۴۵ هزار نوزاد در آذربایجان‌غربی، جامعه هدف واکسیناسیون پُنوموکوک هستند

ارومیه- ایرنا- رییس دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی آذربایجان غربی با اشاره به آغاز واکسیناسیون پنوموکوک برای نوزادهای زیر یک سال در استان گفت: ۴۵ هزار نوزاد در استان جامعه هدف این طرح به شمار می روند.

محمدامین ولی زاد روز دوشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار کرد: واکسیناسیون هزینه اثربخش ترین مداخله سلامت بوده و بالاترین بازگشت سرمایه گذاری را از طریق کاهش بیماری‌ها و افزایش طول عمر و کاهش موارد بستری دارد.

وی افزود: واکسن پنوموکوک در سه نوبت در سنین ۲، چهار و ۱۲ ماهگی تزریق می‌شود و البته باید در ۲ ماهگی اولین واکسن دریافت شده باشد.

وی با تاکید بر لزوم دریافت این واکسن برای نوزادها اضافه کرد: با تزریق این واکسن، سالانه از بیماری ۱۵ هزار کودک و مرگ بیش از یک هزار و ۳۰۰ کودک زیر پنج سال در کشور جلوگیری خواهد شد.

رییس دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی آذربایجان غربی با اشاره به اهمیت تزریق این واکسن بیان کرد: میکروب پنوموکوک موجب بروز بیماری‌هایی اعم از سینوزیت، مننژیت، عفونت گوش میانی، پنومونی و عفونت خون می‌شود که تزریق آن کاهش عوارض شدید ناشی از این بیماری‌ها را در پی دارد.

به گزارش ایرنا، واکسن کونژوگه ( Conjugate vaccin) یا کونژوگه پنوموکوک با هدف ایمن‌سازی و محافظت از کودکان در برابر عامل بیماری‌ عفونت‌های میکروبی پنوموکوک ساخته شده است؛ این میکروب بیشتر در پوشش مخاطی بینی و در پشت گلو وجود دارد و اگر رشد کند باعث عفونت در گوش میانی یا حفره های سینوسی و تنفسی می شود و از طریق تماس نزدیک و سرفه و عطسه، انتشار می‌یابد و می‌تواند به بدترین بیماری‌های دوران کودکی تبدیل شود.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha