فعال اقتصادی فارس: خسارت ناشی از قطع برق به صنایع پرداخت شود

شیراز- ایرنا- نایب رییس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی فارس گفت: بر اساس رای و تصمیم شورای رقابت، شرکت مدیریت تولید، انتقال و توزیع برق ایران (توانیر) باید خسارتی را که در نتیجه قطعی برق و ناترازی انرژی به واحدهای تولیدی و بنگاه ها وارد می شود پرداخت کند.

جمال رازقی، دوشنبه در گفت و گو با ایرنا افزود: مشکل ناترازی انرژی در صنعت و خاموشی برق صنایع موضوع مقطعی و کوتاه مدت نیست و هر ساله در فصول مختلف سال شاهد اعمال محدودیت‌هایی در این زمینه بر صنایع هستیم و به رغم وارد آمدن خسارت‌های سنگین هیچ مقام و دستگاهی هم خود را پاسخگو نمی داند.

وی ادامه داد: به دنبال چند فقره شکایت که واحدهای تولیدی از شرکت توانیر داشتند، شورای رقابت با بررسی کارشناسی موارد مطرح شده، بروز رویه ضدرقابتی و سوء استفاده از وضعیت مسلط را تایید و این شرکت را به درج وجه التزام قطع برق در قراردادهای منعقده ملزم کرده است.

او اظهار کرد: بر اساس قراردادهای منعقده بین واحدهای تولیدی و شرکت توانیر، اگر این شرکت نتواند برق واحدها و صنایع را تامین کند، ملزم به جبران خسارت و ارائه وجه التزام موضوع ماده ۲۵ قانون بهبود مستمر محیط کسب و کار است که بر اساس تصمیم شورای رقابت و الزام این واحدها باید از این اختیار قانونی استفاده کنند.

فعال اقتصادی فارس: خسارت ناشی از قطع برق به صنایع پرداخت شود

نایب رییس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی فارس گفت: با توجه به اینکه شرکت توانیر در قراردادهای منعقده با واحدهای تولیدی شرط وجه التزام موضوع ماده ۲۵ قانون بهبود مستمر محیط کسب و کار را در نظر نگرفته، این اقدام موجب سوء استفاده از وضعیت اقتصادی مسلط از طریق تحمیل شرایط قراردادی غیر منصفانه شده است.

رازقی افزود: لذا شورای رقابت به اتفاق آرا، شکایت وارده را موجب بروز رویه ضد رقابتی موضوع جزء ۲ بند ط ماده ۴۵ قانون اجرای سیاست‌های کلی اصل ۴۴ قانون اساسی تشخیص داده و با استناد به بند سه ماده ۶۱، شرکت توانیر را ملزم به توقف رویه ضدرقابتی و درج یک بند در قراردادهای منعقده با واحدهای تولیدی با عنوان وجه التزام قطع برق کرده است.

وی ادامه داد: همچنین شورای رقابت به اتفاق آرا مقرر کرد که با توجه به ماده پنج آیین نامه اجرایی ماده ۲۵ قانون بهبود مستمر محیط کسب و کار، سازمان برنامه و بودجه کشور در مورد درج اعتبارات لازم در لوایح بودجه سالانه کل کشور به منظور فراهم کردن شرایط جبران خسارت ناشی از قطع برق از سوی دولت به دلیل کمبودهای مقطعی، اقدامات لازم را انجام دهد.

او اظهار کرد: موضوع بحث قطع برق صنایع در حوزه مدیریت مصرف اعلام می‌شود که اما این رویه درست نیست و باید با مدیریت مصرف سایر بخش‌ها از جمله بخش خانگی و واحدهای تجاری نیز زمینه لازم برای تامین برق فراهم شود.

نایب رییس اتاق بازرگانی فارس گفت: با توجه به اینکه هزینه‌های ناشی از قطع برق در صنایع بسیار سنگین است و ضررهای آن موجب توقف تولید می‌شود، این هزینه‌ها عمدتا بر قیمت نهایی تولید و افزایش تورم هم اثر می‌گذارد و این مصرف کننده نهایی یعنی مردم هستند که بهای این سوء مدیریت در تامین انرژی را می‌پردازند.

رازقی افزود: برخی از واحدها امکان لحاظ خاموشی ندارند اما مسئولان بدون توجه به مسایل بخش تولید و بدون اطلاع رسانی قبلی، اقدام به اعمال خاموشی های برق می‌کنند که این کار به طور مستقیم بر توقف روند تولید اثر می گذارد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha