبوه خود را شروع خواهد کرد.

به گفته رئیس جهاد دانشگاهی، این کار مشترک نتیجه همکاری پژوهشکده گیاهان دارویی جهاد با یک شرکت بخش خصوصی است که به تازگی موفق به دریافت نشان دانش‌بنیان نیز شده است و علاوه بر ایجاد درآمد ۱۰۰ میلیارد تومانی برای مجموعه جهاد، برای یک میلیون دلار صادرات در سال آینده هدفگذاری شده است.

گلایه از بی‌توجهی سازمان‌ها به محصولات و دستاوردهای تولید داخل

رئیس جهاد دانشگاهی با بیان اینکه بسیاری محصولات تولید شده در جهاد، مورد نیاز جامعه است؛ اما برای تولید انبوه باید حمایت شوند، گفت: برای نمونه، محققان ما پمپ‌های درون چاهی را طراحی و تولید کرده‌اند اما یکی از نهادها برای تهیه این پمپ‌ها با یک شرکت روسی قرارداد منعقد کرده است در حالیکه ما آماده انتقال دانش فنی و تولید و اجرا در این زمینه هستیم.

وی ادامه داد:‌ در رابطه با موتور ترکشن قطار همین مساله وجود دارد، این دستگاه را طراحی و تولید کرده و آماده داریم ولی شهرداری تهران این دستگاه را از چین می‌خرد، البته چین خودش هم تولید کننده نیست و موتور ترکشن را از لهستان می‌خرد و به ما می‌فروشد.

معرفی و تجلیل از جهادگران شایسته تقدیر و جهادگران نمونه
معاون هماهنگی و امور مجلس جهاد دانشگاهی نیز در این نشست گفت: توجه ویژه به سرمایه‌های انسانی همواره مورد تاکید رئیس جمهور شهید بود و در مجموعه جهاد دانشگاهی هم با تاسی به همین نوع نگاه، در این دوره از تبدیل جهاد به باشگاه سیاسی به شدت پرهیز شده است.

حسن فارسی افزود: ادعای خالص سازی در دولت سیزدهم،‌ ظلم به آیت‌الله رئیسی بود و ما در مجموعه جهاد دانشگاهی، خلاف این را شاهد بودیم به طوریکه ۳۲ مدیر را از دوره قبل، تمدید کردیم و از ۳۴ تغییر مدیریتی که داشتیم چهار نفر بازنشسته شدند، ۷ مورد استعفا و تعدادی جابجایی و انتقال ماموریت بود.

وی درباره ویژه برنامه‌های بزرگداشت ۴۴ سالگی تشکیل جهاد دانشگاهی توضیح داد:‌ این مراسم، صبح سه‌شنبه، ۱۶ مردادماه با حضور در حرم امام راحل (ره) و تجدید میثاق با آرمان‌های بنیانگذار انقلاب اسلامی آغاز خواهد شد و بعداز ظهر هم با رونمایی از ۵ طرح شاخص علوم فنی مهندسی، پزشکی، علوم انسانی، کشاورزی و معرفی از جهادگران ممتاز و شایسته تقدیر از واحدهای جهاد دانشگاهی در سراسر کشور ادامه خواهد یافت.

فارسی خاطرنشان کرد:‌ تا سال گذشته، معرفی جهادگران نمونه را در مراسم‌های سالگرد تاسیس جهاد داشتیم اما امسال انتخاب جهادگران ممتاز و شایسته تقدیر را در برنامه خواهیم داشت که ۴۱ نفر از حوزه‌های آموزش، پژوهش، فرهنگی و دیگر بخش‌ها معرفی و تجلیل خواهند شد.

وی افزود: در انتخاب جهادگران ممتاز، دقت بیش از پیش داشتیم و علاوه بر شاخص‌های عمومی، برخورداری از روحیه مشارکت، نظم‌پذیری، خلاقیت و دیگر شاخص‌های ویژه را در نظر گرفتیم و هیات داوران پس از بررسی پرونده ۷۰ نفر، در نهایت ۵ نفر را به عنوان جهادگر ممتاز انتخاب کرده‌اند که روز سه‌شنبه معرفی خواهند شد.

رونمایی از ۵ طرح فناورانه

معاون پژوهش و فناوری جهاد دانشگاهی نیز در این نشست درباره طرح‌های مورد افتتاح در چهل و چهارمین سالروز تشکیل جهاد گفت: پنج طرح در حوزه‌های تخصصی چهارگانه در این مراسم رونمایی خواهد شد. یکی از آنها طرح فناورانه دستیابی و تکمیل به دانش فنی مته حفاری دندانه‌ای در ۹ سایز مختلف است که توسط محققان جهاد دانشگاهی خوزستان به سرانجام رسیده است.

یعقوب فتح الهی افزود: در حوزه پزشکی هم شاهد رونمایی از طرح فناورانه بومی‌سازی تولید صنعتی کیت سنتز cDNA به همت محققان پژوهشگاه رویان خواهیم بود که این محصول برای طراحی داروهای نوترکیب با استفاده از فناوری‌های زیستی به کار می‌رود.

وی بیان کرد: دو رونمایی هم در حوزه کشاورزی و منابع طبیعی خواهیم داشت که یکی مربوط به طرح فناورانه تولید آزمایشگاهی جنین در تکثیر گاومیش‌های با خصوصیات برتر ژنتیکی به همت محققان پژوهشگاه ابن سیناست و دیگری تولید مکمل‌های ورزشی با تلاش پژوهشگران جهاد دانشگاهی خراسان رضوی است.

فتح الهی در معرفی طرح حوزه علوم انسانی، علوم اجتماعی و هنر نیز گفت: طرح شناسایی موقعیت‌ها و مصادیق تعارض منافع در دستگاه‌های اجرایی (در چهار حوزه بازرگانی،‌ سلامت، تامین اجتماعی و صندوق های بازنشستگی و کشاورزی و امور دام) در پژوهشکده مطالعات توسعه پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات اجتماعی تهیه و تدوین شده است که روز سه‌شنبه رونمایی خواهد شد.

معاون آموزش و کارآفرینی جهاد دانشگاهی نیز در این نشست به حضور سالانه بیش از ۷۵۰ هزار فراگیر در دوره‌های آموزش مهارتی و کوتاه‌مدت تخصصی جهاددانشگاهی اشاره کرد و گفت: حدود ۳۰۰ هزار نفر از این افراد در دوره‌های آموزشی تخصصی شرکت می‌کنند و بقیه متقاضی دریافت آموزش‌های عمومی هستند.

محمد محسن غفوریان افزود:‌ در حوزه کارآفرینی نیز جهاد دانشگاهی اقدامات قابل توجهی داشته و در همین راستا با همکاری وزارت تعاون، طرح ملی برای توسعه مشاغل خرد و خانگی به منظور ایجاد ۵۴ هزار شغل پایدار اجرا کردیم که البته طرح در سال ۱۴۰۰ تمام شد.

وی تصریح کرد: هم آمادگی و هم تجربه ایجاد شغل و کارآفرینی در مجموعه جهاد دانشگاهی وجود دارد و در صورت درخواست دولت، در این عرصه آماده همکاری هستیم.
رئیس سازمان تجاری‌سازی فناوری و اقتصاد دانش‌بنیان جهاد دانشگاهی هم در این نشست مطبوعاتی گفت:‌ اطلسی از فناوری‌های جهاد دانشگاهی که قابلیت جذب سرمایه‌گذاری دارند را تهیه کرده ایم که در ایام سالگرد تشکیل جهاد رونمایی خواهد شد.

مسعود ابراهیمی افزود:‌ فردا در محل معاونت علمی ریاست جمهوری شاهد انعقاد قرارداد بزرگترین مرکز هم‌آفرینی کشور در حوزه داروهای نوترکیب هستیم که برای این کار، حدود هزار و سیصد تا هزار و چهارصد میلیارد تومان اعتبار در نظر گرفته شده است.

وی خاطرنشان کرد: در مجموع، حدود دو هزار میلیارد تومان قرارداد جذب سرمایه با بخش خصوصی داریم و برای حدود دو هزار میلیارد تومان دیگر نیز آماده عقد قرارداد هستیم.‌

ابراهیمی با بیان اینکه اولین سند مالکیت اعیانی و حد نگاری شده پارک‌های علم و فناوری کشور ذیل قانون دانش‌بنیان در پارک علم و فناوری البرز صادر شده است،‌ گفت:‌ صدور این سند، مزایای زیادی برای شرکتهای مستقر در پارک خواهد داشت برای نمونه، برای گرفتن تسهیلات بانکی می توان از این سند به عنوان وثیقه استفاده کرد.

وی آمادگی جهاد دانشگاهی را برای پذیرش و استقرار متقاضیانی که دارای تکنولوژی قابل قبولی هستند در پارک‌های علم و فناوری البرز، کرمانشاه و علوم و فناوری‌های نرم و صنایع فرهنگی اعلام کرد.

معاون فرهنگی جهاد دانشگاهی نیز در این نشست به تشریح مهم‌ترین این معاونت در یک سال گذشته پرداخت و گفت: بیست و یکمین جشنواره پایان‌نامه سال دانشجویی، پنجمین دوره نکوداشت مفاخر ایرانی اسلامی، نوزدهمین دوره طرح ایران مرز پرگهر با سه دریچه اردوهای راه‌بلد، اردوهای فن فرهنگ مبتنی بر جهاد تبیین، اردوهای مهربانان ویژه حضور در مناطق محروم، دوره‌های دانشجو معلم قرآن و طرح ملی باشگاه مطالعات دانشجویان در یک سال گذشته به اجرا درآمدند.

علیرضا کلانتر مهرجردی افزود:‌ در این مدت، دو هزار و ۳۴۸ برنامه و رویداد فرهنگی در مجموعه جهاد دانشگاهی به سرانجام رسیده است، بیش از ۱۰۳ هزار گزارش و خبر در خبرگزاری ایسنا و بیش از ۴۶ هزار محتوای خبری در خبرگزاری ایکنا تولید و منتشر شده است.

وی خاطرنشان کرد:‌ در حوزه چاپ و نشر نیز ۵۲۶ عنوان اثر به جامعه علمی کشور تحویل و ۱۲ شعبه فرهنگی به واحدهای جهاد دانشگاهی افزوده شده است و ۱۱۶ طرح فرهنگی در کشور به اجرا درآمد.

مشاور رئیس جهاد دانشگاهی در امور بانوان نیز در این نشست گفت:‌ ۴۳ درصد اعضای جهاد را بانوان تشکیل می‌دهند که ۵.۵ درصد آنها در مناصب مدیریتی فعالیت می‌کنند که شامل ۱۲۰ مدیر در بخش‌های مختلف و ۱۴ رئیس پژوهشکده و واحد در جهاد دانشگاهی هستند.

نجمه یزدانفر افزود: جهاد دانشگاهی در راستای نقش آفرینی در اجرای قانون جوانی جمعیت، بیش از ۱۰۰ طرح پژوهشی در زمینه حل مشکلات ناباروری اجرا کرده و بانوان در اجرای این طرح ها نقش اساسی ایفا کرده اند.

مشاور رئیس جهاد دانشگاهی در امور ایثارگران هم در این نشست از برگزاری همایش ویژه ایثارگران ممتاز جهاد دانشگاهی در هفته دفاع مقدس خبر داد. 

علیرضا آزادخانی افزود: فارغ‌التحصیلان دانشگاه‌ها می‌توانند دوره‌های توانمندسازی را در جهاددانشگاهی طی کنند و وارد بازار کار شوند

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha