توران سمنان دلشاد از مشاهده «مهشاد» و پویایی جمعیت یوزپلنگ‌ها + فیلم

سمنان - ایرنا - تصاویر مربوط به یک خانواده یوزپلنگ آسیایی جدید شامل «مهشاد»، مادرش «هرب» و توله‌ها، در دوربین‌های تله‌ای نصب شده در منطقه حفاظت‌شده توران شاهرود در استان سمنان علاقمندان و کارشناسان حیات وحش را شگفت‌زده کرد و نویدبخش پویایی جمعیت این گونه ارزشمند در این منطقه است.

به گزارش خبرنگار ایرنا، مدیرکل حفاظت محیط‌زیست سمنان در گفت و گو با خبرنگار ایرنا از مشاهده چهار توله یوز با مادرشان به نام «مهشاد» به همراه مشاهده مادربزرگ توله‌ها «هرب» خبر داد.

بهرامعلی ظاهری گفت: دوربین‌های تله‌ای نصب شده در تابستان ۱۴۰۳ در مجموعه مورد حفاظت توران موفق به ثبت یک مادر با چهار توله تازه‌متولدشده و همچنین مشاهده یوز مادر هرب(مادربزرگ توله ها) شدند.


به گزارش خبرنگار ایرنا، بررسی تصاویر و مقایسه الگوی خال‌های یوزپلنگ مادر توسط کارشناس حیات وحش با بانک اطلاعاتی یوزپلنگ آسیایی مشخص شد که این یوزپلنگ «مهشاد» و از گونه‌های شناسایی شده است.

«مهشاد» با سن تقریبی سه سال متعلق به نسل دوم یوزپلنگ ماده‌ «هرب» محسوب می‌شود.

تصاویر جدید ثبت شده از «مهشاد» و توله‌ها نشان می‌دهد که این یوزپلنگ ماده آسیایی در اولین زایمان خود در امسال موفق به زادآوری چهار توله یوزپلنگ شده است.

دوربین‌های تله‌ای در پایش تابستان ۱۴۰۳ با ثبت همزمان «هرب» به عنوان مادربزرگ توله‌های جدید، در واقع سه نسل یوزپلنگ آسیایی را در یک قاب ثبت کرد.

«هرب» که شاهد استقلال توله‌های خود از جمله «مهشاد» بوده است، امید می‌رود در آینده پیش رو شاهد رشد نوه‌های خود تا مرحله استقلال آنان در زیستگاه‌های یوز باشد.

«توران» مهد یوزپلنگ ها

به گزارش خبرنگار ایرنا، یوزپلنگ‌های آسیایی در پارک ملی توران قلمرو خود را علامت‌گذاری می کنند و از دیگر راه‌های شمارش یوزپلنگ‌ها توسط کارشناسان حفاظت محیط‌زیست است.

حفاظت محیط‌زیست بر اساس شواهد موجود به صورت تقریبی می‌تواند حدس بزند چند قلاده در طبیعت وجود دارد، اما نکته مهم این است که این گونه انقراض‌یافته و تعداد آن کمتر از ۵۰ قلاده است.

یوزپلنگ ایرانی در فهرست اتحادیه بین‌المللی حفاظت از محیط زیست قرار دارد، به معنای اینکه گونه‌ای «در خطر انقراض» است، حدود ٢ هزار سال پیش یوزها در بیشتر نقاط آسیا حضور داشتند، اما اکنون یوزپلنگ آسیایی، ایران و بخش‌هایی از استان سمنان را خانه امن خود یافته است و اکنون مسوولان و متخصصان بومی در سایت تکثیر در اسارت و ارتقای امنیت پارک ملی توران تغییر سرنوشت یوزپلنگ از خطر انقراض را دنبال می‌کنند.

منطقه توران یا خارتوران در شرق استان سمنان در شهرستان شاهرود یکی از سه منطقه حفاظت شده ایران با مساحت یک میلیون و ۴۷۰ هزار هکتار، خاستگاه زیست یوزپلنگ ایرانی به شمار می‌رود.

یوزپلنگ جزو گربه‌سانان محسوب می‌شود و گربه‌سانان امکان زادآوری ۲ بار در سال و دوره بارداری سه ماه دارد و به طور معمول فصل‌هایی که رطوبت هوا بیشتر است برای جفت‌گیری این گونه ارزشمند مناسب است و بر پایه تحقیقات انجام شده، دی و بهمن بهترین‌ ماه‌های سال برای جفت‌گیری یوزپلنگ آسیایی است که پس از ۹۰ روز معمولا در اردیبهشت ماه توله به دنیا می‌آید.

براساس تحقیقات انجام شده، یوزپلنگ جزو پستانداران چندهمسری است و یوزپلنگ آسیایی از ۲ تا سه سالگی بالغ شده و تا هشت سالگی قدرت زادآوری دارد و نوع زایش یوزپلنگ آسیایی چندقلوزایی است.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha