پاریس ۲۰۲۴؛ فرصت جبران «حسرت بزرگ» رنگرز + فیلم

ساری- ایرنا- سرمربی نوشهری تیم ملی کشتی فرنگی ۲۰ سال پس از دومین حضورش روی تشک کشتی رقابت‌های المپیک، از امروز تا پنجشنبه در سالن کشتی ورزشگاه Champ de Mars Arena پاریس کنار تشک کشتی می‌ایستد و امیدوار است که با موفقیت فرنگی‌کاران ایران در المپیک پاریس علاوه بر افتخارآفرینی برای کشورش، بخشی از «حسرت بزرگ» زندگی‌اش یعنی دور ماندن از مدال المپیک را جبران کند.

به گزارش ایرنا، رقابت‌های کشتی فرنگی المپیک پاریس ۲۰۲۴ که از امروز –دوشنبه- آغاز می‌شود و تا پنجشنبه -۱۸ مرداد- ادامه دارد برای سرمربی نوشهری و عنوان‌دار تیم ملی کشتی فرنگی فرصت جبران یک حسرت و ناکامی است که از سیدنی و آتن به یادگار دارد.

حسن رنگرز المپیک ۲۰۰۰ سیدنی را در ۲۰ سالگی و المپیک ۲۰۰۴ آتن را در ۲۴ سالگی تجربه کرد؛ سال‌هایی که در اوج آمادگی به سر می‌برد و ستاره کشتی فرنگی جهان بود. نخستین تجربه المپیکی‌اش را در سیدنی با جوانی و کم‌تجربگی‌اش پشت‌سر گذاشت.

سال ۲۰۰۰ او تازه دوبنده تیم ملی بزرگسالان را به تن کرده بود. چند ماه قبل‌ از حضور در المپیک در مسابقات کشتی قهرمانی آسیا روی تشک رفت و مدال برنز ۵۴ کیلوگرم را کسب کرد. کسب مدال برنز قهرمانی آسیا امیدها برای این‌که کاروان ایران از سیدنی یک مدال کشتی فرنگی کسب کند را بیشتر کرد. اما در سیدنی به جوانی و کم‌تجربگی‌اش باخت و نتیجه نگرفت. ابتدا پیتر سوویلا از جمهوری چک را ۸ – ۲ شکست داد، اما در کشتی دوم به وانگ هویی از چین باخت و حذف شد.

با این حال پس از المپیک سیدنی، رنگرز ستاره کشتی فرنگی جهان شد. سال ۲۰۰۱ مدال قهرمان جهان شد و پس از ۳۲ سال مدال یک مدال طلای جهانی برای کشتی فرنگی ایران کسب کرد. درخشش او در مسابقات قهرمانی جهان سال ۲۰۰۲ نیز ادامه یافت و در آستانه کسب مدال طلا با یک اشتباه عجیب از صعود به فینال بازماند و برنز مسابقات را کسب کرد.

در نیمه‌نهایی مقابل گوکولوف ترکمنستانی ۱۱ - ۰ از حریف پیش بود و با این تصور که داور پایان کشتی را اعلام کرده حریف خود را را رها کرد و مشغول خوشحالی صعودش به فینال شد، اما داور سوت پایان را نزده بود و حریف با غافلگیری شانه‌های رنگرز را به تشک چسباند و او را ضربه فنی کرد.

پاریس ۲۰۲۴؛ فرصت جبران «حسرت بزرگ» رنگرز + فیلم

ناکامی در آتن

رنگرز در سال‌های ۲۰۰۱ و ۲۰۰۲ آن‌قدر حرفه‌ای و درخشان ظاهر شده بود که در هر ۲ سال به عنوان فنی‌ترین فرنگی‌کار جهان انتخاب شد. سال ۲۰۰۴ او کشتی‌گیری باتجربه و مشهور بود که امید کسب مدال بالایی از المپیک آتن داشت. اما قرعه سختی که به نام او افتاد کارش را با مشکل مواجه کرد.

فرنگی‌کار نوشهری باید در نخستین کشتی به مصاف لازارو ریواس کوبایی قهرمان جهان در سال ۱۹۹۹ و نایب‌قهرمان المپیک سیدنی می‌رفت. رنگرز وقت نخست را ۵ - ۳ واگذار کرد و در اواخر وقت دوم کشتی در حالی که فاصله را به یک امتیاز رسانده بود و قصد داشت با یک بارانداز حریف را شکست دهد، مقابل حریف کشتی‌بلد کوبایی به گفته خودش در یک ثانیه غفلت بدل خورد و ۶ – ۴ کشتی را واگذار کرد. او در کشتی دوم توانست سمیر بن شیف از الجزایر را ۱۱ – ۰ شکست دهد، اما حذف ریواس باعث شد رنگرز هم از رقابت‌ها حذف شود و به این ترتیب دومین و آخرین تجربه المپیکی ستاره مازندرانی کشتی فرنگی جهان در سالن انولوییزای آتن با ناکامی ثبت شد.

رنگرز به عنوان فرنگی‌کاری که با درخشش در میادین جهانی و کسب مدال طلا، کشتی فرنگی ایران را پس از سه دهه بار دیگر عنوان‌دار کرد و به خودباوری رساند، در گفت‌وگوهای مختلفی عنوان کرده که دست نیافتن به مدال المپیک برای او حسرتی بزرگ و همیشگی است.

جبران حسرت بزرگ

حالا حسن رنگرز در پاریس به دنبال پایان دادن به این حسرت بزرگ و همیشگی است. او در گفت‌وگویی که با ایرنا داشت نیز به همین موضوع اشاره کرده بود و گفت که یکی از دلایل بازگشتش به کشتی کسب مدال المپیکی در کسوت سرمربیگری است:

«حسرت المپیک بزرگترین حسرت یک ورزشکار است که به مدال دنیا می‌رسد. یکی از دلایل این‌که این افتخار نصیبم شد تا به عنوان عضوی کوچک به این عرصه برگردم این بود که کار ناتمام دوران کشتی‌گیری‌ام را برای گرفتن مدال المپیک با این بچه‌ها تمام کنم. این یکی از حسرت‌های دائمی است. امیدوارم و تلاشم این است که بشود این کم‌کاری را نسبت به ورزش کشور در قامت کشتی‌گیر، الان به عنوان مسئول فنی برطرف کنم. »

پاریس ۲۰۲۴؛ فرصت جبران «حسرت بزرگ» رنگرز + فیلم

این جمله‌ها بخشی از اظهارات حسن رنگرز است که در گفت‌وگو با ایرنا عنوان کرده بود. او سه روز نفس‌گیر را در سومین تجربه المپیکی‌اش تجربه می‌کند و امیدوار است که «حسرت بزرگ» زندگی‌اش یعنی ناکامی در سیدنی ۲۰۰۰ و آتن ۲۰۰۴ و دور ماندن از مدال المپیک را با کسب موفقیت در قامت سرمربی تیم ملی کشتی فرنگی جبران کند.

عملکرد موفق رنگرز در هدایت تیم ملی کشتی فرنگی

او که از سال ۲۰۱۶ مدرس اتحادیه جهانی کشتی است، شهریور ۱۴۰۱ پس از خداحافظی محمد بنا به عنوان سرمربی تیم ملی کشتی فرنگی انتخاب شد و سکان هدایت این تیم را بر عهده گرفت. تیم ملی کشتی فرنگی ایران با سرمربیگری حسن رنگرز مهر ۱۴۰۲ در رقابت‌های کشتی فرنگی ۲۰۲۳ قهرمانی جهان توانست با یک طلا، یک نقره و سه برنز نایب‌قهرمان جهان شود. چند روز پس از این مسابقات نیز رنگرز و شاگردانش در المپیک آسیایی هانگژو با کسب ۲ طلا، ۲ نقره و یک برنز قهرمان شد و فروردین امسال هم عنوان قهرمانی مسابقات آسیایی قرقیزستان را کسب کرد.

کشتی فرنگی ایران در هر ۶ وزن المپیکی نماینده دارد و رنگرز امیدوار است که روند موفقیت‌های تیم ملی در زمان سرمربیگری‌اش با کسب نتایجی قابل قبول در المپیک ادامه یابد و البته بخشی از حسرت بزرگ زندگی‌اش را جبران کند. البته رنگرز به این هدف نگاهی واقع‌بینانه دارد و معتقد است که کسب یک نشان طلا در المپیک نتیجه خوبی است.

پاریس ۲۰۲۴؛ فرصت جبران «حسرت بزرگ» رنگرز + فیلم

او اردیبهشت امسال در حاشیه رقابت‌های کشتی فرنگی جام تختی که به میزبانی اهواز برگزار شده بود گفت: «انتظار بالا از کشتی در المپیک باعث فشار روانی روی کشتی‌گیران می‌شود. کشتی فرنگی ایران با شایستگی تمام موفق به کسب هر ۶ سهمیه المپیک شد و کسب یک‌نشان طلا در المپیک نتیجه خوبی است. در رقابت‌های المپیک خیلی به تعداد و کمیت امتیاز نمی‌دهند، بلکه کیفیت نتیجه‌ ورزشکاران بسیار مهم است. لذا امیدوارم بتوانیم بهترین نتایج را در المپیک کسب کنیم. »

مهدی محسن‌نژاد در ۶۰ کیلوگرم، سعید اسماعیلی در ۶۷ کیلوگرم، امین کاویانی‌نژاد در ۷۷ کیلوگرم، علیرضا مُهمدی در ۸۷ کیلوگرم، محمدهادی ساروی در ۹۷ کیلوگرم و امین میرزازاده در ۱۳۰ کیلوگرم اعضای تیم ملی کشتی فرنگی را در المپیک تشکیل می‌دهند.

کار فرنگی‌کاران امروز با روی تشک رفتن کشتی‌گیران وزن‌های ۶۰ کیلوگرم و ۱۳۰ کیلوگرم آغاز می‌شود و تا پنجشنبه ۱۸ مرداد ادامه دارد.

محمدهادی ساروی تنها کشتی‌گیر مازندرانی عضو تیم ملی کشتی فرنگی ایران در المپیک پاریس است. حسین حسین‌زاده و مجید رمضانی(مربی) ، امید شایگان(سرپرست) و امین حق‌پناه(ماساژور) نیز مازندرانی‌های تیم ملی کشتی فرنگی در این رقابت‌ها هستند.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha