افزایش ابرهای همرفتی و رگبار باران پدیده غالب جوی هرمزگان است

قشم - ایرنا - رییس اداره هواشناسی جزیره قشم با پیش‌بینی تشکیل ابرهای همرفتی همراه رگبار باران گفت: رشد ابر، آذرخش، تندباد لحظه ای و سیلابی شدن مسیلها در ساعت های بعدازظهر و شب در بلندی های هرمزگان به ویژه شهرستان های بشاگرد، حاجی آباد و بستک پدیده غالب جوی امروز دوشنبه استان است.

محمد کاملی دیرستانی در گفت و گو با خبرنگار ایرنا با توصیف و پیش بینی وضعیت جوی، دریایی و دمایی استان هرمزگان و جزیره قشم اظهار داشت: طبق تحلیل نقشه ها و مُدل های هواشناسی روز جاری تداوم ناپایداری جوی و دریایی در استان پیش بینی می شود.

وی ادامه داد: بر پایه نقشه ها و مدل های هواشناسی در ساعت های صبح وقوع رگبار پراکنده باران در برخی نقاط مستعد شرقی و مرکزی هرمزگان دور از انتظار نیست از این رو به هم استانی ها توصیه می شود از صعود به بلندی ها و قرارگیری در حریم و بستر رودخانه های فصلی خودداری کنند.

رییس اداره هواشناسی جزیره قشم توضیح داد: در سواحل و جزایر نیز بروز گرد و غبار و کاهش موقتی کیفیت هوا محتمل خواهد بود.

کاملی دیرستانی اضافه کرد: آب های دریای عمان، تنگه هرمز و شرق خلیج فارس با وزش بادهای نسبتا شدید جنوب شرقی مواج پیش بینی می شود و بیشینه سرعت باد در این مناطق به بیش از ۴۵ کیلومتر بر ساعت و ارتفاع امواج دریا به بیش از ۱.۵ متر خواهد رسید.

وی گفت: توصیه می شود در این مدت شناورهای سبک، صیادی و تفریحی از رفت و آمد دریایی خودداری کنند و تمهیدات لازم برای آمد و شد ایمن شناورها صورت پذیرد.

رییس اداره هواشناسی جزیره قشم افزود: این شرایط جوی و دریایی با شدت و ضعف تا پایان هفته جاری تداوم خواهد داشت.

وی بیان کرد: در این مدت ضمن بالا بودن رطوبت نسبی منطقه، نوسانات دمایی تغییر چندانی نخواهد داشت.

کاملی دیرستانی بیشینه دما و رطوبت را در ایستگاه هواشناسی (فرودگاه قشم) ۳۲ درجه و ۹۱ درصد و شهر قشم را ۳۲ و ۸۴ درصد اعلام کرد.

به گزارش ایرنا، استان هرمزگان با دارا بودن بیش از ۹۰۰ کیلومتر مرز دریایی از سواحل شرق استان (جاسک) در دریای عمان تا سواحل نیلگون خلیج فارس در شرق استان (پارسیان) و برخورداری از جزایر ۱۴ گانه خلیج فارس، یکی از مهم ترین و راهبردی ترین استان های ایران است که از جاذبه های منحصر به فردی چون جنگل های بی همتای حرا و مرغوب ترین مروارید جهان و ده ها اثر تاریخی و طبیعی برخوردار است.

خلیج فارس با گستره نزدیک به ۲۳۷ هزار و ۴۷۳ کیلومتر مربع بین ۲۴ تا ۳۰ درجه و ۳۰ دقیقه عرض شمالی و ۴۸ تا ۵۶ درجه و ۲۵ دقیقه طول شرقی از نصف‌النهار گرینویچ واقع شده است و جزیره زیبای قشم، همچون نگینی بر پهنه آب های نیلگون آن می درخشد.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha