۸۲ میلیون و ۴۲۳ هزار دلار کالا از گمرکات سیستان و بلوچستان صادر شد

زاهدان - ایرنا - ناظر گمرکات سیستان و بلوچستان از صادرات بیش از ۸۲ میلیون دلار کالا در چهار ماهه نخست سالجاری از گمرکات این استان خبر داد.

محمد علی خاشی روز یکشنبه در گفت‌وگو با خبرنگار ایرنا اظهار کرد: در چهار ماهه نخست امسال ۵۷۷ هزار تن کالا به ارزش ۸۲ میلیون و ۴۲۳ هزار دلار از گمرکات زاهدان، میرجاوه، میلک، چابهار و منطقه سراوان، بازارچه های مرزی ریمدان، میلک، میرجاوه، پیشین، گمشاد و جالق صادر شده است.
وی افزود: این میزان کالاهای صادراتی از نظر ارزش سه درصد افزایش و از حیث وزن ۲ درصد کاهش نشان می‌دهد.
ناظر گمرکات سیستان و بلوچستان ادامه داد: عمده اقلام صادرات قطعی گمرکات استان در این مدت کلینکر، سیمان، زغال سنگ حرارتی ، میوه، نخود خام،گوجه فرنگی،خرما و سایر محصولات کشاورزی بوده که عمده این اقلام به کشورهای پاکستان، چین، کویت، عراق، آذربایجان، تاجیکستان، افغانستان و هند صادر شده است.
وی در خصوص آمار کالاهای صادراتی اظهار شده در سایر گمرکات کشور و خروجی از گمرکات و بازارچه‌های مرزی سیستان و بلوچستان گفت: در تیرماه ۱۴۰۳ حدود ۸۴۷ هزار تن کالا های صادراتی به ارزش ۴۵۷ میلیون و ۳۵۸ هزار دلار نیز از طریق گمرکات استان خارج شده که از نظر ارزش ۱۰ درصد و از نظر وزن یک درصد کاهش نشان می‌دهد.
خاشی به عملکرد حوزه واردات قطعی اشاره کرد و افزود: در چهار ماه نخست امسال ۵۶۰ هزار تن کالا به ارزش ۸۰۲ میلیون و ۴۱۲ هزار دلار از طریق گمرکات استان وارد کشور شده که به لحاظ ارزش ۲۲ درصد افزایش و از نظر وزن ۲۲ درصد کاهش داشته است.
وی گفت: عمده اقلام وارداتی به سیستان و بلوچستان شامل برنج، گندم، ذرت دامی، کنجد، دام زنده، گوشت، انبه، چای، لوازم یدکی، پارچه، لاستیک اتومبیل سبک و سنگین و موز و برخی اقلام مجاز دیگر بوده که این اقلام بیشتر از کشورهای پاکستان، هند، روسیه، امارات متحده عربی، چین، برزیل و افغانستان وارد شده است.
ناظر گمرکات سیستان و بلوچستان با اشاره به انجام تشریفات گمرکی در حوزه مسافری از طریق گمرکات استان، ادامه داد: در چهار ماه نخست امسال ۱۴۷ هزار مسافر ورودی و ۱۰۷ هزار مسافر خروجی از گمرکات استان خدمات تشریفات مسافری دریافت کردند که نسبت به مدت مشابه سال قبل مسافران ورودی ۲۰ درصد افزایش و مسافران خروجی ۳۵ درصد افزایش داشته است.
وی بیان کرد: ترانزیت خارجی در چهار ماه نخست امسال، ۱۶ هزار و ۷۹۸ کامیون و تعداد ۲۷۰ واگن به وزن ۳۶۶ هزار تن شامل برنج، نارنگی، پوست، گوگرد، کنجد، پارچه، سنگ، خشکبار، ادویه، چای و سیگار از طریق گمرکات میلک، میرجاوه و گمرک منطقه آزاد به کشورهای پاکستان، افغانستان، آذربایجان، هند،امارات و عراق ترانزیت شده که نسبت به مدت مشابه سال قبل از نظر وزنی ۱۲ درصد افزایش داشته است.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha