۱۵ مرداد ۱۴۰۳، ۲۲:۰۸
کد خبرنگار: 2104
کد خبر: 85559605
T T
۰ نفر

برچسب‌ها

۷۶ درصد فاضلاب شهری در کردستان تصفیه می‌شود

سنندج- ایرنا- معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استاندار کردستان گفت: در حال حاضر ۹۶.۶ درصد فاضلاب شهری در استان جمع‌آوری و ۷۶ درصد آن تصفیه می‌شود که رقم قابل توجهی است اما نباید به این میزان اکتفا کرد.

به گزارش ایرنا، مهدی رمضانی دوشنبه شب در کارگروه فرهنگی اجتماعی سلامت، زنان وخانواده با دستورکارهای پیشگیری از تب دُنگی و وضعیت آب آشامیدنی استان کردستان در سنندج اظهار کرد: با توجه به اهمیت موضوع تغذیه‌گرایی سدهای شرب استان با رهاسازی فاضلاب انسانی و فضولات حیوانی، باید با حضور دستگاه‌های مربوطه قرارگاهی تشکیل و به صورت ویژه برای این موضوع تمهیداتی اندیشیده شود.

وی با بیان اینکه قبل از احداث سدها باید زیرساخت‌ها و طرح‌های مطالعات بالادستی آن انجام شود، افزود: در صورت آلودگی سدهای فعلی، منابعی برای احداث سدهای جدید وجود ندارد لذا باید درحوزه استانی تمهیداتی در نظر گرفته شود.

معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استاندار کردستان بر نقش اساسی دهیاری‌ها، امور روستایی و دستگاه‌های مربوطه در حوزه مدیریت پسماند و فاضلاب تاکید کرد و گفت: حلقه مفقوده ما در این حوزه عدم اطلاع‌رسانی و آگاه سازی جامعه است و باید با برگزاری سمینارهای تخصصی، تولید محتوای رسانه‌ای و تبلیغات محیطی اطلاع‌رسانی‌های لازم در جامعه انجام داد.

رمضانی با تاکید بر لزوم برخورد بازدارنده با تخلفات و جرائم در حوزه پسماند و فاضلاب روستایی در استان کردستان اضافه کرد: باید سایت‌ها و مکان‌های مسقفی به جمع‌آوری فضولات انسانی و حیوانی در روستاها با فاصله اختصاص داده شود و در صورت تخلف و استفاده نکردن از آن‌ها در روستاها، برخورد جدی انجام شود.

وی در بخش دیگری از سخنان خود به دستورکار دوم جلسه در خصوص وضعیت بیماری تب دُنگی در استان کردستان اشاره کرد و افزود: خوشبختانه تا به امروز موردی از ابتلا به این بیماری در استان گزارش نشده است و باید دستگاه‌های مربوطه نسبت به وظیفه تحصصی خود با دانشگاه علوم پزشکی هماهنگ باشند و پیرامون پیشگیری از شیوع بیماری تب دُنگی در استان، ورود جدی داشته باشند.

معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استاندار کردستان با تاکید بر اینکه پشه آئدس در تایرها و آب‌های راکد کوچک تخمگذاری می‌کند، گفت: باید محل نگهداری لاستیک‌ها و اموال تملیکی با کمک سازمان بازرسی استان مورد بررسی قرار گیرد و اقدامات لازم در این خصوص انجام شود.

رمضانی زباله‌زدایی و حفظ بهداشت محیطی توسط شهرداری‌های استان را حائز اهمیت دانست و ادامه داد: با توجه به تردد خودروهای ترانزیتی به استان و همچنین زائرین اربعین باید اطلاع رسانی و فرهنگ‌سازی لازم در خصوص این بیماری به صورت گسترده از طریق رسانه‌های جمعی و تبلیغات محیطی، انجام شود.

وی به بیماری‌های مشترک حیوان و دام اشاره کرد و افزود: براساس گفته مسئولان علوم‌پزشکی بیماری تب دُنگی فقط مختص به انسان است و از طریق دام منتقل نمی‌شود اما از باب احتیاط دام‌پزشکی استان به این موضوع توجه ویژه داشته باشد.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha