۱۴ مرداد ۱۴۰۳، ۱۵:۵۲
کد خبرنگار: 2104
کد خبر: 85558306
T T
۰ نفر

برچسب‌ها

نماینده مجلس: شرکت‌های فناور یاریگر دستگاه‌ها برای توسعه کردستان باشند

سنندج- ایرنا- نماینده مردم سنندج، کامیاران و دیواندره در مجلس شورای اسلامی گفت: شرکت‌های دانش‌بنیان می‌توانند همراه و یارگیر ارگان‌ها باشند تا با روحیه پویا و چابک خود، گام‌های اساسی در جهت توسعه همه‌جانبه استان برداشته شود.

به گزارش ایرنا، سالار مرادی روز یکشنبه در بازدید از شرکت‌های فناور مستقر در پارک علم و فناوری کردستان بر لزوم افزایش حمایت‌ها از شرکت‌های دانش‌بنیان و واحدهای فناور در چارچوب‌های قانونی به ویژه قانون جهش دانش‌بنیان تاکید کرد.

وی افزود: سرمایه اصلی هر جامعه نیروی انسانی کارآمد و متخصص است و پارک‌های علم و فناوری به عنوان هسته اصلی فعالیت‌های فناورانه و نوآورانه، محلی برای فعالیت نخبگان، نوآوران و فناوران بوده و وظیفه اصلی قانون‌گذار حمایت از آنان است.

نماینده سنندج، کامیاران و دیواندره در مجلس شورای اسلامی با اشاره به ظرفیت‌های بالقوه واحدهای فناور و دانش بنیان، ادامه داد: وظیفه بنده و دیگر نمایندگان فراهم کردن رفاه و آرامش برای مردم و در راس آن از رهگذر اشتغال پایدار با تصویب قوانین کارآمد است.

مرادی یادآور شد: با توجه به رسالت پارک علم و فناوری کردستان در تسهیل اشتغال جوانان نخبه، نوآور و فناور، نمایندگان استان کردستان در مجلس شورای اسلامی هم تمام قد حامی پارک علم و فناوری استان خواهیم بود.

فعالیت ۱۳۰۰ نخبه در پارک علم و فناوری کردستان

رییس پارک علم و فناوری کردستان هم به اهمیت پررنگ‌شدن نقش فرهنگ و اقتصاد دانش‌بنیان در تولید کشور اشاره کرد و گفت: شرکت‌های دانش بنیان هنوز سهم بزرگی از اقتصاد به دست نیاورده‌اند و باید به صورت واقعی و گسترده در این عرصه نقش آفرینی کنند.

بابک سوری، با اشاره به اشتغال صاحبان ایده‌های فناورانه و نوآورانه در پارک علم و فناوری، افزود: حضور بیش از هزار و ۳۰۰ نخبه علمی، نوآوری، فناوری و صاحب ایده عمدتا جوان در پارک علم و فناوری کردستان، زمینه‌ساز حل مشکلات و ارائه راه‌حل‌های فناورانه و ابتکاری برای دستگاه‌ها و ارگان‌های استان کردستان است و باید از ظرفیت این نخبگان در استان استفاده کرد.

وی به ظرفیت‌های فناورانه و نوآورانه استان نیز اشاره و اضافه کرد: با توجه به پتانسیل استان در حوزه‌های ICT، فناوری‌های نرم، معدن و کشاورزی، این نخبگان نیازمند حمایت‌های مادی و معنوی برای راه‌اندازی کسب‌وکارهای مبتنی بر فناوری و نوآوری هستند.

رییس پارک علم و فناوری کردستان یکی از اصلی‌ترین مشکلات پارک را کمبود فضای استقرار استارتاپ‌ها، شرکت‌های دانش‌بنیان و واحدهای فناور عنوان کرد و گفت: جبران این کمبود نیازمند همکاری و تعامل تمامی دستگاه‌های استان و حتی مردم خیر استان است؛ چرا که در صورت عدم حمایت از این جوانان شاهد مهاجرت این صاحبان اندیشه و ابتکار به شهرهای بزرگتر خواهیم بود.

سوری به تلاش برای توسعه زیرساخت‌های فیزیکی پارک علم و فناوری استان و پایین بودن رتبه استان در کشور در این حوزه اشاره کرد و ادامه داد: دریافت مالکیت حداقل ۲۰ هتکار اراضی برای استقرار واحدهای فناور و ارتقای سطح به پارک سطح ۲ الزامی است.

وی ادامه داد: از اسفند سال ۱۴۰۱ تا خرداد امسال تلاش‌های بسیاری صرف پیگیری برای تأمین زیرساخت‌های فیزیکی شده است که متاسفانه این مهم که عامل اصلی ارتقای سطح پارک و توسعه اقتصاد دانش‌بنیان استان بوده، به وقوع نپیوسته است.

رییس پارک علم و فناوری کردستان در خصوص اهمیت اختصاص واگذاری اراضی مازاد بر نیاز دستگاه‌های اجرایی در طرح مولدسازی، گفت: در قانون جهش تولید دانش‌بنیان‌، تاکید شده که همه دستگاه‌های اجرایی استان منابع و اختیارات خود را با اولویت استفاده از ظرفیت همه ذینفعان، شرکت‌ها و مؤسسات دانش بنیان و واحدهای فناور مستقر در مراکز رشد و پارک‌های علم و فناوری برای تکمیل و توسعه زنجیره های ارزش مذکور و تسهیل سرمایه گذاری و ارتقای توانمندی‌های فناورانه و تولیدی اقلام راهبردی در داخل کشور و توسعه صادرات آنها به کارگیرند.

سوری با اشاره به انتخاب پارک علم و فناوری کردستان به عنوان دبیرخانه توسعه تعاملات علمی و فناورانه با اقلیم کردستان، گفت: توسعه همکاری‌های علمی و فناوری با اقلیم کردستان از اولویت‌های وزارت عتف و به تبع آن پارک علم و فناوری کردستان بوده است و در این راستا با توجه به همجواری استان با اقلیم کردستان و قرابت‌های فرهنگی مردمان ۲ سوی مرز، ایجاد و راه‌اندازی دبیرخانه توسعه تعاملات علمی و فناورانه با اقلیم کردستان، در دستور کار قرار گرفت.

وی افزود: رویکرد وزارت عتف و وزارت امور خارجه و استاندار کردستان در گسترش تعاملات و تلاش‌های مستمر برای ارتقا سطح همکاری‌ها و تحکیم پیوندهای سیاسی و اقتصادی میان استان کردستان و اقلیم کردستان ستودنی است و این دبیرخانه بعنوان یکی از مهمترین راهکارهای توسعه صادرات و دروازه ورود محصولات فناورانه و دانش بنیان ایرانی در بازار اقلیم کردستان، کشور عراق و کشورهای حوزه غرب خلیج فارس (با تاکید بر کشورهای اردن و سوریه) نقش مهمی در ارتقای تعاملات علمی و فناوری با محوریت پارک علم و فناوری کردستان خواهد داشت.

سوری، توسعه همکاری‌های بین‌المللی با هدف توسعه صادرات محصولات فناور و دانش‌بنیان ساخت ایران را از دیگر برنامه‌های پارک علم و فناوری استان معرفی کرد و یادآور شد: در این راستا تمامی مقدمات برگزاری نمایشگاه توانمندی‌های فناورانه و نوآورانه جمهوری اسلامی ایران در سلیمانیه عراق با همکاری معاونت محترم نوآوری و فناوری وزارت عتف، وزارت محترم امور خارجه و دیگر نهادهای مرتبط انجام شده است و در سال جاری شاهد برگزاری این نمایشگاه خواهیم بود.

وی اظهار امیدواری کرد نمایندگان استان کردستان در مجلس شورای اسلامی با همکاری و تعامل با معاونت علمی، فناوری و اقتصاد دانش‌بنیان ریاست جمهوری و نوآوری و فناوری وزارت عتف بتوانند زمینه ارتقای پارک علم و فناوری کردستان و در نتیجه توسعه و افزایش اشتغال پایدار جوانان استان را فراهم کنند؛ چرا که همراهی مجلس شورای اسلامی با زیست‌بوم فناوری نوآوری می‌تواند به رونق فعالان این زیست بوم از جمله شرکت‌های دانش‌بنیان و صنایع خلاق منجر شود.

نماینده سنندج، کامیاران و دیواندره در مجلس شورای اسلامی از واحدهای فناور نوین پرداز ژیرو واحد فناور تولید و توسعه دهنده نرم افزار، لابانته لاسو ویرا تولید کننده عطر با رایحه برندهای برتر دنیا، کاوش هوشمند کارا طراح و تولیدکننده سیستم کنترلی و اتوماسیون واحدهای پرورش طیور و گلخانه، خدمات فنی مهندسی بیکار سیستم و شتاب‌دهنده ژرفا شتابدهنده دانش بنیان (فعال در حوزه های صنایع خلاق و فناوری اطلاعات و ارتباطات) بازدید کرد.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha