۱۵ مرداد ۱۴۰۳، ۱۰:۳۳
کد خبرنگار: 1229
کد خبر: 85558811
T T
۰ نفر

برچسب‌ها

یک مقام ارتش فرانسه خواستار تسریع و تقویت نظامی برای حمله احتمالی روسیه شد

تهران- ایرنا- «ژنرال برتراند توژوز» فرمانده نیروی زمینی فرانسه در اروپا خواستار تقویت و بهبود حرکت تجهیزات نظامی در سراسر این قاره و به ویژه در مرزهای ناتو برای مقابله با حمله احتمالی روسیه شد.

به گزارش روز دوشنبه ایرنا از نشریه پولیتیکو، توژوز در گفت‌وگو با این نشریه گفت که اتحادیه اروپا باید خود را در زمینه حرکت تجهیزات نظامی تقویت کند، اما این کار آسانی نیست.

وی افزود: اگر اروپا می‌خواهد از حمله احتمالی روسیه جلوگیری کند، باید اقدامات بسیار بهتری از انتقال تانک‌ها، نیروها و مهمات را در سراسر این قاره انجام دهد.

این ژنرال فرانسوی خاطرنشان کرد: در طول جنگ سرد، کشورها به جابجایی تجهیزات نظامی عادت داشتند؛ اقدامی که در آن زمان بسیار ساده بود اما این امر به تدریج بسیار پیچیده شده است.

به نوشته پولیتیکو، در صورت حمله احتمالی روسیه به یکی از کشورهای عضو ناتو، سربازان اروپایی و آمریکایی باید در سریع ترین زمان ممکن خود را به مرزهای شرقی این ائتلاف برسانند. اما موانع کنونی برای حرکت سریع شامل فرآیندهای اداری طولانی و پراکنده برای انتقال تجهیزات جنگی به آن سوی مرزها، زیرساخت های ناکافی از جمله پل ها و تونل ها برای جابجایی خودروهای زرهی و کمبود ظرفیت حمل و نقل مانند واگن‌های ریلی این وضعیت را دشوار ساخته است.

وزرای امور خارجه اتحادیه اروپا در ماه مه (اردیبهشت)، خطاب به دولت های عضو از آنها خواست تا تعهد تحرک نظامی این اتحادیه را اجرا کنند؛ تعهداتی که براساس آن کشورهای عضو باید برای سرمایه‌گذاری در زیرساخت‌ها و اطمینان از دسترسی به جاده‌ها، راه‌آهن و دیگر روش‌های حمل‌ونقل برای نیروهای مسلح وارد عمل شوند.

فرانسه یک ماه بعد و در ماه ژوئن (خرداد و تیر) اعلام کرد که به توافق نامه ای که پیش‌تر به امضای لهستان، آلمان و هلند برای ایجاد یک کریدور ترانزیتی نظامی رسیده بود، می پیوندد. اندکی بعد و در ماه ژوئیه (تیر و مرداد)، یونان، بلغارستان و رومانی نیز توافق نامه‌ای را برای همکاری در زمینه تحرک نظامی برون مرزی امضا کردند.

این نشریه در ادامه یادآور شده است که ارتش فرانسه در بهار ۲۰۲۲ و زمانی که در پاسخ به حمله روسیه به اوکراین، یک گردان به رومانی اعزام کرد، متوجه شد که عبور از اروپا تا چه اندازه دشوار است.

ژنرال توژوز نیز در همین زمینه تشریح کرد: ما تشریفات اداری بسیار زیادی داریم. وی به عنوان مثال به ارسال تانک برای جنگ اوکراین اشاره کرد که مقامات گمرک آلمان اجازه عبور تانک های فرانسوی را به دلیل تشریات اداری پیچیده ندادند.

این مقام ارتش فرانسه چالش دیگر را ناکارآمدی سربازان در مهارت های مهم و کلیدی دانست و افزود: سربازان ارتش فرانسه که دهه های گذشته را در جنگ در افغانستان و منطقه ساحل غرب آفریقا گذرانده است، نزدیک به ۲۰ سال است که تجهیزات نظامی را در قطار بارگیری نکرده اند.

توژوز اذعان کرد که بهبود حرکت نظامی کار آسانی نیست و مستلزم تمرکز سیاستگذاران بر قوانین حمل و نقل ریلی است. چراکه به گفته وی راه‌آهن هنوز هم عملی‌ترین راه برای جابجایی تانک‌ها است.

وی همچنین خواستار کاهش هزینه های دسترسی شد. به گفته توژوز، ارتش فرانسه در حال حاضر سالانه ۳۰ میلیون یورو برای تضمین دسترسی شبانه روزی به قطارهای بین قاره‌ای پرداخت می کند و از همین رو ابراز امیدواری کرد که دسترسی به قطار بدون پرداخت ممکن گردد.

بن هاجس ژنرال بازنشسته و فرمانده پیشین ارتش آمریکا در اروپا نیز در همین زمینه به پولیتیکو گفت که الحاق کریمه به روسیه در سال ۲۰۱۴ « زنگ خطری» در مورد نیاز به بهبود حرکت نظامی بود.

او افزود که از آن زمان به بعد، پیشرفت هایی صورت گرفته است، اما مشکلاتی همچنان وجود دارد.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha