بیش از ۶ هزار دانش‌آموز در طرح نماد غربالگری شدند

تهران- ایرنا- معاون پرورشی و فرهنگی وزارت آموزش و پرورش گفت: بیش از ۶ میلیون دانش آموز در حوزه نماد (نظام مراقبت اجتماعی دانش آموزان) غربالگری شدند و مصاحبه‌های آنها در حال انجام است.

به گزارش خبرنگار گروه جامعه ایرنا، حجت‌الاسلام محمدحسین پورثانی روز دوشنبه در نشست خبری اظهار کرد: آیین نامه طرح نماد ابلاغ شده و سازمان های مرتبط مانند بهزیستی و برنامه و بودجه وظایف خود را براساس آیین‌نامه انجام می‌دهند.

وی افزود: اکنون ۶۵۰ مرکز مشاوره در مناطق داریم و ۱۵ هزار مربی پرورشی و مشاور در آزمون استخدامی امسال جذب می‌شوند.

معاون وزیر آموزش و پرورش ادامه داد: همچنین برای طرح نماد در حوزه تولید فضای ارتقایی ۳۲ پروتکل علمی برای مصاحبه تشخیصی دانش‌آموزان انجام و خط ۱۵۷۰ در همه استان‌ها فعال شده است.

حجت‌الاسلام پورثانی یادآورشد: اکنون تهیه نقشه خطرپذیری بر اساس نتایج غربالگری صورت گرفته است و پیش‌بینی می‌کنیم که ۵ درصد از دانش آموزان نیازمند بررسی بیشتر هستند.

وی یادآورشد: بیش از ۲۰۸ هزار مصاحبه تشخیصی هم برای گروه‌های هدف صورت گرفته و تا ۱۵ مرداد امسال ۱۱۶ هزار مدرسه وارد سامانه نماد شدند و اطلاعات در زمینه آسیب‌های اجتماعی را ثبت کردند.

معاون پرورشی و فرهنگی وزارت آموزش و پرورش همچنین درباره برنامه‌های تابستانی دانش آموزان اظهار داشت: ۱۲۰۰ دانش‌آموز در اردوی ملی دانش‌آموزان شرکت می‌کنند که این هفته اردوی پسران و هفته آینده اردوی دختران برگزار می‌شود.

حجت الاسلام پورثانی به فرآیند هدایت تحصیلی دانش‌آموزان اشاره و خاطر نشان کرد: هدایت تحصیلی امسال در مقایسه با سال گذشته ۲ هفته زودتر آغاز شد و اکنون در مرحله جبران نمرات برای دانش‌آموزانی هستیم که می‌خواهند تغییر رشته دهند.

وی گفت: اعزام دانش‌آموزان و دانشجومعلمان را به مراسم اربعین حسینی خواهیم داشت و موکب‌های اربعین در مدارس و پایگاه‌های دانش‌آموزی و در مرزهای خروجی کشور راه اندازی می شود.

معاون وزیر آموزش و پرورش بیان کرد: پیش بینی می‌کنیم ۱۵ هزار دانش‌آموز از طریق مدارس به مراسم اربعین حسینی اعزام شوند.

حجت الاسلام پروثانی افزود: اکنون در ۶ استان مرزی موکب‌های دانش‌آموزی مستقر شده است و سال گذشته برای نخستین بار مجوز اربعین حسینی برای مدارس صادر شد و به جز اعزام توسط مدارس، اعزام‌های تجمیعی را هم خواهیم داشت.

وی درباره آیین نامه جذب نخبگان در دانشگاه فرهنگیان توضیح داد: دانش‌آموز برگزیده در مسابقات قرآنی، فرهنگی و هنری، جشنواره خوارزمی، مدال‌آور در المپیادها بدون کنکور به دانشگاه فرهنگیان راه می‌یابند.

حجت الاسلام پورثانی ادامه داد: حداقل ۱۰ درصد ظرفیت دانشگاه فرهنگیان به پذیرش آنها اختصاص می‌یابد.این گروه از دانش‌آموزان مهر امسال وارد دانشگاه فرهنگیان می‌شوند.

وی ادامه داد: برنامه‌های تدوین شده توسط معاونت پرورشی با نیازهای دانش‌آموزان سازگار نبود بنابراین در برنامه کافه دخترانه به دانش‌آموزان گفتیم که خودشان برنامه مدنظررا طراحی کنند و در حال برنامه ریزی هستیم تا در اردوگاه‌ها اتفاقات ویژه رخ دهد که متناسب با روحیات دانش‌آموزان باشد.

معاون وزیر آموزش و پرورش ادامه داد: تا زمانی که مدرسه مکانی برای آموزش صرف باشد، سلامت روان دانش آموزان به مخاطره می‌افتد، از این رو باید دانش‌آموز در مدرسه محصور در ساحت علمی نشود و باید ساحت‌های دیگر را هم فعال کنیم‌.

حجت‌الاسلام پورثانی در پاسخ به پرسشی درباره وضعیت دانش‌آموزان اتباع گفت: برنامه درسی و پرورشی این دانش‌آموزان که در مدارس ایرانی تحصیل می‌کنند همانند دانش‌آموزان ایرانی است.

وی افزود: یکی از جدی ترین مسائل در نظرخواهی از کارشناسان این بود که برنامه‌های پرورشی برای دانش‌آموزان جذاب نیست و در حال تغییر برنامه‌ها هستیم. اکنون تمام دانش‌آموزان حداقل یک خدمت پرورشی می‌گیرند از یک اردوی محدود تا برنامه‌های بیشتر اما مهم این است که برنامه‌ها چقدر موثر بودند و باید بتوانیم اثرگذاری برنامه‌های تربیتی در دانش‌آموزان را احصا کنیم.

معاون پرورشی و فرهنگی وزارت آموزش و پرورش در پاسخ به این پرسش که بیشترین میزان تماس‌ها در حوزه سلامت و آسیب‌های اجتماعی چیست، تاکید کرد: بیشترین تماس‌ها با سامانه تلفنی ۱۵۷۰ در بحث تعارضات فرزندان و والدین و هدایت تحصیلی است.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha