شکار سالانه یک میلیون بال پرنده مهاجر در مازندران از شایعه تا واقعیت

ساری-ایرنا- طرح موضوع "صید سالانه ۵۰۰ هزار تا یک میلیون بال پرنده مهاجر در مازندران" در فضای مجازی از سوی برخی پایگاه های اطلاع رسانی در حالی بازنشر می‌شود که بنا به اظهار نظر متولیان این آمار نه تنها غیر واقعی بلکه حتی غیر قابل تصور است.

به گزارش ایرنا، به تازگی در فضای مجازی مازندران خبری با این عنوان مبنی بر اینکه "مازندران؛ سیاه چاله پرندگان مهاجر!؟ سود میلیاردی مافیای صید پرندگان مهاجر در مازندران/ صید سالانه ۵۰۰ هزار تا یک میلیون قطعه پرنده مهاجر در مازندران" در حال بازنشر است که با آمارهای مسوولان حفاظت محیط زیست استان در تضاد است.

هرسال از اواسط شهریور تا اواسط زمستان تالاب و آب‌بندان های مازندران میزبان گونه های مختلف پرندگان‌ از نقاط سردسیر کشورهای حاشیه دریای خزر است که به امید یافتن مکان گرم و غذا به این مقصد عزم سفر می‌کنند.

بنا برآمار اداره حیات وحش محیط زیست مازندران، بیشتر از ۷۰ گونه از پرندگان مهاجر بومی و غیر بومی به تالاب ها و آبگیرهای این استان کوچ زمستانی دارند.

غازها، ‌فلامینگوها، ‌آب‌چلیک‌ها، باکلان‌ها و حواصیل‌ها از جمله پرندگان مهاجری هستند که برای در امان ماندن از گزند سرمای فصول سردسال به تالاب ها و آب بندان‌های مازندران می آیند و چند ماه را در این خطه از شمال کشور سپری می کنند.

مازندران افزون بر تالاب بین المللی میانکاله و ۲ تالاب فریدونکنار و کیاسر، ۹۱۵ قطعه آب بندان به گستره حدود ۱۸ هزار هکتار دارد و مناسب ترین زیستگاه برای پرندگان مهاجر محسوب می شوند. بیشتر پرندگان مهاجر برای زمستان گذرانی روزهای سرد سال را در تالاب میانکاله بهشهر سپری می کنند.

همچنین افزون بر زمستان گذرانی پرندگان مهاجر در مازندران، برخی پرندگان مهاجر برای تابستان گذرانی مازندران را انتخاب می کنند که شامل حواصیل، بلبل، زنبورخواران، سسک، بوتیمار، گاو چرانک و پرستو دریایی است.

شکار سالانه یک میلیون بال پرنده مهاجر در مازندران از شایعه تا واقعیت

مسوولان و کارشناسان امر در حوزه محیط زیست مازندران عنوان می کنند در سال‌های اخیر به دلیل شرایط جوی بارش کم، ‌پسروی آب دریای خزر و کم آبی تالاب ها به عنوان اصلی ترین محیط زیست پرندگان مهاجر در این استان میزان مهاجرت پرندگان کم شده است و حتی در سالهای اوج حضور پرندگان مهاجر تعداد آنها به میزانی که فضای مجازی مطرح شده است نمی رسید.

آنها برچیده شدن بساط برخی بسترها برای شکار، ‌عرضه و فروش پرندگان مهاجر در مازندران را از دیگر عوامل کاهش میزان صید و شکار ین نوع پرندگان در استان برشمرده است.

رییس اداره حیات وحش مازندران با اشاره به اینکه هر چند آمار و داده دقیقی از میزان صید و صیادی پرندگان در استان وجود ندارد، ‌گفت :‌اما ارائه آمار شکار ۵۰۰ هزار تا یک میلیون بال پرنده مهاجر در مازندران غیر واقعی و دور از حقیقت است.

کوروس ربیعی روز دوشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: در حالی این تعداد شکار پرندگان در فضای مجازی مازندران انتشار یافته است که در سالهای ۱۳۸۶ تا ۱۳۹۰ که اوج حضور جمعیت پرندگان مهاجر در این استان بود به این میزان که آمار شکار پرنده اعلام می کنند، نبود.

وی توضیح داد :‌در آن سالها به دلیل شرایط ایده آل جوی و تالابی مازندران جمعیت پرندگان مهاجر در مازندران فراتر از سالهای اخیر بود حتی در آن زمان روزانه ۲ هزار بال پرنده شکار می شد که در مدت چندماهه حضور این پرندگان به ۳۰۰ هزار بال می رسید.

شکار سالانه یک میلیون بال پرنده مهاجر در مازندران از شایعه تا واقعیت

رییس اداره حیات وحش مازندران گفت: در سالهای اخیر به دلیل کاهش بارندگی ها، همچنین شرایط آب و هوایی گرم، خشک و کم آب شدن برخی تالاب های مازندران شرایط آنچنان مساعدی برای زیست پرندگان مهاجر در استان به شمار نمی رفت به طوریکه در این سالها با کاهش جمعیت پرندگان مهاجر در این استان مواجه هستیم.

وی تعداد پرندگان مهاجر که سالانه به مازندران می آیند ۲۰۰ هزار بال اعلام و خاطرنشان کرد:‌با وجود کاهش جمعیت این پرندگان اما همچنان مازندران کانون مهم حضور جمعیت این نوع پرندگان در کشور است.

به گفته ربیعی در حالی موضوع تعداد بالای شکار پرندگان مهاجر در فضای مجازی مازندران مطرح شده است که طی سالهای اخیر با اقدامات انجام شده بسیاری از عوامل چالش برانگیز این نوع حیوانات در استان برچیده شده است.

شکار سالانه یک میلیون بال پرنده مهاجر در مازندران از شایعه تا واقعیت

وی از جمع شدن دامگاه های صیادان در تالاب سرخرود به عنوان یکی از اقدامات مهم انجام شده در حوزه حراست و حفاظت از پرندگان مهاجر و جلوگیری از شکار آنها برشمرد.

رییس اداره حیات وحش مازندران توضیح داد: همچنین با برچیده شدن بازار پرندگان فریدونکنار نیز بازار بسیاری از شکارچیان کساد شد و به نوعی بازار شکار و صید پرندگان در این منطقه از بین رفته است.

وی ادامه داد:‌ در حال حاضر میزان شکار پرندگان که در مازندران رخ می دهد یک سوم میزان شکار در سالهای اوج حضور پرندگان مهاجر یعنی سالهای ۱۳۸۶ تا ۱۳۹۰ که روزانه ۲ هزار بال پرنده صید می شد هم نیست.

ربیعی تاکید کرد:‌ آمار و ارقام شکار یک میلیون بال پرنده مهاجر در مازندران غیر واقعی است و اگر چنین میزان شکار رخ دهد به نوعی می بایست شاهد برپایی بازار فروش پرندگان در بسیاری از کوچه و پس کوچه استان باشیم که اینطور نیست.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha