«هزار روز طلایی تغذیه با شیر مادر» ضامن حفظ سلامت نسل آینده است

اصفهان- ایرنا- معاون فنی مرکز بهداشت استان اصفهان گفت: شیر مادر با ترکیب منحصر به فردش، ایمنی کامل کودک را فراهم می‌کند و حفظ سلامت نسل آینده در «هزار روز طلایی» محقق می‌شود.

علی پارسایی روز دوشنبه و همزمان با آغاز «هفته ترویج تغذیه با شیر مادر» در جمع خبرنگاران افزود: «هزار روز طلایی» از ۹ ماه بارداری مادران تا زمان ۲ سالگی کودکان را شامل می‌شود و این مدت برای نظام سلامت از اهمیت بالایی برخوردار است.

وی تاکید کرد: بر اساس مستندات علمی، اگر در این مدت مراقبت و حمایت لازم از کودک و مادر بخوبی صورت بگیرد و تغذیه با شیر مادر انجام شود کودک ۷۰ درصد رشد مغزی، ۴۰ درصد رشد قدی و ۲۵ درصد رشد وزنی خواهد داشت و این دوره، طلایی‌ترین دوران سلامت در زندگی هر انسانی است.

پارسایی ادامه داد: مغز و سیستم ایمنی بدن در این مدت بطور قابل توجهی به رشد و تکامل می‌رسد و هیچ مرحله‌ای به اندازه این ۲ سال در زندگی فرد تاثیرگذار نیست و کودکی که شیر مادر را دریافت می‌کند حتی از رشد هوشی بالاتری نیز برخوردار می شود.

معاون فنی مرکز بهداشت اصفهان در ادامه با اشاره به تبلیغات سوء تولیدکنندگان شیر مصنوعی(شیر خشک) تاکید کرد: تبلیغات شیر مصنوعی به منافع اقتصادی تولیدکنندگان وابسته است و باید با آن مقابله کرد و یکی از چالش‌های اصلی ما در این حوزه، باورهای نادرست جامعه در باره شیردهی است که نیاز به تبیین و پاسخگویی دارد.

وی با اشاره به روز شمار هفته تغذیه با شیر مادر گفت: روز شانزدهم امرداد بعنوان « نقش مدیران سازمان‌های اداری و بخش خصوصی در حمایت از مادران شاغل شیرده» نامگذاری شده است و در این راستا مدیران باید در محیط اداری علاوه بر تامین فضای مناسب دارای تجهیزات مختص رفع نیاز مادر و کودک، طبق ماده ۱۷ قانون حمایت از خانواده به تقاضای

دورکاری مادران باردار و شیرده و تامین کمک هزینه اولاد و حمایت از مادران شیرده دارای شیفت شب یا مشاغل سخت توجه لازم را داشته باشند.

پارسایی تصریح کرد: یکی از دغدغه‌های مادران دارای نوزاد شیرخوار یا زنان باردار حفظ پست و سمت شغلی در دوران مرخصی و دورکاری است که تامین امنیت روانی آنان ضروریست و سازمان‌ها باید به این قوانین حمایتی پایبند باشند.

وی به موفقیت‌های استان در ترویج تغذیه با شیر مادر و برنامه‌های حمایتی از جمله مشاوره‌های شیردهی نیز اشاره کرد و افزود: ۳۶ مرکز مشاوره شیردهی در اصفهان فعال است که این مراکز با انجام مشاوره، تغذیه با شیرمادر را ترویج می‌کنند و نتیجه مشاوره این مراکز این است که از ۵۸ هزار و ۸۰۰ کودک در استان تنها ۲ هزار و ۱۰۹ کودک مجوز دریافت شیر خشک دارند.

معاون فنی مرکز بهداشت استان اصفهان همچنین اهدای شیر به بانک شیر را راهکاری موثر برای کودکانی که بدلایل مختلف مثل از دست دادن مادر، طلاق یا بیماری صعب‌العلاج از تغذیه با شیر مادر خود محروم هستند، دانست و گفت: مادران شیرده می‌توانند با اهدای شیر به بانک یاد شده به تغذیه سالم اینگونه نوزادان کمک کنند.

وی گفت: اکنون بیشترین اهداء شیر را مادران خمینی شهری با اهداء ۱۷۲ لیتر به این بانک داشته‌اند و شیر اهدایی، پاستوریزه و در سرد خانه‌های مجهز نگهداری می شود تا به مصرف شیرخواران یاد شده برسد.

معاون فنی مرکز بهداشت استان اصفهان یکی دیگر از اقدامات حمایتی از طرح ترویج تغذیه با شیر مادر را تعیین بیمارستان‌های دارای لوح دوستدار کودک اعلام کرد و گفت: ۳۶ بیمارستان در استان دارای لوح دوستدار کودک هستند و هر سال این لوح تمدید می‌شود اما اگر فعالیت‌های هفده‌گانه آنها به حد مطلوب نرسد، لوح پس گرفته می‌شود.

وی در باره طرح‌های حمایتی از کودکانی که بعد از تولد دچار سوء تغذیه می‌شوند نیز گفت: در سال‌های گذشته کودکان زیر پنج سال استان که دچار سوء تغذیه بودند شناسایی و به وزارت کار و رفاه اجتماعی معرفی و خانواده‌های آنها با دادن کالا برگ الکترونیک، حمایت می‌شدند و بر اساس دهک تعیین شده بین ۶ میلیون تا ۱۰ میلیون ریال یارانه دریافت می‌کردند ولی این طرح متوقف شده است.

دهم تا شانزدهم اَمرداد هر سال، بعنوان «هفته جهانی تغذیه با شیر مادر» نام گرفته است و امسال با شعار«حمایت همه‌جانبه از ترویج تغذیه با شیر مادر برای همه» این موضوع اهمیت بیشتری نیز پیدا کرده است.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha