۴۰۰ کیلومتر از راه های روستایی کرمانشاه آسفالت ندارد

کرمانشاه - ایرنا - مدیرکل راهداری و حمل و نقل جاده ای کرمانشاه گفت که باوجود تلاش‌های صورت گرفته هنوز ۴۰۰ کیلومتر از راههای ۲۱۵ روستای بالای ۲۰ خانوار این استان آسفالت نشده است.

به گزارش خبرنگار ایرنا، سید شهرام کهریزی روز دوشنبه در نشستی خبری در اداره کل راهداری استان کرمانشاه بیان کرد: حذف اعتبار راههای روستایی از بودجه ملی و انتقال آن به اعتبارات استانی باعث بروز مشکلاتی در این حوزه شده است.

وی اضافه کرد: از آنجایی که اعتبارات استانی همه ساله به طور کامل و صد در صدی تخصیص پیدا نمی‌کند لذا ساخت و نگهداری راه های روستایی (با اعتبار محدود استانی) کار سختی شده است.

به گفته وی استان کرمانشاه در مجموع پنج هزار و ۱۹۵ کیلومتر راه روستایی دارد.

کهریزی همچنین نسبت به خالی شدن ناوگان اتوبوس بین شهری استان اشاره کرد و گفت: وقتی خرید یک اتوبوس ۲۰ میلیارد تومان هزینه دارد و از طرفی درآمد آنچنانی حاصل نمی‌شود، افراد ترجیح می‌دهند تا سرمایه خودشان را در بخش های دیگر سرمایه گذاری کنند.

به گفته وی هم اکنون در استان کرمانشاه ۱۷۷ دستگاه اتوبوس با میانگین عمر ۱۲ ساله فعال است و جوانترین عمر اتوبوسها مربوط به سال ۱۳۹۷ می شود.

مدیرکل راهداری کرمانشاه در عین حال از پیش فروش ۷۰ هزار بلیط اتوبوس برای اربعین از مرز خسروی به مقصد اصفهان، قم و البرز خبر داد.

کهریزی در پاسخ به این سوال که چرا توسعه پایانه های مرزی شیخ صله، شوشمی و سومار واقع در مرزهای غرب کرمانشاه در دستور کار نیست، گفت: متاسفانه به دلیل مشکلات داخلی عراق هنوز این پایانه های مرزی توسط کشور همسایه به رسمیت شناخته نشده است.

وی در خصوص مرز خسروی نیز بیان کرد: پایانه مرزی خسروی قابل قیاس با سایر پایانه ها نیست و از آنجایی که قدیمی ترین مرز تردد زوار عتبات عالیات محسوب می شود پیش بینی می کنیم که امسال تا ۲ میلیون نفر به صورت رفت و برگشت از آن تردد کنند.

کهریزی با یادآوری تامین روشنایی ۱۳۸ کیلومتر از بزرگراه کربلا تا مرز خسروی در روزهای منتهی به اربعین یکی از برنامه های مهم اداره کل راهداری کرمانشاه را اصلاح دور برگردان کارخانه سیمان در جاده بیستون عنوان کرد و گفت: این محور پر ترددترین مسیر استان است و در سه ماهه ابتدایی سال گذشته ۱۹ فوتی و ۱۴۵ مجروح داشت.

وی اضافه کرد: اصلاح این دوربرگردان و ساخت زیرگذر آن در حال اجراست و تاکنون ۶۵ درصد پیشرفت فیزیکی دارد لذا رانندگان به طور موقت برای دور زدن باید تا پلیس راه طی مسیر کنند.

وی به موضوع دزدی علائم و تابلوهای راهنما نیز اشاره کرد و گفت: متاسفانه این معضل وجود دارد و کسانی که این عمل را مرتکب می شوند بدانند که کارشان خیانت است زیرا منجر به بروز تصادف و صدمات جانی می شود.

کهریزی افزود: یکی از برنامه های وزارت راه ساخت تابلو با مواد کامپوزیتی به کمک شرکت های دانش بنیان است که ارزش دزدی نداشته باشد.

مدیرکل راهداری کرمانشاه در خصوص نقاط حادثه خیز جاده های استان نیز گفت: از سال ۱۳۹۸ تا ۱۴۰۰ در مجموع ۸۸۷ نقطه حادثه خیز کل کشور شناسایی شد و سهم استان کرمانشاه ۱۹ نقطه بود که تا پایان امسال باید اصلاح شود.

کهریزی ادامه داد: تاکنون ۱۰ نقطه حادثه خیز استان کرمانشاه اصلاح شده و ۹ نقطه دیگر نیز تا پایان امسال اصلاح خواهد شد.

جاده های کرمانشاه تقریبا هر روز یک کشته دارد

کهریزی مجموع فوتی های سال ۱۴۰۲ در جاده های استان را ۳۶۲ نفر اعلام کرد و گفت: می‌خواهیم با هوشمند سازی جاده ها این آمار را کاهش دهیم.

وی اشاره ای نیز به آمار فوتی ها در نوروز ۱۴۰۲ داشت و گفت: در آن روزها ۱۴ نفر فوتی داشتیم که این آمار در نوروز ۱۴۰۳ با ۵۰ درصد کاهش به هفت نفر رسید.

این مسوول بیان کرد: در چهار ماهه ابتدایی سال ۱۴۰۲ مجموعا ۱۱۰ نفر در جاده های استان کرمانشاه فوت کردند که در چهار ماهه ابتدایی امسال با کاهش ۱۲ درصدی به ۹۸ نفر رسید.

مدیرکل راهداری کرمانشاه در پایان از تخصیص ۶۰۰ میلیارد تومان اعتبار برای نوسازی ناوگان راهداری استان خبر داد و افزود: از این مبلغ ۲۰۰ میلیارد تومان سهم استانی و ۴۰۰ میلیارد تومان اعتبار ملی است و با تفاهم نامه امضا شده تا آخر امسال تجهیزات راهداری خریداری می شود.

به گزارش ایرنا، استان کرمانشاه در مجموع ۴۶۴ کیلومتر بزرگراه، ۴۹۴ کیلومتر راه اصلی، هزار و ۸۲۳ کیلومتر راه فرعی و پنج هزار و ۱۹۵ کیلومتر راه روستایی دارد و مجموع راه های استان هشت هزار کیلومتر می شود.

اداره کل راهداری استان کرمانشاه با ۹۸۰ نفر نیرو صاحب ۴۸۱ دستگاه خودرو سنگین، نیمه سنگین و سبک راهداری است.

این اداره همچنین ۴۸ راهدارخانه ثابت و سیار در سطح جاده های استان دارد.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha