۱۶ مرداد ۱۴۰۳، ۱۴:۵۳
کد خبرنگار: 3092
کد خبر: 85559112
T T
۴ نفر

برچسب‌ها

۱۷ مرداد و ضرورت رفع دغدغه‌های خبرنگاران گلستانی

۱۶ مرداد ۱۴۰۳، ۱۴:۵۳
کد خبر: 85559112
۱۷ مرداد و ضرورت رفع دغدغه‌های خبرنگاران گلستانی

گنبدکاووس- ایرنا- اصحاب رسانه و خبرنگاران که رسالت سنگین اطلاع‌رسانی و آگاهی‌بخشی به جامعه، بیان مسائل، مشکلات و مطالبات مردم به مدیران و گزارش فعالیت‌های ادارات و نهادها را برعهده دارند با وجود سختی و مشقت‌های این حرفه، با برخی مشکلات مواجه‌ هستند که پیگیری و رفع آن از سوی متولیان ضروری است.

به گزارش ایرنا در آستانه ۱۷ مرداد تعدادی از خبرنگاران گلستانی در گفت و گو با خبرنگار ایرنا، معتقدند خبرنگاران با برخی ضعف‌های قانونی در حمایت از این قشر، ورود بی ضابطه و بدون مهارت برخی افراد در حوزه خبرنگاری، بیمه و مسکن روبرو هستند.

به گفته اصحاب رسانه گلستان، باوجود مطرح شدن هر ساله مسائل و مشکلات خبرنگاران، مدیران و دولت‌ها کمتر به رفع آن همت می‌گمارند.

یکی از خبرنگاران گلستانی گفت: ورود به هر شغل، نیازمند برخی مقدمات و مهارت‌هاست اما این اصل در حرفه خبرنگاری که کاری سخت و سنگین است رعایت نمی‌شود و برخی افراد بدون داشتن سواد، مهارت و آشنایی با اصول اولیه و الفبای این رشته، وارد آن می‌شوند.

فاطمه روزخوش افزود: تعداد زیادی از افراد بازنشسته و یا شاغل در حرفه‌های دیگر به راحتی و تنها به دلیل آشنایی با برخی مدیران مسئول رسانه‌ها وارد عرصه خبرنگاری شدند و این اشتباه بزرگی است و به جامعه رسانه لطمه سنگینی وارد می‌کند.

وی اضافه کرد: در یکی از جراید پسر ۱۲ ساله یکی از مسئولان وارد این حرفه شد و حتی بیمه ماهانه هم برای آن واریز شد که متولیان باید نظارت بیشتری بر فعالیت افراد در حوزه خبرنگاری داشته و مانع ورود چنین افرادی شوند.

این خبرنگار روزنامه کار و کارگر ادامه داد: فعالیت برخی پایگاه‌ها و کانال‌ها خبری بدون مجوز در فضای مجازی، بر روح و روان مردم تاثیر مستقیم گذاشته و آنها با تحلیل‌ها و آمارهای اشتباه، افکار عمومی جامعه را ناآگاهانه مسموم کرده که در مواردی رسانه‌های معاند هم از این وضعیت به نفع خود استفاده می‌کنند.

روزخوش تاکید کرد: وجود قوانین و برخورد جدی با پایگاه‌های خبری بدون مجوز در فضای مجازی توسط نهادهای نظارتی امری ضروری است چراکه استمرار فعالیت چنین کانال‌های خبری به صلاح جامعه نیست.

خبرنگار اقتصاد گلستان هم در این ارتباط گفت: بخش زیادی از خبرنگاران و فعالان رسانه‌ای باوجود عضویت در خانه مطبوعات با چالش عدم بیمه روبرو هستند.

اکبر پیرا اظهار کرد: خبرنگاران آزاد و مردمی نیاز به متولی دارند که از حقوق آنها دفاع کنند تا همانند خبرنگاران دولتی از حقوق و مزایایی برخوردار شوند.

وی بابیان اینکه مطالبات مردم بیشتر توسط خبرنگاران آزاد به مدیران منعکس می‌شود، افزود: آنان با پیگیری مداوم خود زمینه امیدآفرینی درجامعه را فراهم می‌کنند ضمن اینکه اگر دغدغه‌های این قشر رفع شود بیشتر می‌توانند در راستای رشد و توسعه جامعه گام بردارند.

پیرا خاطرنشان کرد: مهمترین دغدغه اصحاب رسانه علاوه بر مشکلات معیشتی، مسکن و بیمه خبرنگاری است که سال‌هاست چشم امید به مدیران و مسئولان متولی برای رفع آن دارند.

مدیر مسئول هفته‌نامه شایان هم درباره مطالبات جامعه خبرنگاران به خبرنگار ایرنا گفت: آموزش اصحاب رسانه به ارتقای جایگاه حرفه‌ای آنها کمک زیادی می‌کند که باید مورد توجه بیشتر مسئولان فرهنگ و ارشاد اسلامی قرار گیرد.

شاه‌قربان قاضی افزود: دانشگاه‌های گلستان می‌توانند با راه‌اندازی رشته خبرنگاری و روزنامه نگاری به پرورش نیروهای توانمند در این حوزه کمک کنند.

این خبرنگار خاطرنشان کرد: با کشف و پرورش استعدادهای حرفه خبر و خبرنگاری و آموزش مداوم به آنها، می‌توان به رشد و پیشرفت حرفه خبرنگاری و در نهایت رشد آگاهی جامعه امیدوار بود.

وی گفت: خبرنگاران آزاد از نظر مالی توسط هیچ ارگانی حمایت نمی‌شوند ولی با حمایت از این قشر می‌توان انگیزه آنها را در تولید آثار کیفی درحوزه خبر و اطلاع رسانی بالاتر برد.

قاضی تاکید کرد: افرادی که بدون رعایت اصول حرفه‌ خبرنگاری، نسبت به انتشار اخبار در کانال‌ها و پایگاه‌های خبری دارای مجوز یا بدون مجوز اقدام می‌کنند آسیب‌ روحی و روانی زیادی را به مخاطبان وارد کرده که باید مسئولان متولی و نظارت با آنها برخورد کنند.

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی گلستان هم گفت: نقش رسانه‌ها و خبرنگاران در عرصه‌های مختلف از جمله مقابله با نشر اخبار جعلی و نادرست، اثرگذار و ارزنده است.

الهام متین نقش خبرنگاران در توسعه استان را مهم خواند و اظهار کرد: حضور خبرنگاران در عرصه جهاد تبیین اقدامی ارزشمند و قابل تقدیر بوده و اصحاب رسانه با اطلاع‌رسانی به‌موقع، آگاهی‌بخشی مردم و تبیین دستاوردهای نظام مقدس جمهوری اسلامی، امید را به جامعه تزریق می‌کنند.

رییس اداره رسانه و تبلیغات اداره‌کل فرهنگ و ارشاد اسلامی گلستان هم گفت: گلستان ۷۷ پایگاه خبری تحلیلی داری مجوز دارد که از مجموع حدود ۴۴۰ خبرنگار فعال، ۲۲۰ نفر عضو خانه مطبوعات استان هستند.

ایرج رمضانی بابیان اینکه مشکلات خبرنگاران، اغلب مالی است، اضافه کرد: تا یک دهه قبل بیمه مهمترین مشکل خبرنگاران بود اما این موضوع تاحدود زیادی حل شده و بسیاری از خبرنگاران گلستان مشمول بیمه تامین اجتماعی هستند.

وی همچنین گفت: این اداره کل در حد توان و اعتبارات مالی طی سال‌های اخیر نسبت به برگزاری کارگاه‌های آموزشی و تخصصی خبرنگاری اقدام و برخی تسهیلات بانکی به این قشر هم پرداخت کرده است.

به گزارش ایرنا، هفدهم مرداد ماه ۱۳۷۷ «محمود صارمی» خبرنگار خبرگزاری جمهوری اسلامی حین انجام ماموریت اطلاع‌رسانی در مزار شریف افغانستان به درجه رفیع شهادت نائل آمد، این روز از سوی شورای فرهنگ عمومی به عنوان «روز خبرنگار» نامگذاری شده است.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha