نزدیک به یک‌هزار جوان مهابادی در دوره‌های مهارت‌آموزی شرکت کرده اند

مهاباد- ایرنا- مهارت آموزی و توجه به آموزش های عملی پیش نیاز اصلی برای توانایی ایجاد اشتغال و کارآفرینی و همچنین غلبه بر بیکاری در دنیای امروز است که در این راستا کلاس های مهارتی در مهاباد نیز راه اندازی شده و از ابتدای امسال ۹۶۴ جوان در این شهرستان در دوره های مهارت آموزی حضور یافته اند.

به گزارش خبرنگار ایرنا، برای همگان مشخص است که در دنیای امروز بدون داشتن حرفه و مهارت خاص نمی تواند حرفی برای گفتن داشت و شرایط جامعه همواره بر وفق مراد افراد دارای مهارت است.

مهارت آموزی و کسب تخصص و توانمندی های لازم در شرایطی که تحصیلات دانشگاهی به تنهایی قادر به تامین مقدمات لازم برای ورود به بازار کار نیست، یکی از مهمترین عوامل مورد نیاز برای دستیابی به اشتغال پایدار است که سازمان فنی وحرفه ای برای تحقق آن به صورت مستمر پیگیری می کند.

بر این اساس متقاضیان کسب و کار و یا افرادی که خواهان تکمیل مهارت خود هستند، می توانند با دریافت آموزش های مهارتی سازمان فنی و حرفه ای و کسب مهارت ها و فنون مورد نیاز به صورت راحتری وارد بازار کار شوند و در مواردی حتی در مسیر کار آفرینی نیز گام بردارند.

در همین رابطه گفت و گویی با «هیمن هرمز یاری» رییس اداره فنی و حرفه ای مهاباد در خصوص عملکرد و برنامه های این سازمان انجام داده ایم.

ایرنا: برنامه کلاس های مهارت آموزی در تابستان و نحوه استقبال دانش آموزان را توضیح دهید.

هرمزیاری: طرح تابستانه مهارت با هدف ایجاد زمینه مناسب برای شناسایی استعدادهای مهارتی دانش‌آموزان، کمک به هدایت تحصیلی و شغلی آنان، کمک به خلاقیت، نوآوری و رشد مهارت‌های کسب و کار دانش‌آموزان شروع شده ولی تاکنون با استقبال خوبی مواجه نشده است.

امسال علاوه بر دوره های پیشین کلاس الکترونیک و خیاطی برای دانش آموزان پیش بینی شده که علی رغم ثبت نام و اعلام آمادگی ولی در حین برگزاری کلاس ها ظرفیت ۵۰ درصدی دوره ها پر شده است.

نزدیک به یک‌هزار جوان مهابادی در دوره‌های مهارت‌آموزی شرکت کرده اند

شرایط برگزاری دوره های آموزشی برای سایر متقاضیان بسیار پربارتر بوده و راه اندازی کلاس های تابستانی که به موجب پر کردن اوقات فراغت دانش آموزان برگزار می شود، کمتر مورد استقبال کامل قرار می گیرد.

ایرنا: در طول سال جاری وضعیت برگزاری کلاس های فنی و حرفه ای به چه صورت بوده و چقدر توانسته به بهبود وضعیت اشتغال جوانان و متقاضیان کسب و کار کمک کند؟

هرمزیاری: خوشبختانه در بخش کلاس های حرفه آموزی کلاس های مفیدی برای متقاضیان مهات آموزی برگزار شده و از ابتدای امسال تاکنون ۹۶۴ نفر شامل ۴۰۴ آقا و ۵۶۰ خانم از این دوره ای استفاده کردند.

از مجموع این افراد حدود ۵۰ درصد شامل ۴۵۰ نفر نیز موفق به کسب مدرک و گواهینامه شده اند که در ۷۰ کشور جهان قابل ترجمه و معتبر است.

ایرنا: در حوزه اشتغال و مهارت آموزی در سطح جامعه و کمک به ارتقای بهره وری و تحقق شعار سال چه اقدامات دیگری از طرف سازمان صورت گرفته است؟

هرمزیاری: امسال برای اولین بار افزایش مهارت نیروی انسانی شاغل در بخش اصناف و صنایع، به روز رسانی و همگام شدن با تغییرات فناوری جهت هم افزایی، استفاده بهینه از همه امکانات و بهره گیری از برنامه های آموزشی، در دستور کار این اداره کل قرار گرفته است.

در قالب این طرح برای واحدهای تولیدی و اصناف به صورت میدانی کارگاه های آموزشی و مهارت آموزی با کمک از مربیان فنی و حرفه ای و همچنین افراد صاحب تجربه و مهارت در حوزه مرتبط برگزار خواهد شد که در بهره وری بیشتر در بخش تولید و صنایع تاثیر مستقیم دارد.

ایرنا: در مورد امکانات و ظرفیت های آموزشی سازمان در مهاباد هم توضیحاتی بفرمایید؟

هرمزیاری: هم اکنون ۱۹ مربی در قالب ۱۷ کارگاه ثابت ۴۴ حرفه را به متقاضیان کسب و کار و حرفه آموزی به صورت روزانه مهارت های مختلف را به متقاضیان ارایه می کنند.

امید می رود با توجه به برنامه ریزی های صورت گرفته، استقبال بهتری از کلاس های مهارتی صورت گیرد چراکه در دنیای امروز، مهارت آموزی بیشترین سهم را در اشتغال و البته کارآفرینی به خود اختصاص داده است.

به گزارش ایرنا، ششم مرداد روز ملی کارآفرینی و ترویج آموزش‌های فنی و حرفه‌ای است، مهاباد با ۲۵۰ هزار نفر جمعیت دارای سه مرکز آموزش فنی و حرفه‌‍ای است.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha