۱۶ مرداد ۱۴۰۳، ۸:۰۰
کد خبرنگار: 2785
کد خبر: 85559654
T T
۰ نفر

برچسب‌ها

قصه پرغصه مشکلات پرستاران در زنجان

۱۶ مرداد ۱۴۰۳، ۸:۰۰
کد خبر: 85559654
قصه پرغصه مشکلات پرستاران در زنجان

زنجان - ایرنا - پرستاران قشری زحمتکش و دلسوز هستند که عاشقانه برای خدمت رسانی به همنوع و بیماران نیازمند تلاش می‌کنند، اما مشکلات مختلف به ویژه تاخیر در پرداخت معوقات آنها به قصه‌ای پر غصه تبدیل شده است.

به گزارش خبرنگار ایرنا، پرستاری از جمله مشاغل بسیار سخت، طاقت فرسا و با شیفت‌های طولانی است که اگر عشق، علاقه، پشتکار و انگیزه در آن نباشد فعالیت در این شغل امکان‌پذیر نخواهد بود.

پرستاران نقش اثرگذار و بی بدیلی در مراکز درمانی و بیمارستانی ایفا می کنند و بروز خلل در خدمت رسانی آنها تبعات و مشکلات فراوانی را برای سیستم درمانی به دنبال دارد.

حال این قشر با مشکلات متعددی از قبیل اجرا نشدن مطلوب قانون تعرفه گذاری خدمات پرستاری، بی بهره بودن از خدمات رفاهی و ناکافی بودن دریافتی ها و از همه مهمتر با تاخیر و طولانی شدن پرداخت معوقات خود مواجه هستند.

هم اکنون با آغاز به کار دولت چهاردهم این قشر نیز امیدوارند که مشکلات آنها برطرف شود، تا بهتر از گذشته برای خدمت رسانی به گروه های هدف تلاش کنند.

به اعتقاد فعالان این عرصه، شیفت های کاری زیاد با میزان حقوق آنها همخوانی ندارد و این موضوع موجب بی انگیزگی پرستاران شده است.

خبرنگار ایرنا برای بررسی این مشکلات با بهنام فتاحی نایب رییس سازمان نظام پرستاری استان زنجان گفت و گو کرده است.

قصه پرغصه مشکلات پرستاران در زنجان

ایرنا: پرستاران با چه مشکلاتی مواجه هستند؟

مشکلات جامعه پرستاران هر روز بیشتر می شود به عنوان مثال معوقات این گروه زحمتکش در استان زنجان از اردیبهست سال گذشته تاکنون پرداخت نشده است.

در جلسه‌ای که به تازگی با مسوولان دانشگاه علوم پزشکی استان داشتیم، اینگونه مطرح شد که با توجه به مشکلات اقتصادی، حقوق کارمندان و نیروهای شرکتی به سختی پرداخت می شود.

در همین جلسه اعلام شد که تلاش می شود ماهانه فقط یک تعرفه کارانه پرستاران پرداخت شود که در این صورت، همچنان معضل معوقات پرستاران به قوت خود باقی می ماند.

همین معضلات و مشکلات موجب مهاجرت قشر پرستاران زنجانی نیز شده است که هر روز ابعاد تازه‌تری پیدا می کند چون دیگر انگیزه و امید کافی در فعالیت کاری خود نمی بینند، از طرفی کمترین حقوق را در بین کارمندان دریافت می کنند و همین موضوع، مشکلات آنها را بیشتر کرده است.

قصه پرغصه مشکلات پرستاران در زنجان

ایرنا : قانون بهره وری چیست و چع مشکلاتی را پیش روی پرستاران قرار داده است؟

کمبود پرستار در بیمارستان های تحت پوشش دانشگاه علوم پزشکی زنجان موجب افزایش ساعت کاری پرستاران و از طرفی مبلغ هر ساعت اضافه کاری بین ۲۰۰ تا ۲۵۰ هزار ریال متناسب با حکم کاری تعیین شده است.

۲ سال است که پیگیر افزایش مبلغ هر ساعت اضافه کاری هستیم اما تاکنون به نتیجه‌ای نرسیده ایم، هر شیفت پرستاری ۶.۵ ساعت است که با احتساب این مبلغ،دستمزد هر شیفت اضافه کاری پرستاری یک میلیون و ۳۰۰ هزار ریال می شود که رقم بسیار ناچیزی است.

از طرفی اعلام می شود که پرستاران باید مقوله مهم بهره وری را رعایت کنند، به این معنی که پرستار با انگیزه بالایی سر کار خود حاضر شود.

طبق این قانون یک پرستار تنها می تواند در یک مرکز بیمارستانی فعالیت داشته باشد و نمی تواند همزمان با مراکز خصوصی نیز همکاری کند که در صورت وقوع از حقوق کاری او کسر می کنند.

بروز همین مساله و دیگر مشکلات موجب شده پرستاران برای تامین معیشت زندگی خود به کارهای دیگری نظیر کار با اسنپ تمایل پیدا کنند که در شان این قشر نیست که با وجود زحمات زیادی بابت تحصیل و سپری کردن طرح به چنین وضعیتی برسند.

به طور کلی دریافت حقوق ناچیز پرستاری، کفاف زندگی آنان را نمی دهد، از سوی افزایش نیافتن مبلغ رفاهیات و اجرا نشدن تمامی بندهای آن نظیر حق مسکن و ایاب و ذهاب از دیگر معضلات این قشر است، به عنوان مثال حق مسکن این قشر یک میلیون ریال اعلام شده که بسیار ناچیز است.

قصه پرغصه مشکلات پرستاران در زنجان

ایرنا: چه تعداد پرستار در زنجان فعالیت می کنند؟

هم اکنون سه هزار و ۸۰۰ نیروی پرستار با احتساب فوریت های پزشکی و بخش خصوصی در استان فعالیت می کنند، متاسفانه کمبود نیروی کاری و از طرفی افتتاح مراکز جدید موجب فشار کاری بیشتر بر پرستاران می شود.

پس از کرونا تعدادی از شاغلان این بخش به ویژه در بیمارستان های تحت پوشش علوم پزشکی زنجان با سپری شدن طرح خود بیکار شدند درحالیکه قول مساعد داده شده بود چنین مشکلی ایجاد نخواهد شد.

تاخیر در پرداخت کارانه پرستاران مشکلاتی را برای این قشر در استان ایجاد کرده است که از جمله اتفاقات نادر در کشور محسوب می شود در حالیکه تعرفه های مربوط به پزشکان و گروه های زیر مجموعه آن تاخیری کمتر دارد اما تاخیر پرداختی ها برای این قشر بیش از حد انتظار است.

همچنین قانون تعرفه گذاری خدمات پرستاری که از سال ۱۴۰۰ رنگ اجرایی به خود گرفت به صورت ضعیف در حال اجراست و قول مساعد از سوی متولیان امر برای رفع مشکلات این بخش داده شد، اما می گویند اعتباری وجود ندارد.

به اذعان متولیان سازمان نظام پرستاری، زنجان از معدود استان هایی است که معوقات پرستاران آن بیش از استان های دیگر است و باید برای این کار چاره جویی کرد.

این در حالی است پرستاران در کشورهایی دیگر به صورت تخصصی آموزش می بینند اما در کشور ما به صورت کامل و جامع آموزش می بینند و پس از طی فرآیندها وارد حیطه کاری می شوند و به همین دلیل کشورهای خارجی خواهان جذب پرستاران ایرانی هستند و امکانات بیشتری نیز در اختیار آنان قرار می دهند.

رئیس کنونی دانشگاه علوم پزشکی استان زنجان در آغاز به کار خود بر تسریع در پرداخت معوقات پرستاران استان تاکید کردند که متاسفانه تاکنون هیچ اتفاقی رخ نداده است.

از سوی دیگر هم اکنون پرستار بومی در استان نسبت به قبل کمتر شده و کمبودها به وضوح مشخص است و به نوعی رغبت به تحصیل در این رشته کمتر شده و این موضوع به مشکلات و معضلات یاد شده مربوط می شود.

به عنوان نماینده جامعه پرستاران از رئیس جمهور درخواست داریم با همکاری و پیگیری های خود مشکلات این قشر را به حداقل برسانند.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha