۱۵ مرداد ۱۴۰۳، ۵:۰۹
کد خبرنگار: 5418
کد خبر: 85558562
T T
۰ نفر

برچسب‌ها

مقام آمریکایی: نتانیاهو به بایدن در مورد توافق آزادی گروگان ها در غزه دروغ گفت

تهران-ایرنا- یک مقام ارشد آمریکایی به روزنامه اسرائیلی هاآرتص گفت، بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر رژیم صهیونیستی در مورد آمریکا «ناسپاس» است و درباره توافق آزادی گروگان ها به جو بایدن رییس جمهور این کشور دروغ گفته است.

به گزارش یکشنبه شب ایرنا از "هاآرتص" این مقام گفت که نتانیاهو به میزان کمک های واشنگتن از زمان آغاز درگیری ۱۰ ماهه در نوار غزه بی توجهی می کند.

این مقام به هاآرتص گفت: رئیس جمهور آمریکا متوجه شد که نتانیاهو درباره گروگان ها به او دروغ می گوید. او هنوز این نارضایتی را علنی نکرده، اما در ملاقاتی که بین آن‌ها صورت گرفت، بایدن به طور مشخص به نتانیاهو گفت: "دست از مزخرف گفتن بردار."

نتانیاهو روز پنجشنبه، چند روز پس از پایان سفر نخست به آمریکا برای جلب حمایت از جنگ جاری خود در غزه، با بایدن تماس تلفنی داشت.

این مقام آمریکایی گفتگو میان بایدن و نتانیاهو را «دشوار» و «پرتنش» خواند.

وی گفت: «نتانیاهو به جای تمرکز بر چگونگی دستیابی به آزادی گروگانها، تلاش می کند جنگ را طولانی کند. این امر ادامه حمایت از اسرائیل در طول زمان را برای ما سخت‌تر می‌کند.»

به گزارش ایرنا, «نیویورک تایمز» در گزارشی با اشاره به روند افزایش اختلافات میان بایدن و نتانیاهو تاکید کرد، آمریکا و اسرائیل در مورد زمان و مکان ترور شهید اسماعیل هنیه و رویکرد اسرائیل به مذاکرات آتش بس همسویی چندانی ندارند.

این رسانه آمریکایی افزود که بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر اسرائیل، نگرانی‌های آمریکا در مورد ترور رهبر اسماعیل هنیه، رهبر سیاسی حماس و صداقت اسرائیل در مورد پیشبرد مذاکرات آتش بس را رد کرد. وی اخیرا در مکالمه تلفنی با جو بایدن، رییس جمهوری آمریکا که از سوی یک مقام آمریکایی بسیار جدی توصیف شد، ادعای آمریکا مبنی بر این که اسرائیل مانعی برای توافق آتش‌بس بوده و شهادت هنیه در خاک ایران می‌تواند تلاش‌ها برای توافقات را نابود کند، رد کرد.

این در حالی است که به گفته یک مقام آمریکایی، که نخواست نامش فاش شود، بایدن معتقد است که ترور هنیه در زمان‌ بدی صورت گرفت و در حالی انجام شد که آمریکایی‌ها به نهایی شدن توافقات آتش بس امیدوار بودند. علاوه بر این، بایدن ابراز نگرانی کرد که انجام عملیات در تهران ممکن است جنگ منطقه ای گسترده‌تری را آغاز کند که او همواره از آن پرهیز داشته است.

این گزارش با اشاره به گفتگوی کوتاه اخیر بایدن با خبرنگاران در پایگاه مشترک اندروز در مریلند پس از استقبال از سه آمریکایی آزاد شده توسط روسیه در مبادله زندانیان، نوشت: رییس جمهور آمریکا در این گفتگو به نگرانی‌های خود در مورد وضعیت جنگی قابل گسترش در خاورمیانه اشاره کرد و گفت: من امروز یک مواجهه مستقیم با نخست وزیر (اسرائیل) داشتم. او باید روی خط آتش بس حرکت کند.

تارنمای آمریکایی آکسیوس به نقل از دو مقام آمریکایی گزارش داد جو بایدن، رئیس‌جمهور آمریکا در تماسی «جدی» از بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر رژیم اسرائیل خواست تشدید تنش‌ها در منطقه را متوقف و فورا به سمت توافق آتش‌بس و گروگان‌گیری غزه حرکت کند.

اسماعیل هنیه رئیس دفتر سیاسی حماس بامداد روز چهارشنبه ۱۰ مرداد که برای حضور در مراسم تحلیف ریاست جمهوری دکتر مسعود پزشکیان به تهران آمده بود، به شهادت رسید.

روابط عمومی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی ایران صبح چهارشنبه (۳۱ جولای ۲۰۲۴ برابر با ۱۰ مرداد ۱۴۰۳) در بیانیه ای اعلام کرد: «با عرض تسلیت به ملت قهرمان فلسطین و امت اسلامی و رزمندگان جبهه مقاومت و ملت شریف ایران، بامداد امروز (چهارشنبه) محل اقامت جناب آقای دکتر اسماعیل هنیه رئیس دفتر سیاسی مقاومت اسلامی حماس در تهران مورد اصابت قرار گرفته و در پی این حادثه ایشان و یک نفر از محافظین وی به شهادت رسیدند.»

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha