۱۵ مرداد ۱۴۰۳، ۱۵:۳۵
کد خبر: 85559315
T T
۱ نفر

برچسب‌ها

تزریق اولین واکسن پنوموکوک در دماوند

۱۵ مرداد ۱۴۰۳، ۱۵:۳۵
کد خبر: 85559315
تزریق اولین واکسن پنوموکوک در دماوند

دماوند - ایرنا- همزمان با چهلمین سال توسعه برنامه واکسیناسیون کشور، گامی دیگر برای ارتقاء سلامت کودکان با ادغام تزریق واکسن پنوموکوک در برنامه ایمن سازی کودکان در شهرستان دماوند آغاز شد.

به گزارش ایرنا، بنداد کرمانی رئیس شبکه بهداشت و درمان شهرستان دماوند روز دوشنبه با اشاره به اهمیت تزریق واکسن پنوموکوک در پیشگیری از عفونت‌های ناشی از باکتری پنوموکوک مثل عفونت مغز و ریه در کودکان و نوزادان اظهار داشت: این واکسن از سن دو ماهگی شروع و در سه نوبت دوماهگی، ۴ ماهگی و ۱۲ ماهگی، به کودکان تزریق خواهد شد.

تزریق اولین واکسن پنوموکوک در دماوند

وی با بیان اینکه واکسیناسیون، موثرترین مداخله بهداشتی شناخته شده برای حفاظت از سلامت کودکان است، بر اهمیت تزریق این واکسن تاکید و تصریح کرد: هر سال حدود ۴۰۰ هزار کودک زیر ۵ سال در دنیا به علت ابتلاء به بیماری پنوموکوک جان خود را از دست می‌دهند.

تزریق اولین واکسن پنوموکوک در دماوند

وی خاطرنشان کرد: همچنین کودکانی که به انواع شدید بیماری مبتلا می‌شوند و زنده می‌مانند، اغلب مبتلا به عوارض فلج دائمی، ناشنوایی یا آسیب‌های مغزی می‌شوند و استرپتوکوک پنومونیه (پنوموکوک) سبب سینوزیت، مننژیت، اوتیت مدیا، پنومونی، عفونت خون و سایر بیماری‌ها می‌شود.

کرمانی در پایان افزود: واکسیناسیون با کاستن از بار بیماری ها سبب کاهش مصرف آنتی بیوتیک های وسیع الطیف در مراکز درمانی شده و از گسترش مقاومت دارویی نیز جلوگیری می نماید.

تزریق اولین واکسن پنوموکوک در دماوند

واکسن پنوموکوک یا PCV در برابر عفونت‌های پنوموکوک، که بیشتر کودکان زیر پنج سال را درگیر می‌کند و می‌تواند منجر به برخی از بدترین بیماری‌های دوران کودکی شود، از کودک محافظت می‌کند.

میکروب‌های مسئول پنوموکوک باکتری‌هایی به نام استرپتوکوک نومونیا هستند. آنها در پوشش مخاطی بینی و در پشت گلو زندگی می‌کنند. و هنگامی که به اندازهٔ کافی تعدادشان زیاد باشد، می‌توانند باعث ایجاد عفونت در دستگاه تنفسی، گوش میانی یا حفره‌های سینوسی شوند. آنتی‌بیوتیک‌هایی مانند پنی‌سیلین می‌توانند آنها را بکشند، اما تا ۳۰ درصد از سویه‌ها این باکتری در برابر آنتی‌بیوتیک‌ها مقاوم هستند.

باکتری‌های پنوموکوک از طریق تماس نزدیک و از طریق سرفه و عطسه انتشار می‌یابند. بیماری‌هایی از جمله مننژیت و سینه‌پهلو یا همان ذات‌الریه می‌توانند ظرف چند روز پس از آلوده شدن به باکتری ظاهر شوند. علائم سینه‌پهلوی پنوموکوکی معمولاً شامل تب و لرز با تکان یا لرزش بدن و همچنین درد قفسهٔ سینه، سرفه، تنگی نفس، تنفس سریع، ضربان قلب سریع، خستگی و ضعف است. حالت تهوع، استفراغ و سردرد نیز با سینه‌پهلوی پنوموکوکی همراه هستند اما کمتر شایع هستند. باکتری‌های پنوموکوکی همچنین باعث برخی از جدی‌ترین عفونت‌های گوش در بچه‌ها می‌شوند.

واکسن کونژوگه پنوموکوک (PVC۱۳) یا پرونار ۱۳ (PREVENAR ۱۳) از سال ۲۰۱۰ مورد استفاده قرار گرفته است و در مقایسه با واکسن قبلی، در برابر سویه‌های بیشتری از باکتری‌های پنوموکوکی از شخص محافظت می‌کند. این محافظت اضافی بسیار مهم است، زیرا واکسن قدیمی در برابر برخی از سویه‌های این باکتری که در سال‌های اخیر شایع شده‌اند محافظتی ارائه نمی‌دهند. بر اساس اعلام CDC، واکسن کونژوگه پنوموکوک (۱۳ PVC) در برابر سویه‌هایی از باکتری پنوموکوک که بیشتر مواقع باعث عفونت شدید پنوموکوکی در بچه‌ها می‌شود از آنها محافظت می‌کند.

شهرستان دماوند در شرق استان تهران قرار دارد.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha