بیمه هنرمندان صنایع‌دستی سیستان و بلوچستان؛ وعده‌ای که عملی شد

زاهدان - ایرنا - سیستان و بلوچستان مهد هنر با تنوع صنایع دستی است که بارقه امید بیمه به خانه هنرمندانش رسیده، سرزمینی که دختران و مادران هنرمند در آن حرف اول را می زنند.

به گزارش ایرنا، سیستان و بلوچستان سرزمینی که در جنوب شرق ایران قرار گرفته و با وجود منابع غنی و ارزشمندش، همچنان از نظر توسعه جزو استان های کم برخوردار است.

این سرزمین با بیش از یک‌هزار هنرمند یکی از هنرپرورترین سرزمین های ایران است که بخشی از این هنرمندان را خانواده هنرمندان صنایع دستی تشکیل می دهد و از همه مهمتر جمعیت قابل توجهی از این خانواده هنرمند، زنان بلوچ و سیستانی است.

بیمه که در چند سال گذشته با مساله عدم تامین اعتبار روبرو بود و روی زمین مانده بود در دولت قبل و با پیگیری ویژه وزیر میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری و با دستور رئیس جمهور شهید توانست از این رکود چند ساله در بیاید.

سیدعزت الله ضرغامی هم پس از حل این مهم، نوید آن را به هنرمندان داد و برنامه‌ی اجرایی شدن آن آغاز شد، سیستان و بلوچستان هم سهم خود را از این نوید آینده بخش گرفت و بیمه بارقه امید برای هنرمندان شد آنقدر نویدبخش بود که هنرمندان خصوصا زنان نسبت به این مهم انگیزه گرفتند.

بیمه هنرمندان صنایع‌دستی سیستان و بلوچستان؛ وعده‌ای که عملی شد

خدمت بیمه هنرمندان در دولت چهاردهم هم دنبال شود

یکی از هنرمندان صنایع دستی سیستان و بلوچستان گفت: بیمه برای هنرمند یعنی حمایت واقعی و امید برای تداوم بهتر و بیشتر فعالیت هایش، انگیزه برای گسترش و توسعه؛ بیمه واقعا برای هنرمند اهمیت دارد و من به شدت موافق حمایت بیمه‌ای از هنرمندان همانند خودم هستم.

سمیه شفیقی بیان کرد: بیمه می تواند توانایی اکتفا را در فرد ارتقا دهد و پشتوانه و دلگرمی باشد حالا هنرمند رغبت می کند که به چهار تا جوان و دوستدار هنر هم بگوید که وارد این عرصه کاری شوند و مشوق دیگران باشد.

این جوان که ساکن روستایی از دل سیستان و بلوچستان است، ادامه داد: بیمه برای بیشتر هنرمندان این گروه شغلی مهم است، این که نوع این بیمه چگونه باشد شاید تاثیر چندانی ندارد، بیشتر هنرمندان به دلیل هنر خود ممکن است دچار کارافتادگی اعضایی مانند دست و گردن و چشم شوند و همین می‌طلبد که هزینه‌های قابل توجه درمان را از راه‌های مختلفی تامین کنند، بیمه بهترین و مهمترین پوشش حمایتی است.

بیمه می تواند توانایی اکتفا را در فرد ارتقا دهد و پشتوانه و دلگرمی باشد حالا هنرمند رغبت می کند که به چهار تا جوان و دوستدار هنر هم بگوید که وارد این عرصه کاری شوند و مشوق دیگران باشد

احسان واعظی سربری هنرمند صنایع دستی سیستان و بلوچستانی است که حدود ۳۰ سال دارد، با بیان اینکه هنرمند صنایع دستی بیمه را به عنوان یک نیاز جدی می شناسد، افزود: وقتی بیمه را دنبال می‌کردم هر بار با در بسته روبرو می شدم که مساله عدم بودجه را پیش می کشیدند اما اخیرا به دنبال پییگری مجدد به معاون صنایع دستی و هنرهای سنتی کشور گفتند که به دستور رئیس جمهوری بودجه بیمه وصول شده و ما می توانیم ثبت نام کنیم.

وی اظهار کرد: فرایند را به خوبی سپری کردیم اما تامین اجتماعی همراهی نمی کند و می گوید که پرونده زیاد است منتظر نتیجه تهران هستیم؛ اما اداره کل میراث فرهنگی به سرعت فرایند ما را سپری کرد.

این هنرمند جوان سیستان و بلوچستانی با تاکید بر اینکه در زمینه هنر و صنایع دستی حمایت جدی دولت لازم است، گفت: امیدوارم مانند دولت قبلی که در زمینه بیمه همراه هنرمندان بود، دولت جدید هم این حمایت را داشته باشد و هنرمندان را بویژه در مناطقی مانند سیستان و بلوچستان مورد توجه قرار دهد.

وی که در حیطه تولید زیورآلات مخصوص زنان بلوچستان و سیستان فعالیت می کند، نسبت به لزوم اعطای تسهیلات و کمک به جذب سرمایه در گردش تاکید کرد و ادامه داد: بیمه برای تداوم فعالیت هنرمند ضروری است، بازنشستگی و خدمات درمانی آن ارزشمند است و حداقل حمایتی است که می توان از هنرمندان واقعی صنایع دستی داشت.

بیمه هنرمندان صنایع‌دستی سیستان و بلوچستان؛ وعده‌ای که عملی شد

بیمه ضرورتی غیرقابل انکار است

مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی سیستان و بلوچستان با اشاره به مساله بیمه و اهمیت آن، اظهار کرد: حمایت و پوشش بیمه ای صنعتگران یک ضرورت غیرقابل انکار است که اجرای کامل آن علاوه بر تقویت روحیه پیشکسوتان و چهره های نام آشنای این عرصه، موجب ورود نسل جدید و قشر جوان و نوجوان می شود و گام موثری در معرفی و زنده نگه‌داشتن صنایع دستی در نقاط مختلف کشور و بویژه در استان محسوب می شود.

محمدهادی طهرانی‌مقدم با تاکید بر اینکه دایر شدن بیمه برای صنعتگران بارقه های پر فروغی از امید را در دل آنها روشن کرد، افزود: بیمه نشان دهنده عزم و اراده جدی وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی و مقام عالی وزارت در حمایت از هنرمندان صنایع دستی بود که با جدیت پیگیری شد و به فضل الهی نیز ماحصل آن تقویت انگیزه صنعتگران و خانواده های آنها برای گام نهادن در این مسیر بود.

وی با اشاره به اینکه هم اکنون ۷۰۹ نفر از صنعتگران سیستان و بلوچستان دارای بیمه تامین اجتماعی فعال و دایر هستند، تاکید کرد: پس از اقدام تحسین برانگیز وزارت میراث فرهنگی مبنی بر ابلاغ بیمه هنرمندان صنایع دستی، پیش بینی می شود که صنعتگران میل و اقبال بیشتری برای نام نویسی بیمه تامین اجتماعی داشته باشند و سال ۱۴۰۳ شاهد رشد چشمگیر بیمه شدگان در این استان باشیم.

۷۰۹ نفر از صنعتگران سیستان و بلوچستان دارای بیمه تامین اجتماعی فعال و دایر هستند

مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی سیستان و بلوچستان با اشاره به اینکه ۴۰۰ هنرمند صنایع دستی نیز از طریق صندوق بیمه اجتماعی کشاورزان، روستاییان و عشایر دارای این بیمه هستند و از مزایای بازنشستگی آنها بهره مند خواهند شد، گفت: با توجه به اینکه سیستان وبلوچستان دارای تنوع زیادی در حوزه صنایع دستی است و بسیاری از صنعتگران نیز نان آور خانه و سرپرست خانوار هستند نیاز داریم تا هنرمندان و صنعتگران این استان به طور ویژه دیده شده و مورد حمایت قرار گیرند چرا که تعداد زیادی از بیمه شدگان سابق به دلیل عدم توانایی در پرداخت حق بیمه ماهیانه و باوجود میل باطنی خود ناچار به قطع بیمه شده اند.

وی تاکید کرد: حال که شاهد اقدام ارزشمند وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی بوده ایم نیاز است تا دولت نیز به طور کامل این طرح را مورد حمایت قرار داده و با تخصیص اعتبارات مورد نیاز و ارائه مشوق های ویژه، هنرمندان صنایع دستی را که سفیران هنر، تاریخ و آثار ارزشمند این کشور هستند را زیر چتر حمایتی خود قرار دهد.

طهرانی مقدم ادامه داد: باید سازمان تامین اجتماعی نیز مسیر نام نویسی صنعتگران را هموار کند و این مهم در نمایندگی استان ها و شهرستان ها نیز ابلاغ شود و نباید کار به گونه ای پیش برود که یک هنرمند آن قدر درگیر بروکراسی های اداری شود که دیگر تمایلی به نام نویسی و فعال کردن بیمه خود نداشته باشد.

وی خاطرنشان کرد: سیستان و بلوچستان به دلیل شرایطی که دارد می توان گفت بخش عمده از صنعتگران استان را بانوان تشکیل می دهند که این مهم گامی موثر و ارزشمند در راستای حمایت از زنان و بانوان این سرزمین محسوب می شود.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha