فارسی‌ها گرمازدگی در تابستان داغ امسال را جدی بگیرند

شیراز-ایرنا-فرارسیدن گرمای هوا و روزهای داغ فصل تابستان امسال که به گفته بسیاری کارشناسان رکورد گرما هر روز در حال جابجایی است، زنگ خطر مراقبت و پیشگیری از گرمازدگی را خصوصا در مناطق گرم فارس و مناطق جنوبی این استان را به صدا در آورده است.

تابستان و روزهای داغ آن فرارسید و گرمای کم سابقه هوا در امروز ۱۵ مردادماه ۱۴۰۳ و نیمه فصل تابستان به اوج رسیده است.

سکته گرمایی یکی از شایع‌ترین عارضه های گرمازدگی است که با افزایش شدید دما، بیش از پیش، سلامت شهروندان را به خطر می اندازد.

بر اثر گرم شدن بیش از حد بدن به دلیل قرار گرفتن طولانی مدت یا فعالیت فیزیکی زیاد در دمای بالا سکته گرمایی رخ می‌دهد. این حالت، جدی ترین شکل آسیب گرمایی و گرمازدگی است و زمانی علائم سکته گرمایی بروز می‌کند که دمای بدن به ۴۰ درجه سانتی گراد یا بالاتر برسد.

گرمازدگی نیاز به درمان فوری دارد

متخصص بیماری‌های عفونی و گرمسیری در گفت و گو با ایرنا گفت: گرمازدگی به سرعت بروز می‌کند و در صورت بروز ، نیاز به درمان فوری دارد تا آسیبی متوجه فرد گرمازده نشود.

فارسی‌ها گرمازدگی در تابستان داغ امسال را جدی بگیرند

دکتر زهرا منتصری افزود: گرمازدگی شدیدترین شکل بیماریهای ناشی از افزایش دماست که در صورت ابتلا به آن، زندگی و سلامت فرد مبتلا به شدت به خطر می‌افتد.

گرما می تواند مرگ آفرین باشد

وی ادامه داد: گرمازدگی می‌تواند آسیب‌های دائمی را متوجه فرد گرمازده کند و حتی می‌تواند موجب مرگ وی شود، لذا درمان سریع آن بسیار حائز اهمیت است.

به گفته این پزشک متخصص، گرمازدگی در اثر قرار گرفتن طولانی و بیش از حد افراد در معرض تابش نور خورشید اتفاق می افتد و در صورتی که فرد برای کاهش دمای بدن به اندازه کافی عرق نکند، گرمازدگی بروز می‌کند.

منتصری بیان کرد: افراد کهنسال، نوزادان و نیز افرادی که نوع خاصی از داروها را مصرف می‌کنند، بیشتر مستعد ابتلا به گرمازدگی هستند.

عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی فسا گفت: در بدن ما به میزان بسیار زیادی حرارت داخلی تولید می‌شود که به طور طبیعی ما خودمان را با عرق کردن و خارج کردن دمای اضافی از راه پوست، خنک نگه می‌داریم.

وی ادامه داد: اما در برخی شرایط خاص مانند دمای بسیار بالا، رطوبت بالا و یا فعالیت شدید در زیر آفتاب داغ، این سیستم خنک کننده ممکن است درست عمل نکند و گرما تا حد خطرناک و آسیب‌رسانی در بدن بالا رود.

این متخصص بیماریهای عفونی ادامه داد: شایعترین علائم گرمازدگی شامل سردرد، سرگیجه، عدم قدرت تمرکز و گیجی، خستگی، گرما و خشکی پوست که قرمز می‌شود اما عرق نمی‌کند،‌ افزایش شدید حرارت بدن،‌ تند شدن ضربان قلب، حالت توهم و از دست دادن هوشیاری است.

فارسی‌ها گرمازدگی در تابستان داغ امسال را جدی بگیرند

در برخورد با فرد دچار گرمازدگی چه کار باید کرد؟

منتصری گفت: در صورت برخورد با فردی که دچار گرمازدگی شده می توانید برخی از اقدامات فوری اولیه را تا قبل از رسیدن اورژانس انجام داد.

وی افزود: لباس فرد گرمازده را از بدنش خارج کرده و به آرامی پوست را با آب خنک مرطوب کنید، بیمار را باد بزنید تا بدنش برای عرق کردن تحریک شود.

به گفته این پزشک متخصص، فرد گرمازده را در یک اتاق خنک بخوابانید، پاهای وی را کمی بالاتر از بدنش قرار دهید و روی کشاله‌های ران و زیر بغل او کیسه‌های یخ بگذارید.

منتصری اضافه کرد: دمای بدن تا هفته‌ها پس از گرمازدگی ممکن است به طور غیر طبیعی کاهش یا افزایش پیدا کند.

به گفته وی پوشیدن لباس‌های سبک با بافت ریز و رنگ روشن ، استفاده از کلاه ،عینک آفتابی ، چتر آفتابی و همچنین استفاده از اسپری مرطوب کننده از جمله راه های جلوگیری از گرمازدگی به شمار می روند.

وی بیان کرد: برای پیشگیری از گرمازدگی در آب و هوای گرم ، بطور مکرر مایعات بنوشید اما از نوشیدن چای، قهوه، سودا و الکل خودداری کنید چرا که این مایعات می‌توانند به از دست رفتن آب بدن کمک کنند.

منتصری ادامه داد: انجام فعالیت‌های شدید و ورزشی را به ساعت‌های خنک‌تر روز موکول کنید.

وی اضافه کرد: اگر در آب و هوای گرم زندگی می‌کنید و یا مبتلا به هر یک از بیماری‌های مزمن هستید، در مورد مسائل ایمنی دیگری که می‌تواند از شما در برابر گرمازدگی محافظت کند، با پزشک مشورت کنید.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha