۱۸ مرداد ۱۴۰۳، ۸:۵۰
کد خبرنگار: 1459
کد خبر: 85559211
T T
۳۰ نفر

برچسب‌ها

نرخ تبدیل شلتوک به برنج سفید در گیلان مشخص شد

۱۸ مرداد ۱۴۰۳، ۸:۵۰
کد خبر: 85559211
نرخ تبدیل شلتوک به برنج سفید در گیلان مشخص شد

رشت - ایرنا - مدیرعامل اتحادیه شالیکوبان گیلان گفت: ۲ نرخ برای تبدیل شلتوک برنج تولیدی امسال در شالیکوبی‌های استان تعیین شد.

حمید قریبی روز پنجشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار کرد: این نرخ در نشست‌های کارشناسی و جلسه تنظیم بازار به ریاست استاندار گیلان تعیین و اعلام شده است.

وی عنوان کرد: در این راستا ۲ نرخ تبدیل شلتوک به برنج سفید که کارخانجات بدون رتبه (معمولی) با رنگ بنفش و کارخانجات مدرن با رنگ قرمز را شامل می‌شود.

وی با بیان اینکه نرخ تبدیل هر کیلو شلتوک در شالیکوبی‌های معمولی ۲۸ هزار و ۵۰۰ ریال و کارخانجات برنجکوبی مدرن ۲۹ هزار و ۵۰۰ ریال تعیین شده است، اضافه کرد: پرداخت اجرت تبدیل شلتوک به برنج سفید باید توسط کشاورزان پس از آخرین کیسه‌گیری برنج انجام شود در غیراینصورت بر اساس عرف منطقه‌ای خواهد بود.

مدیرعامل اتحادیه شالیکوبان گیلان بیان کرد: اخذ هرگونه دستمزد تولید نیم‌دانه و ریزدانه ممنوع بوده و در صورت تحویل شالی خشک آماده تبدیل به برنج سفید از طرف کشاورز، کارخانه‌دار موظف است فقط هزینه سفیدکردن را محاسبه کرده و ۴۰ درصد هزینه نرخ تبدیل که موجب خشک کردن شالی شده را از هزینه اجرت کسر کند.

وی اظهار کرد: وزن گیری شلتوک، بارگیری در خشک کن‌ها، خشک کردن، تخلیه از خشک کن، الک کردن، پوست گیری، سفیدکردن، الک کردن برنج، کیسه‌گیری، وزن برنج و حمل و نقل در داخل کارخانه فرآیند عملیات تبدیل در کارخانه را شامل می‌شود.

قریبی بیان کرد: کارخانه‌دار موطف است هنگام تحویل برنج سفید به کشاورزان (مالک برنج) اقدام به صدور فاکتور رسمی حاوی مقدار وزن شلتوک و نیز برنج سفید به تفکیک برنج سالم، نیم‌دانه، دانه مرغی و میزان اجرت دریافتی نموده و یک نسخه از آن را با امضای کشاورز در دفتر کارخانه نگهداری کند.

وی افزود: تمام فرآورده‌های جانبی ناشی از تبدیل شامل؛ نیمدانه، دانه مرغی و کپک (سبوس) متعلق به کشاورز بوده و کارخانه‌دار موظف به تحویل آن به کشاورزان است ضمن اینکه شالیکار باید مدت هفت روز نسبت به دریافت سبوس نرمه خود اقدام کند در غیراینصورت سبوس متعلق به کشاورز بر اساس نرخ زمان تولید به صورت تمام یا مابه التفاوت محاسبه می‌شود.

مدیرعامل اتحادیه شالیکوبان گیلان اظهار کرد: پس از تبدیل شلتوک به برنج سفید، مدیر کارخانه حداکثر ۳۰ روز مسئول نگهداری برنج سفید است؛ کشاورزان نیز موظفند حداکثر در این مدت برنج‌های خود را از کارخانه خارج کنند در غیراینصورت باید به ازای هر کیلو و بابت هزینه نگهداری در هر روز مبلغی پرداخت کند.

وی با تاکید بر اینکه تمامی شالیکوبی‌های گیلان، ملزم به نصب دستورالعمل نرخ تبدیل شلتوک به برنج هستند، اضافه کرد: کشاورزان در صورت مشاهده هرگونه تخلف می‌توانند به تعاونی شالیکوبان شهرستان یا اتحادیه استان از طریق شماره های ۰۹۱۱۸۰۳۳۶۰۵، ادارات صنعت، معدن و تجارت، تعزیرات حکومتی و مدیریت جهاد کشاورزی شهرستان‌ها اعلام کنند یا با شماره ۱۲۴ تماس بگیرند.

گیلان هزار و ۴۲۵ کارخانه شالیکوبی دارد که از این تعداد ۷۵۰ کارخانه تجهیز، نوسازی و اصلاح ساختار شده‌ است؛ بر اساس آخرین آمارها، گیلان دارای ۳۱۴ هزار هکتار اراضی زراعی و باغی است و ۳۱۷ هزار نفر از مردم استان در بخش کشاورزی مشغول به فعالیتند؛ برنج، چای، زیتون، پیله ابریشم، بادام زمینی، زیتون، فندق و مرکبات عمده‌ترین محصولات کشاورزی استان به شمار می‌رود.

گیلان بزرگترین تولیدکننده ارقام بومی و با کیفیت برنج در کشور به شمار می‌آید که با ۲۳۸ هزار هکتار اراضی شالیزاری، رتبه نخست کشور را از لحاظ سطح زیرکشت و رتبه دوم تولید برنج را به خود اختصاص داده‌است، شهرستان‌های رشت و صومعه‌سرا بیشترین سهم را از مساحت اراضی شالیکاری گیلان در اختیار دارند.

تعرفه جدید برداشت مکانیزه برنج در سال زراعی جاری نیز چند روز گذشته اعلام شده بود.

بیشتر بخوانید:

نرخ برداشت مکانیزه شالی در گیلان تعیین شد

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha