اعتراض رئیس‌جمهوری ونزوئلا به اتحادیه اروپا

تهران- ایرنا- رئیس‌جمهوری ونزوئلا در پی اظهارات مداخله‌جویانه اتحادیه اروپا و مسئول سیاست خارجی این اتحادیه در مورد تظاهرات‌های اعتراضی در این کشور به دنبال اعلام نتایج رسمی انتخابات ریاست جمهوری، این بلوک را «مایه شرمساری» توصیف کرد.

به گزارش روز دوشنبه ایرنا از خبرگزاری افه، نیکلاس مادورو رئیس‌جمهوری ونزوئلا در رویدادی در جمع نیروهای پلیس گارد ملی بولیواری تصریح کرد: اتحادیه اروپا بر مواضع پوچ خود پافشاری می‌کند، همان اتحادیه اروپا که (خوان) گوایدو (رئیس‌جمهوری خودخوانده سابق مورد حمایت آمریکا) را به رسمیت شناخت، یک بلوک شرم‌آور است، آقای (جوسپ) بورل (مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا) مایه شرمساری است، او اوکراین را به جنگ کشاند و اکنون از مسئولیت خود شانه خالی می‌کند، در برابر کشتار غزه و نسل‌کشی سکوت می‌کند.

مادورو اتحادیه اروپا را به دلیل درخواست از مقام‌های ونزوئلایی برای احترام‌ گذاشتن به تظاهراتی که علیه نتایج رسمی که توسط شورای ملی انتخابات منتشر شده، مورد انتقاد قرار داد و گفت: آقای بورل می‌گوید که در ونزوئلا، تظاهرات مسالمت‌آمیز سرکوب می‌شود. مسالمت‌آمیز؟ آن هم زمانی که به مردم و بیمارستان‌ها و مدارس حمله می‌کنند.

اتحادیه اروپا دیروز یکشنبه این موضع خود را تکرار کرد که «وقایع ونزوئلا را با نگرانی دنبال می‌کند» و «بررسی مستقل بیشتر سوابق انتخاباتی» را خواستار شد که طبق آن‌ها، نیکلاس مادورو، رئیس‌جمهوری کنونی این کشور حوزه کارائیب به عنوان نامزد پیروز انتخاب شد.

اتحادیه اروپا در بیانیه‌ای ادعا کرد: گزارش‌های هیات‌های نظارت بین‌المللی انتخابات به وضوح بیان می‌کنند که انتخابات ریاست‌جمهوری ۲۸ ژوئیه (هفتم مرداد) با استانداردهای بین‌المللی یکپارچگی انتخاباتی مطابقت نداشت.

این بلوک اروپایی از نهاد مسئول انتخابات ونزوئلا خواست تا صورتجلسه رسمی شعب رای‌گیری را منتشر کند، زیرا «بدون شواهد تاییدکننده، نتایج منتشر شده در دوم اوت (جمعه/ ۱۲ مرداد) توسط شورای ملی انتخابات قابل به رسمیت شناخته شدن نیست».

اتحادیه اروپا همچنین از مقام‌های ونزوئلا خواست تا به اعتراض‌های ایجاد شده در شهرهای مختلف این کشور احترام بگذارند.

رهبران اروپایی در بیانیه خود نسبت به وضعیت سیاسی در ونزوئلا ابراز نگرانی و اعلام کردند که بازداشت رهبران سیاسی را به شدت محکوم می‌کنند.

شورای ملی انتخابات ونزوئلا جمعه شب با انتشار آمار جدیدی از نتایج انتخابات این کشور اعلام کرد که نیکلاس مادورو با کسب ۵۲ درصد آرا بار دیگر به عنوان رئیس‌جمهوری ونزوئلا انتخاب شده است.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha