جذب ۷۶ درصد دانشجویان دانشکده کارآفرینی به بازار کار

تهران- ایرنا- رئیس دانشکده کارآفرینی دانشگاه تهران از جذب ۷۶ درصد دانش‌آموختگان دانشکده کارآفرینی در بازار کار خبرداد.

به گزارش خبرنگار گروه علم‌ودانش ایرنا، جهانگیر یداللهی امروز (دوشنبه) در نشست مطبوعاتی اهمیت کارآفرینی در برنامه‌های توسعه درخصوص تاسیس دانشکده کارآفرینی با اعلام خبر بالا اظهار داشت: اقتصاد کشور همواره متکی به فروش نفت و ماهیت انحصاری دارد و این اقتصاد شکننده است و در برابر هر بحرانی دوام ندارد.

وی افزود: یکی از چالش‌های این اقتصاد، تحریم بین‌المللی است که کشور را با بحران مواجه می‌کند. بر این اساس رویکرد مناسب در این شرایط، اقتصادِ بخش خصوصی است و این اقتصادها بر پایه فعالیت و پویایی کارآفرینان شکل گرفته است. برای توسعه بخش خصوصی به کارآفرینان کارآمد نیاز داریم و جوانان باید در این راستا تربیت شوند. بنابراین رشته کارآفرینی طراحی و راه‌اندازی و به تبع آن دانشکده کارآفرینی تشکیل شد.

رئیس دانشکده کارآفرینی دانشگاه تهران گفت: رشته کارآفرینی و دانشکده‌ای با این عنوان برای اینکه اقتصاد ما از فروش مواد خام به اقتصاد دانش‌بنیان تبدیل شود به وجود آمد.

به گفته یداللهی دانشکده کارآفرینی چهار رشته ایجاد کسب و کار، توسعه کارافرینی، کارآفرینی سازمانی و کارآفرینی فناوری دارد. همچنین ۵۵ نفر عضو هیات علمی، ۶۳۵ دانشجوی ارشد و ۸۶ دانشجوی دکتری و ۳۱۰۰ دانش آموخته ارشد و ۹۰ دانش آموخته دکتری داریم. دانشجویان در این دانشکده به صورت رسمی از طریق کنکور وارد دانشگاه می‌شوند. ضمن اینکه دوره‌های آزاد هم بر مبنای سفارش صنایع مختلف و خدمات مشاوره و پژوهش ارائه می شود.


وی اظهارداشت: می‌توانیم در زمینه سیاستگذاری توسعه کارآفرینی، رفع موانع کارافرینی و توانمندسازی کارآفرینان به دولت چهاردهم کمک کنیم. این دانشکده می‌تواند به دانشگاه ها کمک کند تا دانشجویان را ضمن تربیت و آموزش با صنعت آشنا کنند تا دانشجو بر مسائل واقعی بازار کار و نیاز جامعه تمرکز داشته باشد. همچنین انتقال دانشگاه از نسل آموزشی به نسل سوم توسط دانشکده شروع شده است.

رئیس دانشکده کارآفرینی تهران درباره عملکرد دانشکده کارآفرینی نیز گفت: مهمترین اثر این دانشکده فرهنگ سازی بود و فرهنگ درامد محدود و کار دولتی را به ایجاد شغل و کسب کار در افراد تغییر داده است. همچنین اینکه آگاهی مدیران در خصوص مفهوم کارافرینی و اهمیت آن فرهنگ سازی شده است. بر این اساس برنامه ما برای ایجاد تحول اقتصاد است که در این مسیر نرخ کارآفرینی باید تغییر کند و سهم بخش خصوصی در تولید ناخالص افزایش یابد.

یداللهی گفت: برای این منظور باید کمک کرد تا زیست‌بوم کارآفرینی در بخش‌های مختلف و دانشگاه‌ها شکل بگیرد و برای این حرکت دانشکده به کمک کارآفرینان خَیِر طرحی برای تاسیس دانشکده جدید دیگری داشتند که اکنون ساخت آن ۳۰ درصد پیشرفت داشته ولی این روند است.

احمدپور داریانی استاد دانشکده کارآفرینی هم گفت: میانگین اشتغال به کار فارغ التحصیلان در دانشکده کارآفرینی از دانشکده های مدیریت بیشتر است.

وی متذکر شد فضای کسب و کار ایران در هر دهه تغییر می کند. در دهه اخیر و نسل زِد یا نسل «نت» همه به دنبال تاسیس شرکت هستند و دانشکده به این روند کمک می‌کند. دانشجویان اکنون به دنبال ایجاد کسب و کار ایجاد هستند و مجموعه نهادها و سیستم باید به آنها کمک کند.

محمدرضا محمدکاظمی دیگر استاد دانشگاه هم گفت: دانشکده در راستای توسعه زیست‌بوم از منظر بین‌المللی وارد شده است. تنها دانشکده کارآفرینی مستقل در منطقه شمال آفریقا و خاورمیانه و میزبان کرسی کارآفرینی یونسکو (آژانس علمی‌فرهنگی سازمان ملل متحد) در تهران است و کارآفرینان یونسکو اقدامات کارآفرینان را پایش می‌کند.

محمدرضا زالی دانشیار دانشکده کارآفرینی نیز در این نشست با اشاره به آخرین شاخص‌های دیده‌بانی کارآفرینی (GEM) گفت: رتبه ایران در میان ۴۶ کشور دنیا در شاخص قصد کارآفرینانه ۲۲، همچنین نرخ کارآفرینی نوپا رتبه ۳۲، نرخ کارآفرینی تثبیت شده رتبه ۱۲ است.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha